- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

اصلاح جامعه از وظایف ذاتی امت اسلام است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته زاهدان (6 اسفند 1395)، با اشاره به جایگاه و برتری امت اسلام نسبت به سایر امت‌ها، «ایمان» و «اصلاح جامعه» را ملاک این برتری دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید با استناد به آیه‌ی «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» [آل عمران: 110] گفتند: خداوند متعال امت اسلام را امتی میانه و متوسط قرار داده و آن را بهترین امت معرفی کرده است. الله تعالی این امت را برای نفع و خیررسانی جهانیان به‌وجود آورده است.
ایشان در ادامه افزودند: اگرچه امت بنی‌اسرائیل بر امتیان زمان خودش برتری و فضیلت داشته است و آیه «يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ» به همین موضو ع اشاره دارد، اما امت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلم تا قیامت بر سایر امت‌ها برتری دارد، زیرا از بهترین پیامبر اتباع می‌کند و عبات پروردگار را بهتر انجام می‌دهد، همان‌طور که رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم از سایر انبیای الهی بیشتر قربانی داده و بر سایر پیامبران برتری دارد، اصحاب آن‌حضرت نیز نسبت به یاران انبیای گذشته بیشتر جان‌فشانی کردند و بر اصحاب و حواریون سایر انبیا برتری و فضیلت دارند. امت اسلام نیز بر امت‌های پیشین فضیلت و برتری دارد، در روز قیامت تا زمانی‌که بهشتیان این امت به بهشت نروند، سایر امت‌ها به بهشت نمی‌روند.
خطیب جمعه زاهدان «ایمان» و «عمل صالح» را از خصوصیات بارز امت مسلمان عنوان کردند و گفتند: امت اسلام دو ویژگی و خصوصیت دارد که او را بر دیگر امت‌ها برتری داده است؛ یکی ایمان و دیگری عملکرد صحیح و درست آن. «ایمان» ویژگی خصوصی این امت است که بیش از هر چیز به ایمان اهمیت می‌دهد. امت اسلام صالح و مصلح است که هم خودش الله را با جان و مال عبادت می‌کند و دیگران را نیز به عبادت پروردگار وامی‌دارد.
ایشان ادامه دادند: انبیای امت‌های گذشته هم زمام امور سیاسی را در دست داشتند و هم زمام امور عبادی را، اما امت اسلام باید در تمام عرصه‌ها و صحنه‌های اصلاحی و سیاسی جامعه حضور داشته باشد و راهنمایی کند، باید دست کسانی را که مرتکب گناه و معصیت می‌شوند و یا در زمینه ترویج فساد و منکرات در جامعه فعالیت می‌کنند بگیرد و آنان را از این کار منع کند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: ملاک برتری امت اسلام بر سایر امت‌ها در این است که به وظیفه اصلاح و هدایت جامعه بپردازد و برای جهانیان رحمت باشد. اگر در جامعه بی‌نمازی و گناه و فاسد موج بزند و ما فقط به این خوشحال باشیم که خداوند ما را برترین امت معرفی کرده است، این هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه ما زمانی می‌توانیم به این مورد خوشحال باشیم که به رسالت خودمان عمل کنیم.
مولانا عبدالحمید امت اسلام را «رحمتی برای جهانیان» دانستند و گفتند: امت اسلام نباید خودش را با ترور و کشتار بی‌رحمانه به دنیا معرفی کند، زیرا این امت، امت افراط‌گرایی و تندروی نیست، بلکه دارای نگاهی وسیع بوده و رحمتی برای جهانیان است؛ همان‌طور که خداوند متعال پیامبر این امت را «رحمة‌للعالمین» و رحمتی برای جهانیان معرفی می‌کند.
ایشان در ادامه تاکید کردند: تندروهای شیعه و سنی باید بدانند که مسیر امت اسلامی، مسیر تندروی نیست. روح حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلم و صحابه و اهل بیت هرگز از مسلمانانی که گرفتار افراط و تندروی هستند خشنود نمی‌شود. امت اسلام باید سبب خیر و برکت برای جهانیان باشد. در شریعت اسلام «جهاد» در مقابل افرادی نیست که ایمان نمی‌آورند، بلکه جهاد در مقابل افراد زورگو و بی‌خردی‌ست که اعتقادی به منطق و گفتمان ندارد و به‌جای اجرای عدالت دست به ظلم و تجاوز می‌زند.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه تاکید کردند: اصلاح جامعه و امر به معروف و نهی از منکر از وظایف ذاتی امت اسلام است. همه‌ی ما باید خیرخواه جامعه‌ی بشری باشیم و برای اصلاح و تزکیه جامعه تلاش کنیم. باید جامعه را به‌سوی عمل به شریعت و اخلاق حسنه دعوت بدهیم. امروز در این جامعه کتاب خدا و سنت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم تدریس می‌شود و علما مسائل دینی را بیان می‌کنند، لذا برای هیچ‌کس بهانه‌ای در زمینه‌ی کوتاهی در عمل به احکام دینی باقی نمی‌ماند.
ایشان خاطرنشان کردند: اینکه برخی افراد می‌گویند احکام شریعت از توان ما بالاتر بوده و عمل به آنها برای ما دشوار است، سخن نادرستی است، زیرا اگر عمل به شریعت سخت و از توان بشر بالاتر می‌بود خداوند متعال آن را نازل نمی‌فرمود. لذا هیچ حکمی از احکام شریعت اسلام نیست که عمل به آن غیرممکن باشد. همه‌ی ما باید توبه کنیم و در زندگی خودمان تجدیدنظر کنیم و تغییر بیاوریم.

 

آینده از آنِ کسانی‌ست که به علم و دانش اهمیت می‌دهند
مدیریت دارالعلوم زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان به فراگیری علوم دینی و دانشگاهی تاکید کردند و گفتند: آینده از آنِ کسانی‌ست که به علم و دانش اهمیت می‌دهند. لذا برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای تعلیم و آموزش فرزندان‌ را سرلوحه‌ی برنامه‌های‌مان قرار دهیم تا بروند و علوم دینی و دانشگاهی را فرابگیرند و افراد مفیدی برای جامعه باشند.

 

همه مردم در مراسم افتتاح پروژه گازرسانی به زاهدان شرکت کنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به زاهدان به منظور شرکت در مراسم افتتاح پروژه‌ی گازرسانی، اظهار داشتند: یکی از آرزوهایی که مردم زاهدان و استان سیستان‌وبلوچستان سالیان متمادی انتظار آن را می‌کشیدند، بالاخره برآورده می‌شود و روز سه‌شنبه (10 اسفند) ریاست محترم جمهور برای افتتاح پروژه گازرسانی به زاهدان تشریف می‌آورند.
ایشان خاطرنشان کردند: گاز یکی از زیربناهای مهم اشتغال، توسعه و پیشرفت است. با آمدن گاز به زاهدان و سایر شهرها و مناطق استان، کارگاه‌ها و کارخانجات رونق بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین علاوه بر گازکشی منازل و راحتی مردم، زمینه کار و اشتغال نیز فراهم می شود.
امام‌جمعه زاهدان ضمن درخواست از عموم مردم مبنی بر شرکت در مراسم افتتاح گاز در زاهدان، حضور مردم را «سبب دلگرمی و تقویت روحیه مسئولین کشوری و استانی» دانستند.