شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته اهلسنت زاهدان، با اشاره به صفات والای مسلمانان صدر اسلام، «عدالت» و «آزادی» زمان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم و خلفای راشدین را در طول تاریخ بینظیر دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید خطبههای جمعه (15 اردیبهشت 1396) اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیات پایانی سوره مبارکه «منافقون» آغاز کردند و اظهارداشتند: خداوند متعال سوره «منافقون» را با ذکر صفات منافقان آغاز کرده است. منافق یعنی دورو و دوچهره؛ کسی که ظاهرش چیزی و باطناش چیزی دیگر است.
ایشان با بیان زشتی و وقاحت عمل منافقان، گفتند: الله متعال منافقین را «بیدانش» و «بیشعور» نامیده است، زیرا «نفاق» بر خلاف شعور و علم است. خداوند متعال کار منافقان را به شدت رد کرده و فرموده است اگر منافقان هفتاد مرتبه و یا بیشتر توبه و استغفار کنند، خداوند آنها را نمیبخشد. پیامبر صلیاللهعلیهوسلم فرمود: اگر من میفهمیدم با بالاتر از ۷۰ بار طلب مغفرت برای منافقان، الله تعالی آنان را میبخشد، من برای آنها بیشتر از ۷۰ بار استغفار میکردم.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه افزودند: نفاق بر دو نوع است: 1. نفاق اعتقادی که شخص به خدا و رسول اعتقاد ندارد؛ 2. نفاق عملی که شخص خدا را قبول دارد، اما خصلتهای منافقانه مانند: دروغ، خیانت در امانت و دشنام در او وجود دارد.
مولانا عبدالحمید در نکوهش «نفاق عملی» خاطرنشان کردند: این هم نوعی نفاق است که شخص علیرغم پذیرفتن دین اسلام و قبول دستورات آن، اما از گناه، معصیت و فساد پرهیز نمیکند. متأسفانه امروز برخی خود را مؤمن میپندارند، به توحید خداوند و رسالت پیامبر اعتراف دارند، ادعای محبت و اطاعت از آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم و ادعای محبت صحابه و اهل بیت را دارند، اما عملشان بر خلاف دستورات خدا و رسول و مسیر صحابه و اهل بیت است؛ این نوعی نفاق است.
مولانا عبدالحمید با اشاره به عوامل «نفاق عملی» خاطرنشان کردند: گاهی انسان بهخاطر مصلحتها، منافع و موقعیتهای دنیا دچار نفاق میشود. گاهی مال و فرزندان، حفظ منافع و جایگاه سبب میشود انسان به نفاق کشیده شود. نباید انسان بهخاطر منافع و موقعیت به اعتقاد و دین خود ضربه بزند و از خدا غافل شود.
ایشان افزودند: الله تعالی هشدار داده است که شما را مال و اولاد به غفلت نیندازد. مال نیاز است باید آن را حفظ کنید و دوست داشته باشید، اما نباید محبت مال و فرزند از محبت خدا و رسول بیشتر باشد.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: الله تعالی در این آیات هشدار میدهد که مال و اولاد شما را از یاد پروردگار غافل نکند، شما مسلمان واقعی و برحق باشید. آن قدر به مال مشغول نباشید که به نماز، تلاوت، دین و آخرتتان لطمه بخورد؛ مال را کسب کنید، اما تمام همّ و غمّ، فکر و تلاشتان مال نباشد، زیرا محبت دنیا انسان را از حرکت در مسیر خدا و پرواز به سوی الله تعالی باز میدارد.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه با اشاره به ویژگیهای اخلاقی صحابه، گفتند: در مقابل منافقان، صحابهی مخلص بودند؛ کسانیکه از خدا غافل نشدند، جایگاه مال و اولاد و جایگاه دین و اعتقاد را تشخیص دادند. آنها همه چیز را بهخاطر الله قربان کردند و از خدا غافل نشدند. در صحابهی کرام صداقت، امانتداری و یکرنگی بود.
ایشان «ایمان» و «اخلاق صحابه» را دو عنصر مهم پیروزی مسلمانان در جریان فتوحات اسلامی دانستند و گفتند: شاید ما گمان کنیم که اسلام دنیا را با شمشیر فتح کرده است و ایرانیان و ملتهای دیگر با زور شمشیر مسلمان شدهاند. درحالیکه این فکر غلط است، بلکه ملتها از اخلاق، ایمان و عمل صحابه متأثر شدند و مسلمان شدند.
