پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

«مشارکت در مدیریت کشور» و «آزادی مذهبی» مهمترین خواسته اهل سنت از رئیس‌جمهور آینده است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان با اشاره به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، «مشارکت در مدیریت‌های کلان کشور» و «تأمین آزادی‌های مذهبی» را از مهمترین خواسته‌های جامعه اهل سنت از رئیس‌جمهور آینده برشمردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در جمع نمازگزاران زاهدانی گفتند: وظیفه همه ما در انتخابات پیش رو بسیار سنگین است. مهمترین خواسته و آرزوی ما آن است که فردی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود که سعه‌صدر و دوراندیشی داشته باشد و انتخابش به نفع مملکت و به نفع جهان اسلام باشد. خواسته ما آن است که فردی انتخاب شود که برای ملت ایران، به‌ویژه جامعه اهل سنت که با مشکلات بیشتری مواجه است مفید و مؤثر باشد.
ایشان در ادامه افزودند: نزدیک به 40 سال از عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و 40 سال عمر طولانی و بابرکتی است. لذا وقت آن رسیده است که بزرگان نظام دغدغه‌های جامعه اهل سنت را برطرف کنند. مهمترین دغدغه طبقات مختلف جامعه اهل سنت کشور آن است که اصل «شایسته‌سالاری» مدنظر قرار گیرد و از توانمندان و شایستگان اقوام، مذاهب و گرایش‌های مختلف به‌صورت مساوی و عادلانه کار گرفته شود.
خطیب جمعه زاهدان تاکید کردند: درخواست جامعه اهل سنت آن است که از شایستگان اهل سنت در رده‌های مختلف اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین رئیس‌جمهور، معاونین وزیران، سفارتخانه‌ها و مدیریت‌های استانی کار گرفته شود. نباید بین شایستگان اقوام و مذاهب تفاوت وجود داشته باشد؛ این حق ملت ایران و مطابق قانون اساسی کشور است.
ایشان یادآور شدند: قانون اساسی کشور به‌جز ریاست‌جمهوری در بقیه موارد بر مساوات و برابری بین اقوام و مذاهب تاکید دارد. البته تقاضای جامعه اهل سنت آن است که در این یک مورد هم تجدیدنظر صورت گرفته و اصلاح شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم اجرای عدالت و رفع تبعیض تاکید کردند و افزودند: مساوات و عدالت باید اجرا شود. تبعیض‌های قومی و مذهبی مغایر با قانون و بر خلاف عدالت است. تمام اقوام و مذاهب باید با یک دید نگریسته شوند؛ این به نفع نظام جمهوری اسلامی است و به وحدت ملی و امنیت پایدار کمک می‌کند. مساوات بین اقوام و مذاهب مایه سربلندی نظام جمهوری اسلامی و عزیزان شیعه ما خواهد بود که اکثریت اول جمعیت کشور و اکثریت دوم جهان اسلام را تشکیل می‌دهند. دنیا دنبال الگو است و ما شایسته‌تریم بر اینکه برای حرکت‌های اسلامی و جهان اسلام الگو و نمونه باشیم.
ایشان «تامین آزادی‌های مذهبی» را دیگر خواسته جامعه اهل سنت عنوان کردند و گفتند: باید آزادی‌های مذهبی اهل سنت در کلان‌شهرها و تمام نقاط کشور تامین شوند. اهل سنت در شهرهایی که در اقلیت قرار دارند باید بتوانند نمازشان را آزادانه برگزار کنند و کسی به‌عنوان پلیس امنیت یا نهاد و ارگان دیگری مزاحم‌شان نشود. نباید نماز و مراسم مذهبی ما امنیتی تلقی شوند.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان خاطرنشان کردند: جامعه اهل سنت به نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کند و از وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور جانانه دفاع کرده و دفاع خواهد کرد.

 

شورای شهر زاهدان باید شورایی تخصصی، قوی و توانمند متشکل از اقوام و مذاهب باشد
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در موضوع انتخابات شوراها نیز خاطرنشان کردند: در انتخابات شورای شهر در زاهدان خواسته ما آن است که همه اقوام و مذاهب در این شورا کنار یکدیگر باشند. البته مراد ما از اقوام، بلوچ و سیستانی و شهرستانی‌ هستند که در زاهدان زندگی می‌کنند. بلوچ‌ها و سیستانی‌ها در بین خودشان چندین قوم و طایفه دارند که در مورد انتخاب شورای شهر نباید طوایفی که بین خودِ بلوچ‌ها و سیستانی‌ها وجود دارند معیار قرار گیرند. ما تمام اقوام موجود در شهر زاهدان را به نام «بلوچ»، «سیستانی» و «شهرستانی» می‌شناسیم و در این شهر کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم. البته این قومیت‌ها را نیز الله تعالی بنا بر حکمت‌هایی قرار داده است.
امام‌جمعه زاهدان افزودند: بنده از تمام افرادی که احساس مسئولیت کردند و در این دوره از شوراها ثبت‌نام کردند تشکر می‌کنم، اما گنجاندن 300 الی 400 نفر ثبت‌نام‌کننده در یک شورای 11نفره امکان‌پذیر نیست. لذا انتظار داریم از افرادی که در صحنه آمدند حمایت کنید و برای‌شان دعای خیر نمایید. درخواست بنده از افرادی که در این ائتلاف حضور ندارند نیز آن است که به آنچه فیصله شده راضی باشند و گلایه نکنند، إن‌شاءالله در موقعیت‌های دیگر از وجود آنان استفاده خواهد شد.
ایشان یادآور شدند: ما قصد دخالت در امور شوراها را نداریم و برای همه آنها دعای خیر می‌کنیم، اما به گروهی که در این زمینه کار می‌کند تاکید کرده‌ایم که در این موضوع رفاقت‌ها، گرایش‌ها و قرابت‌های قومی و خویشاوندی را کنار بگذارند و یک شورای تخصصی، قوی و توانمند متشکل از سه قومیتی که ذکر کردیم انتخاب کنند تا علاوه بر تلاش در راستای آبادانی بهتر شهر، سبب اتحاد و انسجام بیشتر اقوام و مذاهب در شهر بشود.
مدیریت دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: امیدواریم در این دوره از شوراها، شاهد بهترین شورا در طول ادوار شوراها برای شهر زاهدان باشیم. البته منظور ما این نیست که شوراهای گذشته بد عمل کرده‌اند؛ آنها خوب بوده‌اند، اما می‌خواهیم شورای بهتری داشته باشیم.
ایشان تاکید کردند: شورای آینده شهر زاهدان باید افراد متفکر، اندیشمند و توانمندی باشند که با مشکلات و بافت‌های مختلف شهر آشنایی داشته باشند تا بتواند به‌صورت کامل از شهر نمایندگی کرده و خدمات انجام دهند.

 

مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان، همچنین با اشاره به حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ “یورت” در آزادشهر، ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های حادثه‌دیده، برای جان‌باختگان این حادثه دعای مغفرت و برای زخمی‌ها شفای کامل را مسئلت کردند. ایشان همچنین از مسئولین خواستند به مشکلات آسیب‌دیدگان حادثه مذکور رسیدگی کنند.

خروج از نسخه موبایل