- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

گزارش سفر مولانا عبدالحمید به جنوب بلوچستان [بخش پایانی]

سخنرانی در جمع مردم روستای “ریتک”
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح روز دوشنبه 11 آبان 1394 در جلسه‌ای که به‌منظور تقدیر از دانش‌آموختگان خواهر در روستای «ریتک» از توابع شهرستان فنوج برگزار شده بود، شرکت کردند و در جمع مردم این روستا به ایراد سخن پرداختند.

مولانا عبدالحمید در جلسه‌ای که به مناسبت تقدیر و تشکر از دانش‌آموختگان مکتب حضرت سمیه منعقد شده بود، اظهار داشتند: الله تعالی انسان را برای یک رسالت و هدف بسیار بزرگ و مهمی که عبادت و پرستش پروردگار است خلق کرده است. انسان در این دنیا آمده است تا معرفت الهی را حاصل کند. انسان‌ها باید یگانگی، محبت و ایمان به پروردگار را در دل‌های خود جای دهند و دستورات الهی را در زندگی‌شان پیاده کنند.
ایشان در ادامه افزودند: در شریعت اسلام علاوه بر حقوق‌الله، بر رعایت حقوق‌الناس و نیکی با هم‌‌نوعان نیز تاکید و توصیه شده است. احسان و محبت با والدین دستور الله تعالی بوده و عبادت محسوب می‌شود. نیکی با خویشاوندان، یتیمان و مساکین عبادت است. خیانت نکردن به مال و جان دیگران، دوری از غیبت، دروغ و حرف‌های بیهوده و حفاظت چشم و گوش و زبان و تمام اعضا و جوارح از انواع گناهان نیز جزو آموزه‌های اسلام است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: انسان موفق و سعادتمند کسی است که دین و احکام شریعت را فرامی‌گیرد و به‌آنها عمل می‌کند و وجودش برای مردم مایۀ خیر و برکت است. انسان عاقل کسی است که تمام فکر و اندیشه‌اش متوجه دین و آمادگی برای آخرت است و برای رسیدن به بهشت و رضای الهی تلاش می‌کند. در روز قیامت نیکوکاران حسرت و افسوس می‌خورند که چرا بیشتر عمل نیک انجام نداده‌اند و مجرمان و گناه‌کاران افسوس می‌خورند که چرا زندگی‌شان را با غفلت و گناه و معصیت سپری کردند.
مولانا عبدالحمید بر ضرورت عمل بر دین تاکید کردند و خطاب به حاضرین گفتند: مهم‌ترین و ضروری‌ترین مسألۀ شما دین است. الله را بندگی کنید و در عمل به دستورات دین کوتاهی نکنید، کسانی که الله را فراموش می‌کنند و در عمل به شریعت کوتاهی می‌کنند در واقع به خودشان ضرر می‌رسانند. توصیه من به شما این است که خادم دین باشید. هرکسی به‌اندازۀ توانایی خودش به نشر قرآن و تعالیم اسلامی بپردازد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنا‌ن‌شان در جمع مردم روستای «ریتک» ضرورت تعلیم و آموزش فرزندان و اهتمام والدین به تحصیلات دینی و دانشگاهی آنان تاکید کردند و از عموم مردم خواستند در این زمینه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.
قرائت اسامی 12 تن از خواهران فاضله مکتب حضرت سمیه و دعای شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پایان‌بخش این جلسه دینی و معنوی بود.

همایش دانش‌آموختگی مکتب حضرت خدیجة‌الکبری- کتیچ
شرکت در همایش دانش‌آموختگی مکتب حدیجة‌الکبری “کتیچ” از دیگر برنامه‌های سفر شیخ‌‌الاسلام مولانا عبدالحمید بود. در این همایش که بعد از عصر دوشنبه 11 آبان 1394 برگزار شد، علما، طلاب، دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
همایش با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و عرض خیرمقدم توسط مولانا عبدالرحیم قاضی، امام جمعه بخش کتیچ آغاز شد. سپس مولوی عبدالرحیم هاشم‌زهی پیرامون بعضی مسایل اجتماعی سخنرانی کرد و عموم مردم، به‌ویژه جوانان را در خصوص برنامه‌های مخرب ماهواره‌ای هشدار داد.

