مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

توجه به انتظارات جامعه اهل‌سنت به روند وحدت و اخوت اسلامی کمک می‌‌کند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن اظهار خرسندی از به‌کارگیری اهل‌سنت در هیئت‌رییسه مجلس دهم شورای اسلامی، توجه و رسیدگی به انتظارات جامعه اهل‌‌سنت را در روند وحدت و اخوت اسلامی مفید و مؤثر دانستند.
مولانا عبدالحمید در مراسم این هفته نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (14 خرداد 1395)، به انتخاب یکی از نمایندگان اهل‌سنت به‌عنوان یکی از ناظران هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اشاره کردند و گفتند: در مراسم نماز جمعه هفته گذشته انتظاری را مطرح کردیم که از بین نمایندگان اهل‌سنت مجلس حداقل یک نفر در هیئت رییسه انتخاب شود که الحمدلله این انتظار برآورده شد و ما امروز خوشحالیم که در هیئت رییسه مجلس یک نفر از اهل‌سنت حضور دارد.
ایشان در ادامه افزودند: انتخاب یک اهل‌سنت به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ویتنام و  انتخاب یکی از نمایندگان اهل‌سنت به‌عنوان یکی از ناظران هیأت رئیسه مجلس مایه خرسندی است. انتخاب این یک نفر از اهل‌سنت در هیئت رییسه مجلس تاثیری داشته باشد یا نه، اما این قبیل اقدامات به روند وحدت و اخوت اسلامی کمک می‌کند و علاوه بر منطقه، در سطح جهانی نیز تاثیرگذار خواهد بود. اگر گاهی اوقات انتظاراتی مطرح می‌شوند صرفا برای حفظ حرمت جامعه و افزایش وحدت، همدلی و همگرایی در جامعه است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: انتظار داریم این قبیل اقدامات ادامه داشته باشند تا اسباب یأس و ناامیدی دشمنان اسلام فراهم شود. کسانی که همواره سخنان مأیوسانه‌ای مطرح می‌کنند بدانند که پیگیری مطالبات از طریق گفتمان نتیجه‌بخش است. مسئولین امر نیز از وحدت و اخوتی که امروز در کشور حاکم است راضی و خرسند هستند. تداوم این روند به تحقق خواسته‌ها و انتظارات کمک می‌‌کند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه، سخنان اخیر دکتر روحانی در جمع مردم مهاباد را «عادلانه و منصفانه» توصیف کردند و اظهار داشتند: سخنان ریاست محترم جمهور در سفر به آذربایجان غربی و در جمع مردم مهاباد قابل توجه است که فرمودند هیچ قوم و مذهبی حق ندارد خود را از قوم و مذهبی دیگر برتر بداند و برای خودش امتیاز قایل شود، بلکه همه اقوام و مذاهب در ایران اسلامی با یکدیگر مساوی و برابر هستند و باید از افراد شایسته اقوام و مذاهب کار گرفته شود.
ایشان خاطرنشان نمودند: از آنجایی که انقلاب اسلامی ایران الگوی سایر انقلاب‌هاست لذا مناسب است در رسیدگی به حقوق اقلیت‌های دینی، قومی و مذهبی نیز الگو و نمونه باشد.

 

امام راحل به وحدت امت اسلامی می‌اندیشید
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان به سالگرد رحلت رهبر فقید انقلاب اسلامی اشاره کردند و گفتند: 14 خرداد سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی است. بنده در همایشی که روز گذشته در تهران به همین مناسبت برگزار شده بود، طی سخنانی به سعه‌صدر امام راحل اشاره کردم و بر این نکته تاکید نمودم که همه‌ی ما باید امام راحل را در سعه‌صدر و دوراندیشی الگوی خودمان قرار دهیم.
ایشان خاطرنشان کرد: توصیه ما به تمام کسانی که خود را به امام راحل نزدیک می‌دانند و مدعی محبت با رهبر فقید انقلاب اسلامی هستند آن است که نگاه خودشان را وسیع کنند. الحمدلله رهبر معظم انقلاب نیز از همین سعه صدر برخوردار است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان گفتند: امام راحل تمام اقوام و مذاهب ایران و جهان را می‌دید و به مستضعفان و مظلومان جهان، به‌ویژه مردم فلسطین، توجه داشت و دلسوز همه آنها بود. امام راحل به وحدت امت اسلامی می‌اندیشید.

