- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید با تاکید بر رعایت حقوق اقوام و مذاهب:

پس از صدور پیام تاریخی رهبری، هیچ بهانه‌ای را از هیچ مسئولی نمی‌پذیریم

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید شامگاه چهارشنبه (19 مهر) در جمع مردم شهرستان قصرقند، مسئولین را بر رعایت حقوق تمام اقوام و مذاهب توصیه کردند و هر بهانه‌ای را در این خصوص «غیرقابل قبول» ‌دانستند.
به گزارش واحد خبری دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید که در همایش دانش‌آموختگی مدرسه نعمان‌بن‌ثابت “ساربوگ”- از توابع شهرستان قصرقند- سخن می‌گفتند، با تاکید بر لزوم «پیگیری حقوق قانونی اهل‌سنت»، اظهار داشتند: حقوق قانونی جامعه اهل‌سنت باید پیگیری شوند و بحمدالله پیگیری می‌شوند. ما معتقدیم مذاکره و راه‌های قانونی برای این منظور جواب می‌دهند. علما، نخبگان، دانشگاهیان، نمایندگان مجلس و سایر مسئولین باید حقوق اهل‌سنت را مطالبه کنند و الحمدلله این کار از کانال‌های مختلف در حال انجام است.
ایشان ادامه دادند: حقوق اقوام و مذاهب باید رعایت شود. وحدت و امنیت بسیار مهم و حیاتی‌ هستند که با رعایت حقوق همه مردم متحقق می‌شوند. مقام معظم رهبری نیز در آخرین فرمان تاریخی خودشان مسئولین را موظف کرده‌اند که بین شیعه و سنی و اقوام تفاوت قایل نشوند و حقوق همه را رعایت کنند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: بسیاری از افراد بهانه می‌گرفتند که بعضی از نهادها و ارگان‌ها به ما اجازه نمی‌دهند، اما پس از صدور پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب، به‌عنوان بالاترین مقام کشور، دیگر کسی نمی‌تواند در زمینه عدم رعایت حقوق اقوام و مذاهب بهانه‌ای بیاورد. ما هیچ بهانه‌ای را از هیچ مسئولی قبول نمی‌کنیم و بر این باوریم که خودش کاری انجام نداده است.


اگر راه مناسبی برای نجات مسلمانان میانمار می‌بود، ما عازم این کشور می‌شدیم

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به مشکلات مسلمانان مظلوم میانمار اشاره کردند و گفتند: اتفاقاتی که در میانمار علیه مسلمانان این کشور می‌افتند واقعا تکان‌دهنده و غیرقابل تحمل هستند. متاسفانه بعضی از علما و مفتیان که ادعای مسلمانی هم دارند مسلمانان میانمار را در این زمینه مقصر دانسته‌اند.
ایشان با اظهار تاسف از نبود راه مناسب برای کمک به مسلمانان میانمار، خاطرنشان کردند: اگر برای رفتن به میانمار و کمک به مسلمانان مظلوم این کشور راه مناسبی می‌بود بنده اولین نفری خواهم بود که می‌رفتم. اگر میانمار به ما نزدیک می‌بود و راه مناسبی هم وجود می‌داشت بنده شما را هم با خودم همراه کرده و عازم میانمار می‌شدم و برای نجات مسلمانان این کشور خودمان را به کشتن می‌دادیم.
پیشوای مذهبی اهل‌سنت کشور تصریح کردند: بنده در مورد راه‌های رفتن به میانمار فکر کرده‌ام و حتی نقشه جغرافیایی این کشور را مورد مطالعه قرار داده‌ام، اما با توجه به اینکه بین ما و آنها چندین کشور حایل است، راه مناسبی که انسان بتواند به همراه امکانات، خود را به این کشور برساند وجود ندارد. البته ما از کشورهای اسلامی و سازمان‌های حقوق بشری خواسته‌ایم که برای نجات مسلمانان میانمار تلاش کنند. همچنین از مسلمانانی که در کشورهای اسلامی با یکدیگر درگیر هستند می‌خواهیم به‌جای کشتن همدیگر، برای نجات مسلمانان میانمار اقدام کنند.