- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
 مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

«توبه» تولدی دوباره است که زندگی انسان را متحول می‌کند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (17 شهریور 1396)، در اهمیت “توبه” مطالبی ایراد کردند و آن را «تولدی دوباره» دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه‌‌ی «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» اظهار داشتند: مسلمان باید «صادق» و «امین» باشد، باید همراه راستگویان و کسانی باشد که «حرف»شان راست، «اعتقاد»شان صحیح و «علم‌«شان درست است.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: «تقوا» و «صداقت» از محورهای «فلاح» هستند. «صداقت» انسان را نجات می‌دهد و «دروغ» انسان را هلاک می‌کند. دروغ از صفات و علامات منافقان است.
مولانا عبدالحمید در ادامه با تلاوت آیه «لَقَدْ تَابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»، اشاره‌ای به جنگ «تبوک» داشتند و گفتند: جنگ تبوک از سخت‌ترین معرکه‌ها در حیات پربرکت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم بود. ایران و روم که از قدرت‌های بزرگ آن زمان بودند، در مقابل مسلمانان آمادگی و صف‌آرایی کردند و قصد داشتند که به «مدینه منوره» حمله کنند.
ایشان در ادامه افزودند: برای مسلمانان کاملا مشخص شد که باید در مقابل تهاجم یک قدرت بزرگ ایستادگی کنند. امتحان بسیار سختی بود؛ گرمی هوا، ده نفر بر یک شتر به صورت نوبتی سوار می‌شدند، توشه و امکانات لازم در اختیارشان نبود. از مدینه منوره تا تبوک هفتصد کیلومتر فاصله بود که این مسافت را با شتر یا پیاده طی کردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: صحابه در سخت‌ترین شرایط که غزوه «تبوک» نمونه‌ای از آن است، با آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم همراه بودند. در غزوه تبوک، حضرت کعب و دو تن دیگر از صحابه که در این غزوه حضور نداشتند، با «صداقت» به قصور خودشان اعتراف و توبه کردند و خداوند نیز «توبه صادقانه» آنان را پذیرفت؛ آیه «وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» به همین موضوع اشاره دارد.
پیشوای مذهبی اهل‌سنت کشور در ادامه افزودند: صحابه «اخلاص‌«، «للهیت» و «صداقت» داشتند. الله توبه آنها را پذیرفت و درس بزرگی به انسان‌ها عنایت کرد. توبه تولدی نو و جدید است که زندگی انسان را تغییر می‌دهد. توبه انسان را پاک می‌کند به قرب الهی می‌رساند.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان فرمودند: مسلمان باید حامی و همراه راستگویان باشند. «صداقت» و «پرهیز» شیوه «پاکان» و «اولیاءالله» است. تا انسان صادق نباشد نمی‌تواند صالح باشد.

 

