جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب قم شامگاه یکشنبه (10 بهمن) با شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در محل دفتر ایشان در زاهدان دیدار داشتند. مولانا عبدالحمید در این دیدار بر «تامین آزادیهای مذهبی» و «رسیدگی به حقوق اقلیتها» برای تحقق وحدت تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در این دیدار که دکتر جمشیدنژاد معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستانوبلوچستان، دکتر غلامحسین جهانتیغ مشاور استاندار سیستانوبلوچستان در امور اقوام و طوایف و تعدادی از اساتید دارالعلوم زاهدان نیز حضور داشتند، ضمن عرض خیرمقدم و خوشامد خدمت میهمانان گرامی، دیدار دستهجمعی علما و اساتید دانشگاه از مراکز دینی مناطق مختلف کشور را با هدف وحدت امت اسلامی «اقدامی تاثیرگذار» و «قابل قدر» دانستند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: دشمنان اسلام علیرغم قدرتی که دارند، برای رسیدن به منافع خود با یکدیگر اتحادیههای مختلف تشکیل دادهاند، حتی اکنون آمریکا و روسیه که جزو قدرتهای بزرگ محسوب میشوند در صدد اتحاد با یکدیگر هستند تا بتوانند به منافعشان برسند. لذا امت اسلام در شرایط کنونی بیش از هر چیزی نیاز به اتحاد و انسجام دارد. منافع اسلام و مسلمانان و تمام مذاهب اسلامی از مسیر وحدت متحقق میشوند. اختلاف و تفرقه بیش از هر چیزی به مسلمانان و فرق اسلامی ضربه میزند. مسلمانان با یکدیگر مشترکات بسیار زیادی دارند که باید برای تحقق وحدت، به این مشترکات چنگ بزنند.
امامجمعه اهل سنت زاهدان «رسیدگی به حقوق ملتها» را بهترین راه تحقق وحدت و پایاندادن به بحرانها دانستند و تصریح کردند: اگر کشورهای اسلامی به حقوق ملتها توجه و رسیدگی کنند به تمام اختلافات پایان داده میشود و دیگر نیازی به برگزاری جلسات وحدت و تقریب و بررسی عوامل اختلاف نخواهد بود.
مدیریت دارالعلوم زاهدان با اشاره به سخنرانی یکی از علمای برجسته شیعهی افغانستان در سیامین کنفرانس وحدت اسلامی، گفتند: در کنفرانس تقریبی که نزدیک به یک ماه قبل در تهران برگزار شد، امامجمعه اهلتشیع قندهار سخنرانی کرد و گفت که ما در افغانستان هیچ اختلافی نداریم و در این کشور اصلاً مسأله شیعه و سنی مطرح نیست. ایشان گفت که برای وحدت شیعه و سنی در افغانستان فقط یک چیز باقی مانده است و آن اینکه حوزه علمیه راهاندازی شود که شیعه و سنی در آن درس بخوانند و تدریس کنند.
مولانا عبدالحمید به سخنرانی یکی از علمای برجسته اهلتشیع پاکستان در کنفرانس تقریب نیز اشاره کردند و گفتند: یکی از علمای برجسته شیعه پاکستان نیز در این کنفرانس سخنرانی کرد و گفت در پاکستان هم ما هیچ اختلافی نداریم. ایشان گفت که ما در پاکستان یک شورای مدارس داریم که شیعه و سنی و سایر گرایشهای اسلامی در آن حضور دارند.
