- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید:

جامعه اهل‌سنت می‌خواهد در سازندگی، امنیت و اداره کشور مشارکت داشته باشد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید شامگاه جمعه (27 مرداد) در جمع مردم بخش “بمپور”- از توابع شهرستان ایرانشهر-، مشارکت اهل‌سنت در سازندگی، امنیت و اداره کشور را از مهمترین خواسته‌های جامعه اهل‌سنت کشور برشمردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید با اشاره به حضور جامعه اهل‌سنت در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری گفتند:‌ حضور جامعه اهل‌سنت اعم از زن و مرد در انتخابات اخیر بسیار چشمگیر بود. اگرچه گفته می‌شود 6 میلیون اهل‌سنت در این انتخابات رأی دادند، اما واقعیت آن است که رأی اهل‌سنت بسیار بیشتر از این بوده است. بنده از شهرستان‌های مختلف کشور گزارش‌های موثقی دارم. در این دوره از انتخابات افرادی به پای صندوق‌های رأی آمدند که 38 سال بود در انتخابات شرکت نکرده بودند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان «رسیدگی به حقوق اهل‌سنت» را دلیل حضورشان در انتخابات عنوان کردند و گفتند: جامعه اهل‌سنت به امید رسیدگی به حقوق‌شان در انتخابات شرکت کردند. جامعه اهل‌سنت زیاده‌خواهی نمی‌کند بلکه فقط حق و حقوق قانونی خود را می‌خواهد و انتظار دارد از شایستگان و توانمندان اهل‌سنت کار گرفته شود.
ایشان به وجود چهره‌های برجسته اهل‌سنت در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اشاره کردند و گفتند: دانشگاهیان اهل‌سنت که در رشته‌های مختلف تخصص حاصل می‌کنند انتظار دارند برایشان موقعیت خدمت فراهم شود. جامعه اهل‌سنت تشنه قدرت نیست، بلکه شیفته خدمت به کشورش است و می‌خواهد در سازندگی، امنیت و اداره کشور مشارکت داشته باشد.
پیشوای مذهبی اهل‌سنت کشور در ادامه خاطرنشان کردند: جامعه اهل‌سنت در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری به فردی که تشخیص ‌دادند بهتر می‌تواند خدمت کند رأی داد. در این انتخابات ثابت شد که رأی اهل‌سنت تعیین‌کننده است و اکنون محبوبیت اهل‌سنت در قلب اکثر ملت ایران افزایش یافته است.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: اهل‌سنت ایران جزو اصیل‌ترین ایرانیان هستند که آبا و اجدادشان برای دفاع از خاک این میهن فداکاری کرده و کشته داده‌اند. لذا حقوق قانونی خودشان را از طریق دموکراسی و گفتمان پیگیری می‌کنند و این انتظار را دارند که مسئولین امر از شایستگان آنها در مدیریت‌های کلان و استانی کار بگیرند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند:‌ جامعه اهل‌سنت به وظیفه خود عمل کرد و اکنون منتظر پاسخ مناسب از سوی مسئولین امر است. إن‌شاءالله امیدواریم مسئولین هم به مشکلات و خواسته‌های اهل‌سنت رسیدگی ‌کنند.
ایشان تاکید کردند: جامعه اهل‌سنت خواهان وحدت است؛ البته وحدت عملی نه وحدت شعاری. همه ما از وحدت شعاری خسته شدیم و خواستار وحدت عملی هستیم. در بسیاری از کشورها شعار «وحدت» نیست، اما عملا با یکدیگر متحد هستند و تفاوتی بین شیعه و سنی و اقوام و مذاهب وجود ندارد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: همان‌طور که شیعه و سنی و اقوام و مذاهب در هشت سال جنگ تحمیلی کنار یکدیگر بودند و برای دفاع از کشور اسلامی در یک سنگر کشته دادند، اکنون هم می‌خواهیم همین اقوام و مذاهب؛ شیعه و سنی در یک سنگر به کشور خدمت کنند و از تمامیت ارضی کشور دفاع کنند.
ایشان یادآور شدند: جامعه اهل‌سنت خواهان برادری و اخوت عملی و واقعی است. ما می‌خواهیم در تامین امنیت کشور به‌عنوان کادر رسمی در نیروهای مسلح حضور داشته باشیم و خدمت کنیم. ما به برادران نیروی انتظامی و مرزبانان عزیزمان احترام قائلیم و برایشان دعای خیر می‌کنیم، اما خواسته ما آن است که مردم ما را هم در کنار این برادران قرار دهید، زیرا این مردم با اوضاع منطقه آشنایی بیشتری دارند و بهتر می‌توانند خدمت کنند.

