- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

امام حسین رضی‌الله‌عنه برای دفاع از دین و اجرای عدالت قیام کرد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های این هفته نماز جمعه زاهدان، با اشاره به قیام امام حسین در مقابل حکومت یزید، هدف قیام ایشان را «دفاع از دین و اجرای عدالت» دانستند.
امام‌جمعه زاهدان در این مراسم باشکوه اظهار داشتند: تمام صحابه و اهل‌بیت در دوران خلافت حضرات ابوبکر، عمر، عثمان و علی رضی‌الله‌عنهم با حمایت از خلافت این بزرگان در راه دین جهاد کردند و از شریعت اسلام جانانه دفاع نمودند.
ایشان در ادامه افزودند: پس از سیدنا علی، زمام امور به سیدنا حسن رضی‌الله‌عنه واگذار شد. با توجه به اینکه هر کسی اوضاع مردم زمانه‌ی خویش را بهتر تشخیص می‌دهد، سیدنا حسن رضی‌الله‌عنه نیز از روی حکمت و مصلحت، صلح را بر جنگ و خون‌ریزی ترجیح داد  و زمام امور مسلمانان را به معاویه رضی‌الله‌عنه واگذار کرد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان به بروز مشکلات پس از روی‌کار آمدن یزید اشاره کردند و گفتند: پس از وفات معاویه رضی‌الله‌عنه، زمام امور به دست «یزید» افتاد که شایستگی خلافت و رهبری امت اسلامی را نداشت. بسیاری از صحابه‌ای که در آن زمان در قید حیات بودند، با یزید بیعت نکردند و او را شایسته این مقام ندانستند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: امام حسین رضی‌الله‌عنه زمانی‌که احساس کرد دین در مخاطره قرار دارد و بساط عدالت درحال برچیده‌شدن است، برای دفاع از دین و اجرای عدالت و مخالفت با استبداد، خودکامگی و قدرت‌طلبی قیام کرد. امام حسین هرگز انگیزه‌ی دنیوی و رسیدن به پست و مقام در سر نداشت، بلکه اهداف ایشان خدایی و دینی بود، زیرا ایشان تربیت‌یافته‌ی حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم و حضرت علی و فاطمه رضی‌الله‌عنهما است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان امام حسین را «الگوی تمام مسلمانان» دانستند و گفتند: تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی امام حسین رضی‌الله‌عنه را اسوه و الگوی خود می‌دانند. محبت اهل‌بیت در دل تمام مسلمانان جای دارد. صحابه کرام رضوان‌الله‌علیهم‌اجمعین برای اهل‌بیت آن‌حضرت احترام خاصی قائل بودند. حضرت ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه می‌فرمود: ما قرابت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را بر قرابت و خویشاوندی خودمان ترجیح می‌دهیم. ایشان همچنین همواره به مردم توصیه می‌کرد که مراعات اهل‌بیت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم بکنند.
ایشان در ادامه تاکید کردند: ما به اهل‌بیت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم عشق می‌ورزیم و آرزو داریم خداوند متعال در روز قیامت ما را با اهل‌بیت محشور کند و به ما توفیق عنایت فرماید با محبت و عمل به سیرت آن بزرگان زندگانی را سپری کنیم. نکته مهم آن است که مسلمانان علاوه بر محبت، طبق سیرت حضرت علی، حضرت حسین، حضرت فاطمه و سایر اهل‌بیت رضوان‌الله‌علیهم زندگی کنند.
امام‌جمعه زاهدان اظهار داشتند: ادعای محبت با پیامبر، صحابه و اهل‌بیت زمانی قابل قبول و تاثیرگذار است که از سیرت و زندگانی آنان پیروی نماییم. اگر ادعای دوستی و محبت با آن بزرگان را داشته باشیم، اما نماز نخوانیم، زکات ندهیم، به احکام شریعت عمل نکنیم و سیرت بزرگان را اسوه و الگو قرار ندهیم، در ادعای محبت با آنان صادق نیستیم.

 

