بامداد شنبه 22 اسفند 1394حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید برای سفری چهار روزه زاهدان را به مقصد سراوان ترک کردند. چکیده‌ی برنامه‌های ایشان در این سفر به ترتیب، بدین شرح بود:
1. شرکت در نشست مدیران مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان، که به میزبانی مدرسه علوم دینی اشاعةالتوحید سراوان برگزار شد؛
2. سخنرانی در مراسم تجلیل از حفاظ کلام‌الله مجید مدرسه مصباح‌العلوم و دانش‌آموختگان خواهر مکتب حضرت سمیه شهر محمدان ایرانشهر؛
3. سفر به منطقه‌ی دورافتاده‌ی «کهور سهتالی» واقع در جلگه شهرستان دلگان؛
4. سخنرانی در جمع مردم شهر «بمپور» ایرانشهر؛
5. شرکت در مراسم دانش‌آموختگی مکتب حضرت خدیجةالکبری شهرک شهید بشهتی «هوراپ» ایرانشهر؛
6. حضور در مراسم دانش‌آموختگی مدرسه علوم دینی «دارالفرقان چاه‌جمال»؛
7. شرکت در نشست هم‌اندیشی علمای ایرانشهر؛
8. برگزاری نشست‌ها و بازدیدهای غیررسمی در حاشیه سفر.

 

نشست مدیران مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان
حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در دومین نشست مدیران مدارس دینی اهل‌سنت استان سیستان‌وبلوچستان در سال تحصیلی 95-1394، که صبح شنبه 23 اسفند 1394 به میزبانی مدرسه دینی اشاعةالتوحید سراوان برگزار شد حضور یافتند.
در این نشست علاوه بر مدیران مدارس دینی، مولانا محمد حسین گرگیج، امام‌جمعه آزادشهر گلستان، و مولانا نذیراحمد سلامی، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان نیز حضور داشتند.

مولانا عبدالحمید در این نشست طی سخنانی با اشاره به مسئولیت سنگین علما، خاطرنشان کردند: مسئولیت تعلیم و آموزش مسئولیت بزرگی است که بدون کمک الهی نمی‌توانیم آن را به مقصد برسانیم. بنابراین باید خیلی فکر و تلاش شود تا بتوانیم گام‌هایی در جهت پیشرفت علم برداریم.
ایشان افزودند: علما زمانی می‌توانند مؤثر واقع شوند که با الله متعال و رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم، ارتباط قوی داشته باشند. هرگاه علما بیدار باشند غفلت از جامعه دور می‌شود. مسئولیت علما و اصحاب مدارس سنگین است. نباید علما خود را منحصر به چهاردیواری مدرسه بدانند، بلکه باید با مردم در ارتباط باشند و در غم و شادی آنها شریک باشند. عالم به منزله چوپان است. وای به حال ملتی که علمای‌شان در خواب باشند، برای چنین ملتی خیری وجود ندارد.
ایشان با تاکید توصیه کردند: مسلک علمای دیوبند «پیروی از قرآن و سنت» است. سعی شود دیگران در میان ما اختلاف نیندازند؛ ممكن است دست‌هایی در كار باشند كه علما را تخریب كنند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان بر لزوم توجه بیشتر به آموزش و تلاوت قرآن، تزکیه و اصلاح طلاب تاکید کردند.

در ادامه‌ی نشست مدیران مدارس دینی اهل‌سنت، مولانا گرگیج و مولانا نذیراحمد نیز سخنان مختصری ایراد کردند.
مولانا گرگیج یک توصیه رسانه ای ویژه داشت و گفت: امروز عصر ارتباطات است؛ تقاضای من این است وقتی مشکلی برای ما در فضای مجازی یا حقیقی به‌وجود می آید، همه ما هم‌صدا باشیم، آنگاه هم نوایی و هم صدایی ما تأثیر خواهد گذاشت.
مولانا نذیراحمد سلامی نیز در این نشست پایبندی به «مکارم اخلاقی» را مهم دانستند و از حضور مردم در انتخابات مجلس خبرگان و حمایت از ایشان، تشکر و قدردانی کردند.

