- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا با اشاره به اعدام شیخ نمر و اتفاقات پس از آن:

قطع روابط ایران و عربستان به نفع جهان اسلام نیست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به اعدام شیخ نمر باقر النمر و اتفاقاتی که این حادثه در پی داشت، قطع رابطۀ عربستان و ایران را «به ضرر جهان اسلام» دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی‌آنلاین، مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (18 دی‌ماه 1394/ 27 ربیع‌الاول 1437)، به اعدام شیخ باقر النمر توسط حکومت عربستان سعودی اشاره کردند و گفتند: اعدام شیخ نمر در عربستان سعودی حادثه تکان‌دهنده بود که سبب پریشانی و تحریک احساسات شد. شیخ نمر یکی از علمای شیعه بود که مخصوصا پس از اینکه در عربستان سعودی به زندان افتاد طرفداران زیادی پیدا کرد.
ایشان در ادامه افزودند: اعدام شیخ نمر نه‌تنها در جامعۀ شیعه تأثیراتی منفی ایجاد کرد و احساسات عزیزان شیعۀ ما را جریحه‌دار کرد، بلکه مایۀ پریشانی و نگرانی شیعه و سنی شد، زیرا کشتن عالم، اعم از شیعه و سنی و حتی عالم مسیحی و اهل کتاب، موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم می‌شود، مگر اینکه فرد مرتکب قتل شده باشد که دستور شریعت در حق وی اجرا می‌شود. اما اگر فردی، به ویژه یک عالم که مردم نسبت به او اعتقادات مذهبی داشته باشند، مرتکب قتل نشده باشد، نباید او را به قتل رساند و احساسات مذهبی و اعتقادی مردم را تحریک کرد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان به برخی واکنش‌ها به اعدام شیخ نمر اشاره کردند و گفتند: مسأله اعدام شیخ نمر اعتراضات بخش بزرگی از جوامع را به دنبال داشت که بر اعدام این عالِم اعتراض کردند. ما نیز اعدام ایشان را تقبیح کردیم، زیرا کشتن یک عالم نقصان بسیار زیادی برای جامعه در پی دارد. اگر فردی مشکلی دارد باید راهی غیر از کشتن که ملایم‌تر بوده و با حکمت نزدیک باشد اختیار شود.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه به برخی اتفاقات داخل کشور در واکنش به اعدام شیخ نمر اشاره کردند و گفتند: حمله به سفارت‌خانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد شایسته شأن ملت ایران نبود، زیرا از لحاظ شرع، عرف و قوانین بین‌المللی تمام سفارت‌خانه‌ها، کنسولگری‌ها و دیپلمات‌ها باید در امنیت کامل قرار داشته باشند. اگر یک دولت در جایی مرتکب گناه و اشتباهی می‌شود، باید نمایندگی‌های او در دیگر کشورها محفوظ باشند و نباید افراد خودسر مبادرت به کاری کنند که به اعتبار یک ملت و نظام ضربه وارد شود.
ایشان خاطرنشان کردند: البته هیچکدام از مسئولین، اعم از رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولین به این اتفاق راضی نبودند و موجب نگرانی آنان شد. لذا امیدواریم مسئولین بزرگوار در این زمینه برنامه‌ریزی و ترتیبی اتخاذ نمایند تا در آینده هیچ فرد یا گروهی جرأت نداشته باشد به حیثیت ملت و نظام ضربه وارد کنند.
مولانا عبدالحمید در واکنش به قطع رابطه عربستان و ایران اظهار داشتند: قطع رابطه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به نفع منطقه و مسلمانان نیست، بلکه برای جامعه اسلامی نقصان دارد. عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران از موقعیت ویژه‌ای در منطقه برخوردارند و دو کشور مهم جهان اسلام به‌شمار می‌روند که می‌توانند مشکلات و اختلافات منطقه را حل کنند. لذا نباید تنش و اختلاف بین این دو  کشور تشدید پیدا کند. نباید کشورهای اسلامی ارتباط خود را با یکدیگر قطع کنند. این قطع ارتباط‌ها به ضرر ملت‌ها و جهان اسلام تمام می‌شود. لذا امیدواریم این رابطه هرچه سریع‌تر با گفتمان و تدبیر و اندیشه برقرار شود.

قانون «اعدام» در برخی کشورها باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان از قانون «اعدام» در برخی کشورها انتقاد کردند و گفتند: اعدام چیز درستی نبوده و سخت‌ترین مجازات است. موارد اجرای حکم اعدام در شریعت اسلام بسیار معدود است. لذا توصیه ما به تمام دولت‌های اسلامی و غیراسلامی که قانون اعدام در آنها وجود دارد آن است که در این قانون تجدیدنظر صورت گیرد.
ایشان خاطرنشان کردند: قوانین هر مملکتی باید تجدیدنظر شوند و درصورت نیاز تغییر داده شوند. قوانین هیچ کشوری وحی آسمانی نیستند که قابل تغییر نباشند، بلکه برداشت و ساختۀ انسان‌ها هستند و انسان‌ها حتی اگر فقها و علما باشند ممکن است در ساخت قوانین مرتکب خطا و اشتباه ‌شوند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان از مدیریت شرکتی که مسئولیت لوله‌کشی خیابان جنب محل برگزاری نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان را بر عهده دارد، به خاطر سد معبر برای نمازگزاران «گلایه» کردند و آن را «به دور از انصاف و حس دلسوزی» دانستند. ایشان از اینکه طرح لوله‌کشی یک خیابان مدت چهار ماه به‌طول انجامیده و موجب ایجاد مزاحمت برای مردم شده است به شدت انتقاد کردند.
ایشان از فرماندار محترم زاهدان خواستند تا این مسایل را کنترل کند و بر عملکرد شرکت‌هایی که در داخل شهر کار می‌کنند نظارت بیشتری داشته باشد.