رهبر معظم انقلاب با فرمان‌شان به «تبعیض» و «قانون‌گریزی» پایان دادند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه‌ی ایشان، از این پاسخ به‌عنوان «فرمان تاریخی» یاد کردند که به تمام «اِعمال سلیقه‌ها»، «تبعیض‌ها» و «قانون‌گریزی‌ها» پایان می‌دهد.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: بنده در نامه‌ای که به رهبر معظم انقلاب نوشته بودم به این موارد اشاره کردم که در جامعه اهل‌سنت ایران حس وطن‌دوستی وجود دارد و همواره وفاداری خود را به نظام جمهوری اسلامی نشان داده است. اهل‌سنت ایران با حضور در تمام صحنه‌ها از نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده و هیچگاه فریب دشمنان نظام را نخورده‌اند، بلکه در راستای اسلام و ایران اسلامی اندیشیده‌اند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: بنده همچنین در این نامه به تبعیض‌ و نابرابری، محدودیت‌ در ادای فریضه نماز در برخی کلان‌شهرها و همچنین نبود آزادی‌های مذهبی اشاره کردم و از مقام معظم رهبری درخواست کردم که با سخنان فصل‌الخطاب خودشان فرمان تاریخی صادر کنند تا به دغدغه‌های اقوام و مذاهب به‌ویژه جامعه اهل‌سنت کشور پایان داده شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه به پاسخ رهبری به نامه‌ی مذکور اشاره کردند و گفتند: رهبر معظم انقلاب در پیامی کوتاه و معنادار طی یک فرمانی تاریخی تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی را موظف کردند که بین ایرانیان، اعم از اقوام و مذاهب، تفاوت و تبعیض قایل نباشند، بلکه عدالت را اجرا کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: رهبر معظم انقلاب در پیام ارزشمندشان از صف‌بندی‌های قومی و مذهبی بین ملت ایران منع کردند. ایشان در این پیام گویا به مسئولین امر دستور دادند که تمام ملت ایران را با نگاه یکسان بنگرند و تفاوت‌ها را بردارند.
پیشوای مذهبی اهل‌سنت کشور در ادامه افزودند: کلمات رهبر معظم انقلاب برای مردم دوراندیش و آزاده‌ی ایران، به‌ویژه برای جامعه اهل‌سنت و اقلیت‌های قومی و مذهبی بسیار ارزشمند، جامع و خوشحال‌کننده بود. سخنان مقام معظم رهبری در رسانه‌های داخلی و خارجی انعکاس بسیار وسیعی داشت و بسیاری از رسانه‌ها به تحلیل سخنان ایشان پرداختند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: رهبر معظم انقلاب در این پیام از شریعت اسلام و قانون اساسی استناد کردند؛ از نگاه دین اسلام تفاوتی بین اقوام و مذاهب وجود ندارد، همچنین قانون اساسی نیز بر برابری تمام ایرانیان، اعم از اقوام و مذاهب و ادیان تاکید دارد، اما متاسفانه بسیاری با این بهانه که «تحت فشار هستند» از اجرای قانون اساسی شانه خالی کرده و سلیقه‌ای عمل می‌کنند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پیام رهبری انقلاب را «پایان تبعیض و قانون‌گریزی‌ها» دانستند و تصریح کردند: رهبر معظم انقلاب با این پیام به تمام قانون‌گریزی‌ها، اِعمال سلیقه‌ها و هر نوع تبعیضی پایان دادند. با صدور این پیام تاریخی هیچ عذری برای مسئولین لشکری و کشوری باقی نمی‌ماند و کسی نمی‌تواند بر مسئولین فشار بیاورد، زیرا فرمان شخص اول مملکت، قانون اساسی و به تعبیر مقام معظم رهبری «معارف اسلامی» در تمام امور ملاک و مورد استناد است.
ایشان تاکید کردند: این فرمان تاریخی رهبری باید به‌صورت یک لوح در دفاتر تمام مسئولین، مدیران ارشد و ارکان نظام نصب شود تا اگر شخصی بر استخدام بر اساس قوم یا مذهب پافشاری کرد، سخنان و فرمان رهبری به او نشان داده شود.
پیشوای مذهبی اهل‌سنت کشور خاطرنشان کردند: مقام معظم رهبری با صدور این فرمان به دغدغه‌ها و نگرانی‌های فرزندان خود و ایران اسلامی مبنی بر رفع تبعیض خاتمه دادند. إن‌شاءالله با صدور این فرمان فقر و تنگدستی و اختلاف و تفرقه که از نتایج مهم تبعیض هستند به پایان می‌رسند و وحدت و همبستگی ملی در جامعه حاکم می‌شود. اجرای عدالت از برگزاری هر کنفرانس و جلسه‌ای مؤثرتر است.
ایشان در ادامه به عواقب «تبعیض» در جامعه اشاره کردند و گفتند: تبعیض و نابرابری منشأ فقرهای مادی و معنوی و فرهنگی، به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای کشور است. در هر جامعه‌ای که تبعیض وجود داشته باشد افراد آن جامعه با فقر مادی و فرهنگی مواجه می‌شوند. «تبعیض» مریضی بسیار خطرناکی است که در ابعاد گوناگون جامعه ظاهر می‌شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن تشکر از رهبری به‌خاطر صدور این فرمان، خطاب به ارکان نظام و مسئولین امر گفتند: رهبر معظم انقلاب در این پیام صریح، هیچ چیزی را مخفی نگذاشتند. پیام رهبری تکلیف و وظیفه تمام ارکان نظام اعم از نظامی، سیاسی، قضایی و… را مبنی بر یکسان‌نگری و عدم تفاوت بین ملت ایران مشخص می‌کند. تعلیمات شریعت اسلام، مفاد قانون اساسی، اخوت اسلامی و وطنی ایجاب می‌کند که مسئولین امر در راستای رفع تبعیض و اجرای عدالت مصمم باشند.
مولانا عبدالحمید در ادامه‌ی سخنان‌شان به سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر رفع تبعیض بین شیعه و سنی اشاره کردند و گفتند: رئیس محترم جمهور اخیرا در سخنانی گفتند که وقتی اهل‌سنت در کشور به سربازی می‌روند، مالیات هم می‌دهند و در تمام صحنه‌ها حضور دارند، مناسب نیست مورد تبعیض قرار گیرند. دکتر روحانی در این سخنان کسانی را که حتی در فکر تبعیض هستند مورد سرزنش قرار دادند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: این حق فرزندان اهل‌سنت است که وقتی به سربازی می‌روند، در قالب کادر اصلی و رسمی در نیروهای مسلح به‌کار گرفته شوند تا از امنیت و تمامیت ارضی کشور دفاع کنند.

 

کشورهای اسلامی روابط دیپلماتیک خود را با دولت میانمار قطع کنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان به جنایات اخیر حکومت میانمار علیه مسلمانان این کشور اشاره کردند و گفتند: متاسفانه دولت بودایی میانمار ظلم بسیار بزرگی را علیه مسلمانان این روا داشته است و ارتش میانمار دست به قتل‌عام مسلمانان مظلوم و بی‌دفاع این کشور زده است.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان قتل‌عام مسلمانان میانمار را «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» دانستند و خاطرنشان کردند: اقدامات دولت و ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی است. کشتن 3هزار نفر در طول 3 روز بسیار وحشیانه است که دنیا را تکان داده است.
ایشان تاکید کردند: اینکه یک دولت فقط به‌خاطر اعتقاد و تفاوت دینی دست به قتل‌عام گروهی از ملتش بزند ظلم و جنایت بسیار بزرگی است. مسلمانان دنیا باید دولت میانمار را تحریم و علیه این دولت صف‌آرایی کنند.
مولانا عبدالحمید همچنین خطاب به سران کشورهای اسلامی گفتند: کشورهای اسلامی باید در اعتراض به نسل‌کشی مسلمانان در میانمار نمایندگی‌های خود را در میانمار تعطیل و سفیر و دیپلمات‌های میانمار را از‌ کشورهای اسلامی اخراج کنند. سازمان ملل، شورای امنیت و سازمان حقوق بشر باید علیه دولت میانماز اقدامات عملی وسیعی انجام دهند تا این کشور از ظلم و جنایت علیه مسلمانان دست بکشند.
پیشوای مذهبی اهل‌سنت ایران در ادامه تاکید کردند: تمام کسانی که با ظلم و جنایت و ناامنی مخالف‌اند باید در مقابل دولت میانمار قیام کنند. باید به سران جنایتکار میانمار چنان درسی بدهیم که برای سایر جنایتکاران و ظالمان دنیا مایه عبرت قرار گیرد.