عقیده و فقه اهل‌سنت برگزاری مراسم عزاداری را صحیح نمی‌داند
مولانا عبدالحمید در ادامه‌ی سخنان‌شان به دیدگاه فقهی اهل‌سنت پیرامون برگزاری مراسم عزاداری اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: بسیاری از عزیزان ما در استان‌های مختلف کشور، به‌ویژه در مناطقی که اهل‌سنت در اقلیت قرار دارند، گمان می‌کنند اهل‌سنت با اهل‌بیت محبت ندارد. درحالی‌که اهل‌سنت به اهل‌بیت پیامبر و به امام حسین رضی‌الله‌عنه عشق می‌ورزد و محبت با اهل‌بیت را جزو ایمان و اعتقاد خود می‌داند. در کتب معتبر حدیثی اهل‌سنت روایت‌های زیادی در بیان فضایل و مناقب اهل‌بیت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم آمده است.
ایشان در ادامه تاکید کردند: ما نسبت به اهل‌بیت و آنچه بر امام حسین رضی‌الله‌عنه وارد شده است بی‌تفاوت نیستیم، اما برداشت‌‌های مذهبی از آیات و احادیث متفاوت هستند. اعتقاد اهل‌سنت بر اساس آیات و احادیث آن است که انسان در هنگام مصیبت باید صبر پیشه کند و سیرت و فضایل بزرگان دین و اینکه در راه اسلام چه مشقت‌هایی را به‌جان خریده‌اند مورد تذکره قرار دهد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان تصریح کردند: اینکه اهل‌سنت مراسم عزاداری برگزار نمی‌کنند به‌معنای بی‌تفاوتی نیست، بلکه فقه و عقیده‌ی اهل‌سنت و برداشت‌هایی که از آیات و احادیث دارند، برگزاری مراسم عزاداری را صحیح نمی‌دانند. مذاهب اسلامی علاوه بر مشترکات، تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند و پیروان هر مذهب دیدگاه‌های فقهی خود را صحیح دانسته و بر اساس آن عمل می‌کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان‌ بر لزوم «حفظ وحدت و حرمت مقدسات» تاکید کردند و گفتند: توصیه ما به تمام مسلمانان آن است که حرمت یکدیگر را حفظ کنند و به مقدسات همدیگر بی‌احترامی نکنند. وحدت و انسجام مسلمانان در شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت است. اختلاف قومی، مذهبی، خانوادگی و… ملت‌ها را تباه می‌کند و آنان را از بین می‌برد. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی هشدار داده‌اند که اختلاف، ملت‌های پیشین را هلاک کرده است، لذا شما امت اسلام نیز با یکدیگر اختلاف نکنید تا به هلاکت نرسید.

 

ادعای قدرت‌ها در “مبارزه با تروریسم”، پوششی برای اهداف نامشروع‌شان است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، از اوضاع بحرانی خاورمیانه به‌ویژه سوریه به شدت اظهار تأسف کردند و گفتند: در خاورمیانه، به‌ویژه در کشورهای اسلامی، مسلمانان با چنان شرایط دشوار و رقت‌باری مواجه هستند که می‌طلبد انسان از شدت آنها خون گریه کند. مسلمانانی که از کشورهای خودشان آواره شده و به کشورهای اروپایی پناه برده‌اند در معرض خطر تغییر عقیده و مسیحی‌شدن قرار دارند.
ایشان ادامه دادند: در شرایط کنونی مردم سوریه توسط سلاح‌های مدرن و پیشرفته‌ی قدرت‌های استعماری قتل‌عام می‌شوند. در شهرهای سوریه به‌ویژه شهر «حلب» صحنه‌های بسیار دلخراشی اتفاق می‌افتند. قدرت‌های غرب و شرق به بهانه‌ی «مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم» با استفاده از سلاح‌های غیرمجاز هزاران تن از مردم بی‌گناه اعم از زن و کودک را قتل‌عام می‌کنند.
عالِم برجسته‌ی اهل‌سنت کشور تصریح کردند: ادعای قدرت‌‌ها در “مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم”، ادعایی دروغ و ریاکارانه است. آنان با این ادعا را پوششی برای اهداف پنهان و نامشروع خودشان قرار داده‌اند. این قدرت‌ها بین مسلمانان اختلافات فرقه‌ای و مذهبی به‌وجود آورده‌اند و کشورهای اسلامی و ملت‌ها را با یکدیگر درگیر کرده‌اند. هدف این‌ها تثبیت سلطه‌ در منطقه و تأمین امنیت اسرائیل است. هدف این‌ها مبارزه با بیداری اسلامی و از بین بردن فرهنگ اسلامی است؛ آنها قصد دارند فرهنگ‌های منحط خودشان را در کشورهای اسلامی ترویج دهند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: قدرت‌های مدعی مبارزه با افراط‌گرایی دنبال حل مشکلات خاورمیانه نیستند، زیرا اینها از همان ابتدا این قدرت و امکان را داشتند که مشکلات و مسائل را از راه‌های سیاسی حل‌وفصل کنند. سازمان ملل و شورای امنیت، که ناتوانی خودشان را در حل مسائل خاورمیانه ثابت کردند، به‌خاطر نفوذ همین قدرت‌ها نتواسته‌اند موفق عمل کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان از عموم مردم خواستند در قبال مشکلات تمام کشورهای اسلامی بی‌تفاوت نباشند و برای حل این مشکلات دست به دعا و تضرع بردارند.