- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در جلسه «سیرت و وحدت»:

وحدت پایدار و امنیت زمانی ممکن است که مردم به آینده خود امیدوار باشند

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در جلسه «سیرت و وحدت» که شامگاه پنج‌شنبه 3 دی1394 (12 ربیع‌الاول 1437) با حضور دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور و شماری از مسئولین عالی رتبه استانی و کشوری در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد، به ایراد سخن پرداختند.
امام جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان طی سخنانی ضمن تشکر از وزیر محترم کشور دکتر  رحمانی فضلی، استاندار سیستان‌وبلوچستان و سایر شرکت‌کنندگان مراسم «سیرت و وحدت»،  اظهار داشتند: وحدت با ولادت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بسیار مناسبت دارد. یکی از رسالت‌های مهم آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم ایجاد همین وحدت و همدلی بوده است. پیامبر گرامی اسلام برای انسان‌ها  همدلی، صفا و محبت آورده است.
ایشان در بخشی از سخنان خود ضمن اظهار خرسندی از برگزاری نشست سیرت و وحدت گفتند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم شخصیتی است که همه فرزندان آدم و تمامی انبیاء روز قیامت زیر پرچم او قرار می‌گیرند. پیامبر گرامی اسلام آقای فرزندان آدم است. خاتم‌النبیین و رحمةللعالمین است؛ کسی است که صاحب مقام محمود و صاحب شفاعت کبری است. افتخار داریم که امشب به مناسبت سالروز تولد آن شخصیت بزرگ در این مکان مقدس جمع شده‌ایم.
امام جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان دین اسلام را خلاصه‌ خوبی‌های همه‌ ادیان و آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم را خلاصه‌ خوبی‌های ظاهری و معنوی همه‌ انسان‌ها و قرآن مجید را خلاصه کتاب‌های آسمانی یاد کردند.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند:‌ جای افسوس است که مسلمانان با آن‌که چنین راهنمایی دارند، امروز در صحنه‌های مختلف با بن‌بست مواجه شده‌اند.
عالم برجسته‌ اهل‌سنت ایران با توجه به حضور وزیر کشور در این مراسم اظهار داشتند: مردم استان سیستان‌و بلوچستان مردمی هستند که با وجود داشتن مشکلات به کشورشان علاقه دارند و آن را دوست دارند. مردم این منطقه حکومت دینی و نظام اسلامی را بر هر نظامی ترجیح می‌دهند. هرچند مردم ما با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ولی هرگز به کشور خیانت نکرده‌اند. الان هم مشتریان فراوانی دارند، ولی هرگز وطن خویش را نفروخته‌اند.
ایشان در ادامه افزودند: مردم استان سیستان‌وبلوچستان افراط‌گرا نیستند، بلکه با افراط‌گرایی مخالف‌اند. مردم سیستان‌وبلوچستان میانه‌رو و معتدل‌اند و در تمام عرصه‌ها به‌ویژه در عرصه‌های سیاسی مشارکت داشته‌اند. مردم این استان در 8 سال دفاع مقدس با وجودی آن‌که جنگ در غرب کشور بود، اما به خاطر اینکه همه ایران را خانه خود می‌دانستند، جانانه دفاع کردند. در همه‌ صحنه‌های انتخابات مشارکت  فعال داشته‌اند. هرگز از دستورمقام معظم رهبری سرپیچی نکرده‌اند و حامی دولت تدبیر و امید هستند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان ساختند: مردم استان دست ردّ به سینه کسانی که به دنبال ایجاد اختلاف هستند می‌زنند. مردم استان احترام می‌خواهند. اگر در ادار‌ه‌ی کشور مشارکت می‌خواهند برای ساختن کشورشان است. امنیتی که الان برقرار است با وجود تلاش‌هایی که نیروهای نظامی و امنیتی انجام می‌دهند بخش بزرگی از آن به مردم برمی‌گردد.

مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنان خویش از تفرقه به عنوان یکی از طرح‌های دشمن و مایه بدبختی ملت‌ها یاد کردند و افزودند: همه‌ ما به خوبی می‌دانیم که تفرقه و اختلاف هیچ فایده‌ای جز بدبختی ندارد. اختلاف طرح دشمنان است. دشمنان برای رسیدن به اهداف نامشروع خود اختلاف را مناسب دانسته‌اند.
ایشان در ادامه با تاکید بر حفظ اخوت و برادری اسلامی، اظهار داشتند: توجه دولت‌مردان و مسئولین مایه وحدت و امنیت ملی و پایدار می‌شود. وحدت پایدار و امنیت زمانی ممکن است که مردم به آینده خود امیدوار باشند. امروز مردم امیدوارند که آینده درخشانی دارند. وحدت بین شیعه و سنی امروز از هر روزی بین علماء و توده مردم بیشتر شده است. آنچه امروز برای جهان اسلام ضرر دارد تکفیر و افراط‌گرایی است. ان‌شاء‌الله مردم نخواهند گذاشت در این منطقه گروه‌های تکفیری نفوذ کنند. اگر تحقیق کنید موردی پیدا نمی‌کنید که کسی به بزرگان و یا روحانیون شیعه توهینی کرده باشد. ما تلاش می‌کنیم اگر تندروی از این طرف باشد جلوی آنها را بگیریم و اگر از آن طرف و از طرف برادران شیعۀ ما تندروی سربلند کرد، دولت باید جلویش را بگیرد.