مولانا عبدالحمید افزودند: در صدر اسلام اینطور نبود که حرف از «عدالت» باشد ولی عملکرد برخلاف آن باشد. بهترین آزادی، عدالت و تمدن در زمان پیامبر اکرم و خلفای راشدین وجود داشت. پیامبر اسلام بنیانگذار تمدن اسلامی و صحابه اولین شاگردان این تمدن هستند. پیامبر اکرم هیچگاه به منافع خود، فرزندان، اهل بیت و نزدیکانش فکر نمیکرد، بلکه همواره به منافع مردم میاندیشید.
مدیر دارالعلوم زاهدان با بیان نمونهای از عدالتگستری در دوران خلافت حضرت علی رضیاللهعنه، اظهار داشتند: یک یهودی لباس جنگی حضرت علی را سرقت کرده بود. وقتی حضرت علی که امامالمسلمین و در رأس حکومت و قدرت بود، زره خود را از شخص یهودی خواست، او انکار کرد. بالاخره پرونده نزد قاضی شریح رفت. قاضی از سیدنا علی که مدعی بود دو گواه خواست، حضرت علی “قمبر” غلام آزادشدهی خود و حضرت حسن را بهعنوان گواه معرفی کرد،اما قاضی بنا بر نظر اجتهادی خود گواهی حضرت حسن را نپذیرفت و گفت گواهی پسر به نفع پدر پذیرفته نیست. در نهایت به نفع یهودی حکم صادر شد و زره را به وی بازگردانده شد.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: حضرت علی در واکنش به این حکم، حتی قاضی خود را تهدید به عزل هم نکرد، بلکه حکم قاضی را پذیرفت و زره را به یهودی داد. آن مرد یهودی با دیدن عدالت اسلامی، همانجا شهادتین را خواند و مسلمان شد و در یکی از جنگها در کنار حضرت علی بود و شهید شد؛ این عدالت حضرت علی کرمالله وجهه بود.
ایشان در تبیین حایگاه «عدالت» در تمدن اسلامی، گفتند: این عدالت و آزادی اسلامی است که میتوان فردی را که در رأس قدرت قرار دارد به دادگاه کشاند. تمدن حقیقی تمدن اسلام است. حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم و خلفای راشدین هیچگاه شاهانه زندگی نکردند، بلکه ساده و فقیرانه زندگی کردند، اما بهترین زندگی و عدالت را به دنیا ارائه کردند؛ اینها اولین شاگردان اسلام و مؤمنان واقعی هستند و این زندگیشان است.
«مشارکت در مدیریت کشور» و «آزادی مذهبی» مهمترین خواسته اهل سنت از رئیسجمهور آینده است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان با اشاره به انتخابات آتی ریاستجمهوری، «مشارکت در مدیریتهای کلان کشور» و «تأمین آزادیهای مذهبی» را از مهمترین خواستههای جامعه اهل سنت از رئیسجمهور آینده برشمردند.
ایشان در این زمینه اظهار داشتند: وظیفه همه ما در انتخابات پیش رو بسیار سنگین است. مهمترین خواسته و آرزوی ما آن است که فردی به عنوان رئیسجمهور انتخاب شود که سعهصدر و دوراندیشی داشته باشد و انتخابش به نفع مملکت و به نفع جهان اسلام باشد. خواسته ما آن است که فردی انتخاب شود که برای ملت ایران، بهویژه جامعه اهل سنت که با مشکلات بیشتری مواجه است مفید و مؤثر باشد.
ایشان در ادامه افزودند: نزدیک به 40 سال از عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی ایران میگذرد و 40 سال عمر طولانی و بابرکتی است. لذا وقت آن رسیده است که بزرگان نظام دغدغههای جامعه اهل سنت را برطرف کنند. مهمترین دغدغه طبقات مختلف جامعه اهل سنت کشور آن است که اصل «شایستهسالاری» مدنظر قرار گیرد و از توانمندان و شایستگان اقوام، مذاهب و گرایشهای مختلف بهصورت مساوی و عادلانه کار گرفته شود.
خطیب جمعه زاهدان تاکید کردند: درخواست جامعه اهل سنت آن است که از شایستگان اهل سنت در ردههای مختلف اعم از وزارتخانهها، معاونین رئیسجمهور، معاونین وزیران، سفارتخانهها و مدیریتهای استانی کار گرفته شود. نباید بین شایستگان اقوام و مذاهب تفاوت وجود داشته باشد؛ این حق ملت ایران و مطابق قانون اساسی کشور است.