ایشان در ادامه اظهار داشت: این عالم پاکستانی در سخنرانیاش گفت مدتی قبل حکومت پاکستان پیشنهاد داده بود که به اساتید و طلاب مدارس دینی حقوق ماهیانه پرداخت میکند، اما اعضای شورای مدارس پاکستان در واکنش به این پیشنهاد، فتوایی مبنی بر «حرمت» دریافت شهریه از حکومت صادر کردند و بالاتفاق اعلام کردند که مدارس از جانب حکومت هیچ کمکی دریافت نمیکنند، بلکه با استفاده از کمکهای مردمی استقلال خودشان را حفظ میکنند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان به نقل از این عالم برجسته پاکستانی ادامه داد: علاوه بر شورای مدارس پاکستان، که یک شورای فرهنگی و دینی است، یک شورای سیاسی نیز در پاکستان متشکل از احزاب سیاسی شیعه و سنی این کشور نیز وجود دارد که در مورد مسائل سیاسی کشور و سایر جریانات اعلام موضع میکنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزود: ایشان همچنین به این موضوع اشاره کرد و گفت کسانیکه گاهی اوقات در پاکستان به شیعیان حمله میکنند، تنها دشمن شیعه نیستند، بلکه دشمن تمام پاکستان هستند که گاهی به مساجد اهل سنت و حتی به ارتش پاکستان هم حمله میکنند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان ضمن اظهار خرسندی از سخنان این دو عالم برجسته، «نبود تبعیض در استخدامها» را یکی از دلایل وحدت شیعه و سنی در پاکستان و افغانستان دانستند و خاطرنشان کردند: در پاکستان و افغانستان برادران شیعهی ما در موضوع واگذاری پستهای دولتی هیچ مشکلی ندارند. حتی شیعه میتواند رئیسجمهور، وزیر و استاندار باشد. استاندار بلوچستان پاکستان و استاندار هرات در افغانستان از عزیزان شیعهی ما بودند. این یک واقعیت است که براداران شیعه ما در پاکستان و افغانستان برای ساختن مدرسه، مسجد و حسینیه با هیچ مشکلی مواجه نیستند. شیعه و سنی در این دو کشور و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی که عزیزانِ شیعهی ما در آنجا در اقلیت هستند، بدون اینکه «هفته وحدت»ی داشته باشند با یکدیگر متحد هستند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: تاکید ما آن است که اگر حقوق اقلیتها، اعم از شیعه و سنی، در کشورهای اسلامی رعایت شود بسیاری از مشکلات بهوجود نمیآیند. بنده معمولا در بحث توجه به اقلیتها، ابتدا بر توجه کشورهای اسلامی با اکثریت اهلسنت به حقوق اقلیت شیعه تاکید میکنم. بهعنوان مثال اگر در یمن به حقوق اقلیت «حوثی» توجه میشد، این کشور با این مشکلات مواجه نمیشد. وقتی به اوضاع بحرانی کشورهای اسلامی بحرانزده توجه میکنیم میبینیم در این کشورها وقتی یک گروه به قدرت رسیده است، تلاش کرده تا سایر گروهها را به حاشیه براند.
ایشان تاکید کردند: اگر تمام مذاهب و فرق اسلامی از آزادیهای مذهبی برخوردار باشند؛ بتوانند آزادانه نماز بخوانند و فرزندانشان را تعلیم بدهند و در واگذاری مسئولیتها اصل شایستهسالاری مطرح باشد، بسیاری از مشکلات حل میشوند. در فرمهای استخدامی پرسیدن از “دین” چندان غیرمنتظره نیست، اما نیازی به دانستن مذهب افراد نیست. دلیل تمام بحرانهایی که امروز در عراق و سوریه و سایر مناطق دنیا مشاهده میکنیم به نادیدهگرفتن همین مسائل (حقوق و آزادی ملتها) برمیگردند.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهلسنت سیستانوبلوچستان، جنگهای امروزی را «جنگ بر سر قدرت» دانستند و خاطرنشان کردند: جنگهای امروزی، جنگهای مذهبی نیستند، اگرچه وقتی گروهی با بنبست مواجه میشود شاید شعار «مذهب» سر دهد، اما تمام این جنگها بهخاطر رسیدن به قدرت یا گرفتن حقوقشان انجام میگیرند. کسانی که بین شیعه و سنی اختلاف میاندازند دلسوز شیعه و سنی نیستند، بلکه به منافع شخصی، گروهی و سیاسی خودشان میاندیشند.