 

در جمع صمیمی مردم شهر “محمدان” ایرانشهر
شامگاه شنبه 22 اسفند نشست دانش‌آموختگی مدرسه “مصباح‌العلوم” و مکتب حضرت فاطمةالزهراء شهر «محمدان» ایرانشهر برگزار شد.
حضرت شیخ الاسلام به عنوان مهمان ویژه‌ی این نشست، در جمع مردم ایرانشهر و به ویژه شهر محمدان به ایراد سخن پرداختند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان برگزاری چنین جلساتی را  «مایه رشد، ترقی و بالندگی جامعه» دانستند.
ایشان در ادامه سخنان‌شان  لزوم پایبندی به قرآن و سنت را مورد تاکید قرار دادند و اظهار داشتند: امروز بالاترین مشکل جهان اسلام آن است که از اصلش فاصله گرفته است.  هر ملتی که از اصل و آیین خود فاصله بگیرد سرگردان می‌شود؛ اصل ما قرآن مجید و تعالیم زیبای رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. انواع مشکلاتی که مسلمانان امروزی با آنها مواجه هستند  و اقتصاد و امنیت جهان را تهدید می‌کنند، به فاصله گرفتن مسلمانان از قرآن و سنت برمی‌گردد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه گفتند: مسلمانی یک واقعیت و حقیقت است. اگر شخص در برابر الله تسلیم نباشد، تنها نام و فامیل مسلمانی هیچ ارزش و اعتباری ندارد. کسانی که دست به سرقت می‌زنند و مال مردم را حیف و میل می‌کنند نمی‌توانند مسلمان واقعی باشند. ریختن خون انسان بی‌گناه حتی اگر کمونیست باشد جرم و جنایت است. الله تعالی بر کسی که به مال و جان و آبروی انسان‌ها تعرض کند قهر و غضب می‌کند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خصوص برنامه‌های برخی شبکه‌های ماهواره‌ای نیز هشدار دادند و از آنها به‌عنوان «برهم‌زنندگان کانون خانواده‌ها» یاد کردند که «حیا و فرهنگ جوامع اسلامی را مورد هدف قرار داده‌اند.»

سخنرانی مولانا محمد حسین گرگیج، مولانا عبدالصمد دامنی، مولانا نذیراحمد سلامی، مولانا محمد عثمان، مولانا عبدالصمد کریم‌زایی و اجرای سرود از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

در پایان از 7 حافظ کلام‌الله مجید و 45 خواهر دانش‌آموخته تجلیل شد.

 

سفر به منطقه دلگان
“جلگه” و “دلگان”- از توابع شهرستان ایرانشهر- مناطقی هستند که به محرومیت شهرت دارند. خستگی سفر و مشکلات راه، مانع سفر حضرت شیخ‌الاسلام به این مناطق نشد، بلکه با دلی آکنده از مهر و محبت به دعوت مومنان دلگان‌زمین لبیک گفتند و در مراسمی که صبح یکشنبه 23 اسفند به منظور تجلیل از دانش‌آموختگان مکتب حضرت سمیه در روستای «کهورسهتالی» برگزار شده بود، شرکت و سخنرانی کردند.
پیش از مولانا عبدالحمید، چند تن از علمای منطقه ازجمله مولوی عبدالصمد کریم‌زایی، امام جمعه مسجد الزهراء ایرانشهر، و مولوی ایوب گهرام‌زهی، مدرس مدرسه دینی شمس‌العلوم ایرانشهر، به ایراد سخن پرداختند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در جمع مردم خونگرم منطقه دلگان اظهار داشتند: دین بیشترین تاثیر را در زندگی بشر دارد. جامعه‌ای که گرایش دینی داشته باشند به اصلاح و تزکیه می‌رسد. دین مجموعه‌ای از اعتقادات، اخلاق و عملکردهای صحیح و پسندیده است.
ایشان در ادامه افزودند: متاسفانه امروزه جایگاه و عظمت دین آن‌طور که باید در دل‌های مسلمانان وجود ندارد و مسلمانان در انجام فرایض و احکام الهی کوتاهی می‌کنند؛ نماز در زندگی ما کمرنگ است درحالی‌که نماز ستون دین و روشنایی چشمان رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم نامیده شده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفتند: آرامش و سکون در بندگی و ذکر خداست. به فکر حفاظت از دین و ایمان خودمان باشیم. ایمان قوی ایمانی‌ست که انسان را از گناه و معصیت مانع شود. به فراگیری و تلاوت قرآن اهمیت دهید. قرآن انسان را متحول می‌کند. الله تعالی چهره منطقه‌ای را که از قرآن استقبال کند و بر دستورات آن عمل نماید تغییر می‌دهد و نورانی می‌‌کند.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان «وحدت» و «اخوت» را مورد تاکید قرار دادند و خطاب به مردم منطقه دلگان گفتند: اختلاف چیزی جز ضرر و نقصان برای جامعه به دنبال ندارد. ملت‌های مترقی و پیشرفته با مسالمت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.
تجلیل از 11 خواهر فاضله‌ی مکتب حضرت سمیه، و دعای حضرت شیخ‌الاسلام پایان‌بخش این مراسم معنوی بود.

