مولانا عبدالحمید در هفتمین کنفرانس مجمع جهانی اسلام:

دامن زدن به مسائل فرقه‌ای حرام و ناجایز است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در هفتمین کنفرانس مجمع جهانی اسلام که صبح سه‌شنبه 4 خرداد 1395 در یزد برگزار شد، بر لزوم پرهیز از اختلافات تاکید کردند و دامن زدن به مسائل فرقه‌ای را در شرایط کنونی حرام دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این نشست پس از تلاوت آیه «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» [انبیاء:92]، ضمن خرسندی از برگزاری کنفرانس مجمع جهانی اسلام، اظهار داشتند: دین اسلام به‌عنوان آخرین دین الهی، دین فطرت، صلح، دوستی، رحمت و هدایت به خوبی‌هاست.
مولانا عبدالحمید در این کنفرانس که با شعار «ارتباطات استراتژیک، ارزش‌ها، نهادها و شخصیت‌های مطرح» برگزار شده بود، خاطرنشان کردند: اینکه ما دین اسلام را به‌عنوان یک دین سخت و خشن به جهانیان عرضه کنیم ظلم بزرگی‌ست. دین اسلام، دین صلح و گفتمان است و نباید کسی آن را دین جنگ و خشونت معرفی کند. دین اسلام، دین جنگ و خشونت و افراط‌گرایی و دین حمله به دیگران نیست. دین اسلام دین صلح و سازش و تحمل است که تمام تفکرات، حتی تفکرات غیراسلامی هم قابل تحمل هستند. در این دین هیچ اکراه و اجباری وجود ندارد؛ «لا إکراه في الدین». رهبر و مرشد این دین، حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وسلم، «رحمة‌للعالمین» است.

جهاد  دارای شرایط و قوانین خاصی است
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه‌ی سخنان‌شان از برداشت اشتباه از لفظ جهاد انتقاد کردند و گفتند: در دین مبین اسلام «جهاد» وجود دارد، اما جهاد در این دین دارای شرایط و قوانینی خاصی است. متاسفانه امروزه بسیاری‌ها از لفظ «جهاد» سوءاستفاده می‌کنند. دین اسلام دین گفتمان و استدلال و منطق است و جهاد اسلامی در مقابل کسانی‌ست که منطق گفتمان و اعتدال ندارند و به صلح و عدالت تن نمی‌دهند و دست به ظلم و تجاوز و اشغال‌گری می‌زنند.
ایشان افزودند: امروزه افراط‌گرایان صهیونیست بیش از 60 سال است فلسطین را به اشغال خود درآورده‌اند و حاضر به صلح و سازش و گفتمان و اجرای عدالت نیستند. لذا جهاد اسلام در مقابل چنین افرادی است که حاضر نیستند پای میز مذاکره بنشینند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه اظهار داشتند: اگر آیات قرآن عظیم‌الشأن و سیرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را بررسی کنیم می‌بینیم که در قبول اسلام هیچ اجباری وجود ندارد. زندگانی پیامبر اکرم را بررسی کنیم که ایشان با یهودیان و مشرکین مکه چه رفتاری داشتند؟ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در صلح حدیبیه با مشرکین مکه که آن‌حضرت و صحابه را از مکه مکرمه اخراج کرده بودند و زندگی‌شان را در جنگ با مسلمانان سپری نموده بودند، پیمان صلح امضا کردند.

پیروان مذاهب مختلف به مشترکات چنگ بزنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه چنگ زدن به مشترکات را بهترین راهکار برای پیروان مذاهب اسلامی دانستند و افزودند: به نظر بنده بهترین راهکار در هر شرایطی این است که پیروان مذاهب مختلف اسلامی به مشترکات چنگ بزنند. مشترکات شیعه و سنی که دو فرقه‌ی بزرگ اسلامی هستند بسیار زیاد و مسائل اختلافی آنان ناچیز است. پیروان هر مذهبی به مذهب و فقه خودشان عمل کنند و همه مسلمانان به دین اسلام چنگ بزنند. قرآن مجید به همین نکته تاکید می‌کند و می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»
ایشان تصریح کردند: ما باید به‌جای تبلیغ مذهب خودمان، دین اسلام را تبلیغ کنیم. بنده در شرایط کنونی دامن زدن به مسایل فرقه‌ای و گرایشی را حرام و ناجایز می‌دانم. دین اسلام نقطه‌ی مشترک همه ماست که باید آن را تبلیغ کنیم و اطراف اسلام جمع شویم و قرآن و سنت را محکم بگیریم.

حقوق اقلیت‌های دینی، مذهبی و قومی رعایت شود
عالم برجسته اهل‌سنت کشور خاطرنشان کردند: مسلمانان باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و مشکلات‌شان را با مذاکره و گفتمان حل کنند. در کشورهای اسلامی حقوق اقلیت‌های دینی، مذهبی و قومی رعایت شود و حرمت و کرامت انسانی آنان مورد توجه قرار گیرد. صحابه و اهل‌بیت و مسلمانان صدر اسلام حقوق تمام اقلیت‌های دینی که در قلمرو جهان اسلام بودند را رعایت می‌کردند و دیگران را نیز به این موضوع توصیه می‌کردند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه اظهار داشتند: امیدوارم این کنفرانس بتواند با تبادل نظرات و آرا، به جمع‌بندی‌ای برسد که برای تمام اندیشمندان جهان اسلام و سران کشورهای اسلامی حامل پیام باشد. در شرایط کنونی کنار هم قرارگرفتن سران کشورهای اسلامی بسیار مهم و حیاتی است؛ تا زمانی که رهبران کشورهای اسلامی با هم ننشینند اختلافات موجود در خاورمیانه و سایر مناطق حل نخواهند شد.
ایشان تاکید کردند: مسلمانان نباید منتظر باشند تا قدرت‌های استعماری که برای منافع خود به اختلافات بین مسلمانان دامن می‌زنند، برای حل مشکلات‌ کشورهای اسلامی کاری بکنند، بلکه خودِ مسلمانان باید برای حل مشکلات جهان اسلام چاره‌اندیشی نمایند و مسلمانان را از آوارگی و پریشانی نجات دهند.
مولانا عبدالحمید در پایان از برگزارکنندگان این کنفرانس و به‌طور ویژه از مردم شهرستان یزد تقدیر و تشکر نمودند و مردم یزد را «اهل مدارا، تعامل و تلاش» و «از مردمان خوب کشور» توصیف کردند.

چاپ

1696 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 خرداد, 1395


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©