مولانا عبدالحمید در همایش مبارزه با مواد مخدر:

برای مبارزه با مواد مخدر باید با فقر فرهنگی و اقتصادی مقابله شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در همایش مبارزه با مواد مخدر که صبح سه‌شنبه 1 تیر 1395 در زاهدان برگزار شد، ضمن تاکید بر «مبارزه همگانی و همه‌جانبه» با مواد مخدر، توجه به «فقر فرهنگی و اقتصادی»‌ را در این زمینه مورد اشاره قرار دادند.
مولانا عبدالحمید در این همایش اظهار داشتند: معضل مواد مخدر را باید از طریق معضل «اعتیاد» در جامعه بشناسیم. وقتی در یک جامعه یک فرد گرفتار دام اعتیاد می‌شود، علاوه بر خودش، خانواده، شهر و حتی کشور را با انواع مشکلات فردی و اجتماعی مواجه می‌کند. لذا مواد مخدر یکی از خطرناک‌ترین مواردی‌ست که جامعه اسلامی و بشری را تهدید می‌کند.
ایشان در ادامه افزودند: پیرامون این پدیده زشت هراندازه صحبت شود کم است، اما مهمتر از آن، راه علاج و ارائه راهکار برای مبارزه با این پدیده است. بنده قبلا در قالب مصاحبه و گفت‌وگو گلایه‌هایی در این زمینه داشته‌ام و تاکید کرده‌ام که نباید به این پدیده فقط از یک بُعد نگریسته شود، بلکه باید با تمام امکانات و از ابعاد مختلف با معضل مواد مخدر مبارزه شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: متاسفانه در مبارزه با مواد مخدر فقط به شیوه مبارزه عزیزان نیروی انتظامی و یا قوه قضائیه اکتفا شده است که در این مسیر متحمل تلفات سنگینی هم شده‌ایم؛ بسیاری از عزیزان نیروی انتظامی در این مسیر شهید، و بسیاری از خانواده‌ها نیز بی‌سرپرست شده‌اند.
ایشان بر لزوم «مبارزه همگانی و همه‌جانبه» با مواد مخدر تاکید کردند و گفتند: مبارزه با مواد مخدر باید اجتماعی باشد و از عموم مردم در این مسیر استفاده شود. قبلا تجربه شده است تا زمانی‌که ما در این مسیر از مردم استفاده نکنیم و تنها به قوه قهریه اکتفا کنیم، چندان مثمرثمر نخواهد بود. نباید بار مسئولیت مبارزه با مواد مخدر تنها بر دوش یک یا چند نهاد و ارگان باشد، بلکه باید علما، ریش‌سفیدان، فرهنگیان، دانشگاهیان و اقشار مختلف جامعه را در این زمینه مشارکت دهیم و یک مبارزه همگانی و همه‌جانبه صورت گیرد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان «مبارزه فرهنگی» را در این زمینه مفید دانستند و گفتند: به نظر بنده مبارزه فرهنگی و گسترش علم و دانش در جامعه می‌تواند در مبارزه با مواد مخدر تاثیرگذار باشد، زیرا اکثرا افراد بیسواد گرفتار خرید و فروش مواد مخدر هستند. لذا باید با فقر فرهنگی مبارزه شود.
ایشان «مبارزه با فقر اقتصادی» را نیز مورد تاکید قرار دادند و افزودند: راهکار دوم آن است که با فقر مادی و اقتصادی نیز  مقابله شود. تحمل فقر و تنگدستی برای همه مردم ممکن نیست لذا باید با فقر اقتصادی، به‌ویژه در مناطقی که بیشتر در معرض تجارت مواد مخدر قرار دارند، از طریق اشتغال و ایجاد کارگاه و کارخانه مبارزه شود تا مردم درآمد سالم داشته باشند.  دولت و مردم باید با همکاری یکدیگر با فقر فرهنگی و فقر مادی مبارزه کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: بنده چند سال قبل در جلسه‌ای که با حضور سفرای کشورهای اروپایی در هتل استقلال زاهدان برگزار شد و در آن جلسه در مورد مواد مخدر صحبت شد، حضور داشتم. اگر در این جلسه به بنده فرصت سخنرانی داده می‌شد، قصد داشتم به سفرای کشورهای اروپایی بگویم که با توجه به امکانات و سرمایه‌ای که در اختیار دارند، می‌توانند در استان سیستان‌وبلوچستان و همچنین در قسمت‌هایی از کشور افغانستان که مواد مخدر تولید می‌شود، ایجاد شغل کنند و مردم این مناطق را به کارهایی که بیش از مواد مخدر درآمدزا باشند مشغول کنند.

شیوه‌های مبارزه با مواد مخدر جوابگو نبوده‌اند
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: به نظر بنده مبارزه‌ای‌ که تاکنون با مواد مخدر شده است، با وجود زحمت‌های فراوان، جوابگو نبوده است، زیرا مواد مخدر و معامله آن هنوز وجود دارد. وقتی یک شیوه مبارزه تا مدتی ادامه داشته باشد اما نتیجه مطلوب را در پی نداشته باشد، باید سیاست و روش مبارزه عوض شود و راهکار جدیدی اندیشیده شود.
ایشان مجازات “اعدام” را در مبارزه با مواد مخدر «ناکارآمد» دانستند و گفتند: ما در طول سال‌های بعد از انقلاب تا کنون تجربه کرده‌ایم که اعدام نتوانسته جلوی معامله مواد مخدر را بگیرد. لذا باید راهکاری غیر از اعدام اندیشیده شود، زیرا اعدام ضایعات بسیار زیادی داشته است؛ بسیاری از خانواده‌ها بی‌سرپرست شده‌اند و ما نتوانسته‌ایم برای فرزندان آنها برنامه‌ریزی کنیم و این فرزندان یا به مسیر اعتیاد و مواد مخدر کشیده می‌شوند و یا اینکه به شیوه‌های دیگر عقده‌های خود را بر سر ما خالی می‌کنند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه تاکید کردند: باید تمام شیوه‌های ممکن را در زمینه مبارزه با مواد مخدر مدنظر قرار دهیم و با کارشناسی و دوراندیشی با این معضل مبارزه کنیم. بهترین راهکار این است که از عموم مردم در این مسیر استفاده شود. مشارکت مردم منطقه که مشکلات را از نزدیک مشاهده می‌کنند، می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.
ایشان یادآور شدند: به نظر بنده برگزاری یک جلسه در سال به مناسبت روز مبارزه با مواد مخدر کافی نیست، بلکه باید جلسات ویژه‌ای با حضور افراد خاص جامعه اعم از علما، ریش‌سفیدان، دانشگاهیان، فرهنگیان و… تشکیل شوند و در این جلسات روی این مسأله فکر شود و نتیجه در جامعه گسترش داده شوند تا پای مردم نیز به این مبارزه باز شود.
ایشان در ادامه تاکید کردند: باید مسیر افرادی که گرفتار معضل مواد مخدر هستند را تغییر دهیم و سرمایه‌ی این افراد را در مسیری دیگر قرار دهیم. مبارزه همگانی و مردمی می‌تواند با کمترین هزینه و تلفات موفقیت‌های چشمگیری را به دنبال داشته باشد.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان با اشاره به «مدیریت موفق» استاندار سیستان‌وبلوچستان و آیت‌الله سلیمانی، اظهار امیدواری کردند که این استان بتواند بر معضل مواد مخدر پیروز شود.

چاپ

1838 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 2 تیر, 1395


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©