 

سخنرانی در جمع مردم “بمپور”
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه‌ی سفرشان به شهر “بمپور” رفتند و در مراسم تجلیل از حافظان مدرسه دینی اشرف‌العلوم و دانش‌آموختگان مکتب حضرت عائشه صدیقه این شهر که شامگاه یکشنبه 23 اسفند برگزار شد شرکت کردند و در جمع مردم دین‌دوست آن به ایراد سخن پرداختند.
ایشان در سخنان‌شان عزت پایدار را در اطاعت از دستورات قرآن و سنت دانستند و گفتند: خوشنامی و عزتی که به‌وسیله اسباب مادی دنیا حاصل می‌شود ناچیز و موقتی است. الله تعالی عزت پایدار و شرافت انسان‌ها را در اطاعت از دستورات قرآن و سنت قرار داده است. انسانی که قوانین یک کشور را زیر پا بگذارد تحت تعقیب قرار گرفته و مورد بازخواست قرار می‌گیرد؛ همین‌طور اگر ما قوانین پروردگار را رعایت نکنیم و احکام الهی را زیر پا بگذاریم مورد مؤاخذه خداوند قرار می‌گیریم.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: گناه و معصیت استرس و اضطراب را به دنبال دارد. تا زمانی‌که با خدا آشتی نکنیم و توبه صادقانه نکنیم هیچ راهکاری برای حل بحران‌ها و مشکلات سودمند نخواهد بود. چون این مشکلات و بحران‌ها در اثر نافرمانی ما از پروردگار است و تنها اوست که مشکلات را حل می‌کند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان در جمع مردم بمپور به «محبت اهل‌سنت با اهل‌بیت پیامبر» اشاره کردند و گفتند: کسانی که گمان می‌کنند اهل‌سنت با اهل‌بیت محبت ندارند بی‌اطلاع هستند و با ما رفت‌وآمد ندارند. اگر نام‌های اهل‌بیت که اهل‌سنت بر روی فرزندان‌شان گذاشته‌اند را با نام‌های رایج بین برادران شیعه مقایسه کنند، شاید این نام‌ها در بین اهل‌سنت بیشتر باشد؛ این نشانه محبت اهل‌سنت با اهل‌بیت است.
ایشان در ادامه افزودند: بسیاری از اختلافات نتیجه کمبود ارتباط بین شیعه و اهل‌سنت است. اگر ارتباطات بیشتر باشند بسیاری از مشکلات حل می‌شوند.
مولانا عبدالحمید در پایان با بیان اینکه «آینده از آنِ کسانی‌ست که به فراگیری علم و دانش اهمیت می‌دهند» بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای تحصیل فرزندان و کسب مدارج بالای علمی تاکید و توصیه فرمودند.

سخنرانی مولانا عبیدالله افروخته، شیخ‌الحدیث منبع‌العلوم کوه‌ون، حافظ اکبر براهویی، مدیر اشرف‌العلوم بمپور، نبی‌بخش داودی، فرماندار ایرانشهر و اجرای سرودی در نعت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان از چند تن از حافظان کلام‌الله مجید مدرسه اشرف‌العلوم و دانش‌آموخته‌ی خواهر مکتب حضرت عایشه صدیقه تجلیل به‌عمل آمد.