 

فاصله‌های قومی و مذهبی و تضییع حقوق ادیان و مذاهب باید برچیده شوند
امام‌جمعه زاهدان در ادامه اظهار داشتند: ما می‌خواهیم فاصله‌های قومی و مذهبی از بین جامعه ما برداشته شوند و تمام اقوام و مذاهب موجود در کشور مانند اعضای یک پیکر کنار یکدیگر قرار گیرند. باید تفاوت‌های شیعه و سنی برداشته شوند و به همه به نگاه «ایرانی» نگریسته شود. وطن متعلق به یک قوم یا مذهب خاصی نیست، بلکه متعلق به همه اقوام و مذاهب است.
ایشان ادامه دادند: ما خیرخواه این مملکت و دلسوز شیعه و سنی هستیم. بنده تعجب می‌کنم که برخی افراد چه چیزی از ما دیده‌اند که از ما خوش‌شان نمی‌آید و دوری می‌کنند، درحالی‌که ما آبروی آنان و امنیت کشور را حفظ کرده‌ایم و اکنون هم بر همین موضوع تاکید می‌کنیم. الحمدلله ما دوچهره و دو رنگ نیستیم. ما با هرگونه اختلاف قومی و مذهبی مخالفیم.
پیشوای مذهبی اهل‌سنت کشور، مسیر اهل‌سنت را «اعتدال و دوری از خشونت» عنوان کردند و گفتند: مسیر جامعه اهل‌سنت ایران مسیر اعتدال و میانه‌روی است. اهل‌سنت با افراط‌گرایان شیعه و سنی مخالف است. امروز افراط‌گرایان از علمای اهل‌سنت به‌خاطر اینکه بر مسیر مذاکره و گفتمان تاکید دارند، ناراضی هستند.
ایشان تاکید کردند: ما می‌خواهیم شیعه و سنی یکدیگر را در آغوش بگیرند و نسبت به یکدیگر نفرت نداشته باشند. ما خواهان آنیم که مسلمانان در تمام جهان کنار یکدیگر قرار بگیرند. معتقدیم در عراق، یمن، سوریه و سایر کشورهای بحران‌زده اسلامی هیچ سیاستی به‌جز برقراری اخوت و برادری، وحدت شیعه و سنی و رعایت حقوق یکدیگر نتیجه‌بخش نیست.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: ما به شدت با تضییع حقوق شیعه و سنی مخالفیم. ما از حقوق شیعه و سنی و حتی از حقوق یهودیان و مسیحیان دفاع می‌کنیم و با تضییع حقوق پیروان مذاهب و ادیان مخالفیم. دین اسلام بر رعایت حقوق تمام ادیان و مذاهب تاکید دارد. هر کدام از خلفای راشدین در دوران خلافت‌شان بر رعایت حقوق ذمی‌ها و اقلیت‌های دینی تاکید داشته‌اند و دستور می‌دادند که در جنگ‌ها به عبادتخانه‌های ادیان تجاوز نشود و زنان، کودکان، سالخوردگان و علمای آنها کشته نشوند. اسلام چنان دینی‌ست که امکان تضییع حقوق هیچ‌کسی در آن وجود ندارد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان «عقیده» را از مسائل فردی بین شخص و الله تعالی دانستند و گفتند: اعتقاد موضوعی‌ست بین فرد و الله تعالی. نباید ما با عقیده افراد کار داشته باشیم. ما نباید به عقیده و مذهب افراد نگاه کنیم، بلکه باید حقوق تمام ادیان، مذاهب و اقوام را رعایت کنیم.

 

ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در پایان سخنان‌شان بر لزوم «اشتغال» تاکید کردند و گفتند: یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم استان سیستان‌وبلوچستام معضل «بیکاری» است. لذا از مسئولین امر و دولت تدبیر و امید می‌خواهیم برای اشتغال در منطقه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بیشتری بکنند و از سرمایه‌داران عزیز هم می‌خواهیم در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.