ایشان یادآور شدند: قانون اساسی کشور بهجز ریاستجمهوری در بقیه موارد بر مساوات و برابری بین اقوام و مذاهب تاکید دارد. البته تقاضای جامعه اهل سنت آن است که در این یک مورد هم تجدیدنظر صورت گرفته و اصلاح شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم اجرای عدالت و رفع تبعیض تاکید کردند و افزودند: مساوات و عدالت باید اجرا شود. تبعیضهای قومی و مذهبی مغایر با قانون و بر خلاف عدالت است. تمام اقوام و مذاهب باید با یک دید نگریسته شوند؛ این به نفع نظام جمهوری اسلامی است و به وحدت ملی و امنیت پایدار کمک میکند. مساوات بین اقوام و مذاهب مایه سربلندی نظام جمهوری اسلامی و عزیزان شیعه ما خواهد بود که اکثریت اول جمعیت کشور و اکثریت دوم جهان اسلام را تشکیل میدهند. دنیا دنبال الگو است و ما شایستهتریم بر اینکه برای حرکتهای اسلامی و جهان اسلام الگو و نمونه باشیم.
ایشان «تامین آزادیهای مذهبی» را دیگر خواسته جامعه اهل سنت عنوان کردند و گفتند: باید آزادیهای مذهبی اهل سنت در کلانشهرها و تمام نقاط کشور تامین شوند. اهل سنت در شهرهایی که در اقلیت قرار دارند باید بتوانند نمازشان را آزادانه برگزار کنند و کسی بهعنوان پلیس امنیت یا نهاد و ارگان دیگری مزاحمشان نشود. نباید نماز و مراسم مذهبی ما امنیتی تلقی شوند.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنانشان خاطرنشان کردند: جامعه اهل سنت به نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار میکند و از وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور جانانه دفاع کرده و دفاع خواهد کرد.
شورای شهر زاهدان باید شورایی تخصصی، قوی و توانمند متشکل از اقوام و مذاهب باشد
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در موضوع انتخابات شوراها نیز خاطرنشان کردند: در انتخابات شورای شهر در زاهدان خواسته ما آن است که همه اقوام و مذاهب در این شورا کنار یکدیگر باشند. البته مراد ما از اقوام، بلوچ و سیستانی و شهرستانی هستند که در زاهدان زندگی میکنند. بلوچها و سیستانیها در بین خودشان چندین قوم و طایفه دارند که در مورد انتخاب شورای شهر نباید طوایفی که بین خودِ بلوچها و سیستانیها وجود دارند معیار قرار گیرند. ما تمام اقوام موجود در شهر زاهدان را به نام «بلوچ»، «سیستانی» و «شهرستانی» میشناسیم و در این شهر کنار یکدیگر زندگی میکنیم. البته این قومیتها را نیز الله تعالی بنا بر حکمتهایی قرار داده است.
امامجمعه زاهدان افزودند: بنده از تمام افرادی که احساس مسئولیت کردند و در این دوره از شوراها ثبتنام کردند تشکر میکنم، اما گنجاندن 300 الی 400 نفر ثبتنامکننده در یک شورای 11نفره امکانپذیر نیست. لذا انتظار داریم از افرادی که در صحنه آمدند حمایت کنید و برایشان دعای خیر نمایید. درخواست بنده از افرادی که در این ائتلاف حضور ندارند نیز آن است که به آنچه فیصله شده راضی باشند و گلایه نکنند، إنشاءالله در موقعیتهای دیگر از وجود آنان استفاده خواهد شد.
ایشان یادآور شدند: ما قصد دخالت در امور شوراها را نداریم و برای همه آنها دعای خیر میکنیم، اما به گروهی که در این زمینه کار میکند تاکید کردهایم که در این موضوع رفاقتها، گرایشها و قرابتهای قومی و خویشاوندی را کنار بگذارند و یک شورای تخصصی، قوی و توانمند متشکل از سه قومیتی که ذکر کردیم انتخاب کنند تا علاوه بر تلاش در راستای آبادانی بهتر شهر، سبب اتحاد و انسجام بیشتر اقوام و مذاهب در شهر بشود.
مدیریت دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: امیدواریم در این دوره از شوراها، شاهد بهترین شورا در طول ادوار شوراها برای شهر زاهدان باشیم. البته منظور ما این نیست که شوراهای گذشته بد عمل کردهاند؛ آنها خوب بودهاند، اما میخواهیم شورای بهتری داشته باشیم.
ایشان تاکید کردند: شورای آینده شهر زاهدان باید افراد متفکر، اندیشمند و توانمندی باشند که با مشکلات و بافتهای مختلف شهر آشنایی داشته باشند تا بتواند بهصورت کامل از شهر نمایندگی کرده و خدمات انجام دهند.
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان، همچنین با اشاره به حادثه انفجار معدن زغالسنگ “یورت” در آزادشهر، ضمن اظهار همدردی با خانوادههای حادثهدیده، برای جانباختگان این حادثه دعای مغفرت و برای زخمیها شفای کامل را مسئلت کردند. ایشان همچنین از مسئولین خواستند به مشکلات آسیبدیدگان حادثه مذکور رسیدگی کنند.