مولانا عبدالحمید همچنین با اشاره به مناسبت قیام 15 خرداد از این روز به‌عنوان «یک روز تاریخی و مهم» یاد کردند و برای شهدای این قیام خونین دعای خیر نمودند.

 

برای استقبال از ماه مبارک رمضان و استفاده از این فرصت طلایی آمادگی کنیم
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان اظهار داشتند: در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم. اگر انسان به برنامه‌های اصلاحی و تربیتی پروردگار عمل کند به خودسازی و تزکیه می‌رسد. روزه ماه مبارک رمضان یکی از برنامه‌هایی است که خداوند حکیم آن را برای اصلاح بشر در نظر گرفته است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان ساختند: هدف خداوند متعال از قراردادن احکام و فرایض در شریعت اسلام آن است که انسان‌ها به وارستگی برسند و رضایت پروردگار را حاصل کنند. همان‌گونه که خلقت انسان توسط خداوند متعال به تدریج و طی چند روز انجام گرفت، حکمت خداوند بر آن رفته است که اصلاح و تزکیه انسان نیز به تدریج و به مرور زمان صورت گیرد.
ایشان در ادامه افزودند: در احادیث متعددی به قیام ماه مبارک رمضان تاکید و توصیه شده است. اعتقاد اهل‌سنت آن است که «نماز تراویح» سنت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. چندین شب خودِ آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم بر اقامه این نماز اهتمام ورزیدند و پس از ایشان خلفای راشدین صحابه را که در گروه‌های متعدد اقدام به برگزاری نماز تراویح می‌کردند جمع کردند و همه به یک امام اقتدا نمودند. همین روال در دوران خلافت حضرت عثمان و حضرت علی و پس از آن نیز ادامه داشت و بر این عمل اجماع صورت گرفت.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان نمودند: خود را برای عبادت در ماه مبارک رمضان آماده کنیم تا در پرتو برنامه‌های آن به وارستگی برسیم. در این ماه رحمات الهی در حد بسیار وسیعی گسترش پیدا می‌کنند. خود و خانواده و مساجد را برای استقبال از این ماه پرخیر و برکت آماده کنیم.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان گفتند: در این ماه به دعا و تضرع و عبادت بپردازیم. به فقرا و مستمندان کمک کنیم. خداوند متعال با زندانی کردن شیاطین در این ماه زمینه عبادت و اصلاح و تزکیه را برای ما فراهم کرده است. ماه رمضان ماه خودسازی و پاکی از تمام رذایل درونی است. در این ماه باید تمام گناهان را ترک کنیم.
مولانا عبدالحمید با اشاره به برگزاری نماز تراویح در شب‌های ماه مبارک رمضان و ختم کلام‌الله مجید در نمازها، از حافظان قرآن کریم خواستند که نمازها را با آرامش و رعایت تعدیل ارکان اقامه کنند تا نمازها به بارگاه الهی مقبول واقع شوند.
ایشان همچنین از عموم مردم خواستند سفرها و کارهای غیرضروری خود را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کنند و ماه رمضان را به ذکر و عبادت سپری نمایند.

مدیریت دارالعلوم زاهدان در پایان سخنان‌شان از عموم مردم خواستند که غروب یکشنبه (16 خرداد) برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان تلاش کنند و اعلام کردند که اگر غروب یکشنبه هلال ماه رؤیت نشد، روز سه‌شنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

چاپ

1767 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 14 خرداد, 1395


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©