ایشان در ادامه سخنانشان به کنفرانسی که چند سال قبل در مکه مکرمه با عنوان «حقوق انسان و شریعت اسلام» برگزار شده بود اشاره کردند و گفتند: بنده در این کنفرانس که نشست آخر آن به «گفتمان وحدت» اختصاص یافته بود، سخنانی ایراد کردم و موضوع وحدت امت اسلام را از لحاظ عقلی و در پرتو آیات ثابت کردم و تاکید کردم که مذاهب اسلامی، بهویژه شیعه و سنی باید مسائل اختلافی را کنار بگذارند و به مشترکات چنگ بزنند. پس از سخنرانی بنده، عدهای از حاضرین در رد سخنان بنده، سخنانی مطرح کردند و برخی هم یادداشتهایی نوشته بودند. از بنده خواسته شد پاسخ شبهات آنها را بدهم. بنده به آیه «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» [آل عمران:64] استناد کردم و گفتم وقتی قرآن عظیمالشأن به اهل کتاب پیشنهاد میدهد فقط بهخاطر اشتراک در مسأله توحید با مسلمانان متحد شوند، چرا شیعه و سنی و سایر گرایشهای اسلامی که مشترکات بسیار زیادی با یکدیگر دارند، نتوانند با هم متحد شوند؟ الحمدلله تمام حاضرین با شنیدن این استدلال، قانع شدند.
ایشان در ادامهی سخنانشان بر «دوری از تعصب» تاکید کردند و گفتند: مسیر اسلام مسیر اعتدال، اندیشه، تفکر، تدبیر، و میانهروی و دوری از افراط و تفریط است. باید تعصبهای بیجا از حوزههای علمیه و دانشگاهها برچشیده شوند. ما باید یکدیگر را بپذیریم. ما با تکفیر و افراطگرایی به شدت مخالفیم. رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم فقط جهاد نکردهاند، بلکه در مواضعی با مشرکین مکه و یهودیان مدینه صلح کردند. دین اسلام کفرستیز نیست، قرآن کریم تاکید کرده است که مسلمانان حق جنگ با کافری که به مسلمانان تعدی و تجاوز نکرده باشد، ندارند. اسلام دین ظلمستیز و استکبارستیز است.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: وحدت امت اسلامی فراتر از منافع شخصی، حزبی، گروهی و حتی فراتر از منافع یک کشور و مذهب است. مسلمانان باید با یکدیگر متحد باشند.
مدارس دینی اهلسنت در راستای سیاستهای نظام جمهوری اسلامی فعالیت میکنند
مدیریت دارالعلوم زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان، با تاکید بر اینکه «فضای مدارس دینی اهلسنت در راستای سیاستهای نظام جمهوری اسلامی» است، از فعالیتهای دانشگاه ادیان مذاهب نیز اظهار خرسندی کردند و گفتند: دانشگاه ادیان و مذاهب از دانشگاههای خوب هستند. مطمئناً کسانی که در مورد ادیان به بحث و بررسی میپردازند، به سوی تقریب سوق داده میشود. بنده با دیدگاههای حجتالاسلام نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، تا حدودی آشنایی دارم؛ ایشان دیدگاهها و تفکرات بسیار خوبی دارند. جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای اسلامی به شدت نیاز به افرادی با اندیشههای تقریبی دارند.
امامجمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنانشان، با بیان اینکه «وحدت و امنیت در سیستانوبلوچستان بیش از هر زمان دیگری است.» است، از «اندیشههای وحدتگرایانه و تقریبی» رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور و «بعضی اقدامات عملی دولتمردان» در این زمینه تقدیر و تشکر کردند.
گفتنیست در ابتدای این دیدار، حجتالاسلام حمیدرضا شریعتمداری، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، نیز ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن فرصت دیدار با مولانا عبدالحمید، از ایشان بهعنوان «فردی بانفود» و «تاثیرگذار در ایجاد تفاهم و برقراری امنیت در منطقه» یاد کرد.
استاد دانشگاه تقریب مذاهب قم همچنین با بیان اینکه «گرایش حوزهی علمیه قم به افراطگرایی و تندروی نیست»، خاطرنشان کرد: اهانتهایی که بعضاً به مقدسات و شخصیتهای اهلسنت صورت میگیرند بههیچ وجه مورد تایید بدنهی علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه نیست و ریشهای در تعالیم شیعه و سنی ندارند. ما معتقدیم افراط و تندروی برخاسته از جهل و نداشتن عقل و خویشتنداری است.