- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در جلسه پایانی تفسیر قرآن در مسجد امام جعفر صادق زاهدان:

قرآن مجید بزرگترین دستاورد پیامبر اکرم و مهمترین سند حقانیت اسلام و مسلمانان است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید شامگاه دیروز (دوشنبه 25 اردیبهشت)، در اختتامیه درس تفسیر مفتی محمدقاسم قاسمی در مسجد امام جعفر صادق زاهدان، از قرآن عظیم‌الشأن به‌عنوان «بزرگترین دستاورد پیامبر اکرم» و «سند حقانیت اسلام و مسلمانان» یاد کردند.
مولانا عبدالحمید طی سخنانی در این جلسه قرآنی که در طول سال تحصیلی دانشگاه‌ها توسط مفتی محمدقاسم قاسمی، استاد حدیث و فقه دارالعلوم زاهدان، برای دانشجویان برگزار شده بود، آموزش و فراگیری قرآن کریم را «بهترین عمل» و اندیشیدن در آیات و مفاهیم قرآن را «بهترین تفکر» دانستند.
مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: قرآن عظیم‌الشأن بزرگترین دستاورد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و مهمترین سند حقانیت اسلام و مسلمانان است. پس از قرآن، احادیث و تعلیمات رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بالاترین جایگاه را در اسلام دارند.
ایشان افزودند: حدیث، تشریح و تفسیر قرآن است. استناد از حدیث، سبب تفهیم بهتر و درست قرآن می‌شود. ارتباط با قرآن و حدیث فکر و اندیشه انسان را شکوفا می‌کند. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیز پیش از اینکه از دنیا رحلت فرمایند، به امت توصیه کردند که قرآن و سنت (حدیث) را در بین شما می‌گذارم که باید به آنها چنگ بزنید.
مدیریت دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: درک معانی و مفاهیم قرآن و عمل به دستورات آن راهگشای انسان در تمام زمینه‌هاست. قرآن علاوه بر امور دینی، در امور دنیوی نیز راهگشاست.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامه خاطرنشان کردند: آنچه امروز در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود، برگرفته از آیات و تعلیمات قرآن عظیم‌الشأن و همان علومی‌ست که الله تعالی به حضرت آدم علیه‌السلام آموزش داد.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی ابتدا «علم أسماء» را که علوم روز است، به حضرت آدم تعلیم داد، سپس او را وارد بهشت کرد. حضرت آدم به‌خاطر لغزشی که مرتکب شد از بهشت اخراج شد، اما پس از اینکه توبه کرد، الله تعالی او را به نبوت برگزید و او را به دنیا فرستاد. اینجا بود که علوم و احکام دینی که محل انجام آنها در زندگی دنیاست، به حضرت آدم آموزش داده شد.
مولانا عبدالحمید عمل به تعلیمات قرآن را سبب برون‌رفت از بن‌بست‌های جهانی دانستند و گفتند: در شرایط کنونی که دنیا با بن‌بست‌های مختلف مواجه است، به وسلیه قرآن می‌توان از این بحران‌ها و بن‌بست‌ها نجات یافت. بنده در یکی از جلسات توصیه‌ای در مورد «اقتصاد مقاومتی» داشتم. بنده در آن جلسه گفتم که برای موفقیت‌آمیز بودن اقتصاد مقاومتی باید از برنامه‌های قرآن و سنت استفاده کنیم.
ایشان ادامه دادند: جامعه ما برای موفقیت در برنامه اقتصاد مقاومتی نیاز به «یوسف مصری» است. اگر از راهنمایی‌های قرآن مجید در این زمینه استفاده شود، برنامه اقتصاد مقاومتی در مدت‌زمان کوتاهی اجرا خواهد شد و مشکلات اقتصادی کشور برطرف می‌شوند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه به اهمیت و جایگاه «وحی» در کسب علم اشاره کردند و گفتند: در تمام راه‌های کسب علم، اعم از چشم، گوش، عقل و… احتمال خطا و اشتباه وجود دارد، اما در «وحی» که مهمترین راه کسب علم است، هرگز احتمال خطا و اشتباه وجود ندارد. لذا قرآن مجید «أم‌العلوم» و جامع تمام علوم است که فکر و اندیشه انسان را شکوفا می‌کند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان دانشجویان را به ارتباط با قرآن و بهره‌گیری از اساتید مجرب و آشنا با علوم قرآنی توصیه کردند.