 

در مکتب “هوراپ” شهرک صنعتی
برنامه بعدی سفر حضرت شیخ‌الاسلام شرکت در مراسم دانش‌آموختگی مکتب حضرت خدیجةالکبری شهرک شهید بشهتی «هوراپ» بود که صبح دوشنبه 24 اسفند برگزار شد.
مولانا عبدالحمید طی سخنانی در این مراسم ضرورت «اصلاح و تزکیه» را مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: تزکیه و اصلاح دورنی از مسایل محوری در دین مبین اسلام است. اولین قدم برای تزکیه «ایمان و اعتقاد صحیح» است؛ بدون ایمان، اعمال هم ارزش و اعتباری ندارند. ابتدا باید اصلاح باطنی صورت گیرد و انسان از درون از شرک و کفر و نفاق پاک شود، سپس گناهان ظاهری هم ترک شوند.
ایشان در ادامه همگان را به رعایت حقوق‌الناس توصیه کردند و کسانی را که حقوق دیگران را پایمال می‌کنند و به دیگران افترا و تهمت می‌زنند «بنده‌ی خواهشات نفسانی» دانستند و گفتند: متاسفانه امروزه اکثر افراد جامعه به تزکیه و اصلاح درون توجه نمی‌کنند، درحالی‌که تا زمانی جامعه ما از درون اصلاح نشود مشکلات حل نخواهند شد.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان «تعالیم قرآن و سنت» را بهترین راه تزکیه و اصلاح نفس معرفی کردند و بر لزوم آمادگی برای قبر و قیامت تاکید و توصیه کردند.
گفتنی‌ست در این مراسم مولوی عبدالسلام ملازاده، مدیر مدرسه صدیقیه ایرانشهر، مولوی عبدالصمد کریم‌زایی، امام جمعه مسجد الزهراء ایرانشهر، و امیریان، بخشدار بمپور نیز سخنرانی کردند.

در پایان این مراسم از 8 تن از فارغ‌التحصیلان سال گذشته و 4 تن از فارغ‌التحصیلان سال جاری تجلیل شد.

 

در مدرسه دینی دارالفرقان چاه‌جمال
شرکت در نشست تجلیل از حافظان کلام‌الله مجید مدرسه “دارالفرقان” چاه‌جمال و دانش‌آموختگان خواهر مکاتب فاطمةالزهراء “چاه‌جمال” و فاطمةالزهراء “شهردراز”، که شامگاه دوشنبه 24 اسفند برگزار شد، برنامه‌ی دیگر سفر حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید بود.
مولانا عبدالحمید در این مراسم معنوی که جمع کثیری از علما و مردم منطقه حضور داشتند، به ایراد سخن پرداختند. ایشان ابتدا به جایگاه شامخ قرآن مجید اشاره کردند و گفتند: قرآن کتابی است که 1400سال است همه قدرت‌ها را به مبارزه می‌طلبد. کلام هیچ انسان قدرتمندی نمی‌تواند تاثیر قرآن را داشته باشد. قرآن حقانیت خود را خودش ثابت می‌کند.
ایشان از اینکه مسلمانان علیرغم برخورداری از چنین کتاب بزرگی (قرآن) دچار پریشانی هستند اظهار تاسف نمودند و خاطرنشان کردند: متاسفانه مسلمانان به دلیل دوری از قرآن مجید در عرصه‌های مختلف با بن‌بست مواجه‌اند، درحالی‌که اگر به دستورات این کتاب عمل کنند، نه‌تنها مشکلات جهان اسلام، بلکه مشکلات جامعه بشری را می‌توانند حل کنند. متاسفانه امروزه قرآن در زندگی مسلمانان مهجور است. بسیاری از باسوادان ما قرآن بلد نیستند. بسیاری از علما هم کم قرآن تلاوت می‌کنند. خداوند متعال زندگی را بر کسانی که از قرآن روگردانی کنند تنگ می‌گرداند. راه‌حل تمام مشکلات رجوع به قرآن، توبه و استغفار، تقویت ایمان و بنیه‌های اعتقادی و اخلاقی است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در پایان سخنان‌شان مواردی از قبیل: «پیروی از صحابه و اهل‌بیت و احترام به آنان»، «توجه به علم و دانش و رقابت با دیگران در زمینه‌های علمی»، «پیگیری مسایل و مشکلات از طریق قانون و گفتمان» و «حفظ وحدت و اخوت» را مورد تاکید و توصیه قرار دادند.

سخنرانی مولوی عبدالسلام ملازاده، مدیر مدرسه دینی صدیقیه ایرانشهر، مولوی محمدحسین قاسم‌زائی، از علمای برجسته ایرانشهر، مولوی عبدالاحد ملازاده و اجرای سرود توسط گروه سرود «محبان شیخ‌الاسلام» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان این نشست از 18 حافظ قرآن مجید و 26 دانش‌آموخته خواهر مکتب فاطمةالزهراء چاه‌جمال و 7 دانش‌آموخته مکتب فاطمةالزهراء شهردراز تجلیل شد.

 

در جمع علمای ایرانشهر
آخرین برنامه شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این سفر چهار روزه، حضور در نشست هم‌اندیشی علمای ایرانشهر بود. این نشست صبح سه‌شنبه 25 اسفند در مدرسه دینی دارالعلوم حقانیه این شهرستان برگزار شد.
مولانا عبدالحمید در جمع علمای ایرانشهر سخنان مختصری ایراد کردند. ایشان به اهمیت سه عملِ “نماز”، “ذکر” و “تلاوت” در اسلام اشاره کردند و گفتند: نماز، ذکر و تلاوت محورهای حیاتی و مهم دین هستند. این سه عمل برای پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و بالتبع برای امت ایشان مهم هستند. از بررسی احادیث معلوم می‌شود که این سه عمل لازمه‌ی حیات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم بوده‌اند.
ایشان در تشریح هر کدام از این موارد خاطرنشان کردند: تلاوت قرآن، محور  اصلی زندگی هر مسلمان است. امت و صحابه هرچه داشتند از تلاوت قرآن داشتند. هیچ چیز به اندازه‌ی تلاوت قرآن در ساختن و تزکیه انسان تاثیرگذار نیست. قرآن کتاب انسان‌ساز است و انسان را به خدا نزدیک می‌کند. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به اندازه‌ای نماز می‌خواند که پاهایش ورم می‌کرد. ایشان در هر حال ذکر الله را می‌کرد. ذکر قلبی در هیچ جا ممنوع نیست. یکی از معجره‌های آن‌حضرت اذکار نقل شده از ایشان است.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از سخنان‌شان خاطرنشان کردند: طرح دشمنان این است که جنگ‌های طایفه‌ای و قومی را شعله‌ور کنند. قومیت را پررنگ جلوه می‌دهند. شیاطین جنی و انسی، اقوام را به سوی جاهلیت سوق می‌دهند؛ شیعه و سنی درست می‌کنند. همه اینها برنامه‌هایی برای جدایی و اختلاف هستند. بیدار شویم و این برنامه‌ها را به شدت رد کنیم.
ایشان در ادامه خطاب به علمای حاضر تاکید کردند: ما تجربه کرده‌ایم؛ راه حل اختلافات، گفتمان و مذاکره است. بر سر منابر جزئیات مطرح نشوند. وحدت عقلا نیاز است. در میان کشورهای اروپایی اختلاف زیاد است اما به خاطر منافع خود متحد شده‌اند.
مولانا عبدالحمید در پایان از علما خواستند «الگوهای خوبی» برای مردم باشند.

گفتنی‌ست در نشست هم‌اندیشی علمای ایرانشهر، مشکلات دینی و تعلیمی این شهرستان بررسی شدند و برای حل آنها تبادل‌نظر صورت گرفت.

 

بازگشت به زاهدان
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید عصر سه‌شنبه 25 اسفند پس از سفری چهار روزه و فشرده وارد زاهدان شدند.

چاپ

3811 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 فروردین, 1395


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©