سخنرانی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید
در ادامۀ برنامه‌های همایش، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به‌عنوان میهمان ویژۀ این همایش به ایراد سخن پرداختند. ایشان پس از تلاوت آّیۀ «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» اظهار داشتند: الله تعالی انسان را برای امتحان و آزمایش در دنیا خلق کرده است. الله می‌خواهد انسان‌ها را با امانت آزمایش کند. این امانت، قرآن و دین اسلام است. الله تعالی این امانت را به آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه کرد، آنها نپذیرفتند، اما انسان این امانت را بر عهده گرفت.
مدیریت دارالعلوم زاهدان افزودند: پیش از اینکه انسان‌ها متولد شوند، الله تعالی امانت قرآن را به ارواح آنان عرضه کرد و انسان‌ها هم آن را پذیرفتند. لذا قرآن و تمام احکام شریعت از قبیل نماز، روزه، حج، زکات و… در دست ما امانت هستند. اگر ما حق این امانت‌ها را رعایت کنیم مأجور می‌شویم و اگر رعایت نکنیم مجازات می‌شویم.
استاد حدیث و تفسیر دارالعلوم زاهدان گفتند: الله تعالی در ادامه حالات منافقین و کسانی‌که در امانت خیانت کردند و نیز حالات مؤمنین و کسانی‌که امانت را رعایت کردند را بیان می‌فرماید که منافقین به جهنم وارد می‌شوند و مؤمنان‌که از این امتحان و آزمایش سربلند بیرون آمده‌اند وارد بهشت می‌شوند.
ایشان به توطئه‌ها و برنامه‌های دشمنان برای نابودی این امانت مهم اشاره کردند و گفتند: شیاطین و دشمنان همواره در کمین‌اند تا این امانت را از بین ببرند و ما را از این امانت غال کنند. برخی از حکومت‌های دنیا، انسان‌های کافر و مسلمان‌نماها مخالف این امانت هستند. آنان نمی‌خواهند که مردم با این امانت ارتباط داشته باشند و به دستورات آن عمل کنند. لذا محافظت از این امانت کار سخت و مشکلی است.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کردند: امروزه دشمنان اسلام در سطح جهان در مقابل اسلام ایستاده‌اند و می‌خواهند آن را نابود کنند و پیروی از خواهشات نفسانی، آزادی‌های بی‌قید و شرط و فساد و فحشا را جایگزین احکام اسلامی نمایند. آنان می‌خواهند مسلمانان را به‌طور کامل از دین برگردانند. الله تعالی می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوَاْ إِن تُطِيعُواْ فَرِيقًا مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ يَرُدُّوكُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ» [آل عمران:100] اگر شما از یهود و نصاری پیروی کنید، شما را از دین‌تان (دین اسلام) برمی‌گردانند. لذا باید بسیار مواظب و هوشیار باشیم.
ایشان دین اسلام را «دین رحمت و بهترین دین» توصیف کردند و گفتند: دین اسلام دین رحمت، برکت و بهترین نظام است که مایه نجات بشر است. لذا دستورات دین در تمام امور فردی و اجتماعی، مراسم شادی و عزاداری، معاملات و معاشرات و تمام امور باید پیاده شوند. تمام زندگی ما باید مطابق دستورات قرآن و سنت‌های رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم باشد.
مولانا عبدالحمید همچنین اسلام را «دین صلح» دانستند و افزودند: دین اسلام دین صلح است، دین جنگ نیست؛ آغاز به جنگ نمی‌کند، با اهل گفتمان حرف می‌زند اما در مقابل متجاوز و مغرور می‌ایستد. اسلام دین دوستی و صلح است. الله تعالی می‌فرماید: «وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» اسلام دستور به قتل هر کافری نداده است. تمام جهادهای صدر اسلام به‌خاطر این بوده که جلوی اسلام را سد کرده بودند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان همگان را به «پاسداری از دین با مال و جان»، «توجه و اهتمام بیش از پیش به امر تحصیل و آموزش فرزندان»، «حمایت از مدارس و مکاتب دینی و جماعت‌های تبلیغ» و «حفظ وحدت و اجتناب از اهانت به یکدیگر» تاکید و توصیه کردند.
در پایان این همایش معنوی از 4 خواهر فاضلۀ مکتب حضرت خدیجة‌الکبری کتیچ، و نیز از 48 تن از فرهنگیان، دانشجویان و کارمندان نمونه تجلیل به‌عمل آمد و به آنان لوح یادبودی اعطا شد.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح روز سه‌شنبه 12 آبان 1394 در مراسم دانش‌آموختگی مکتب حضرت عایشه صدیقه روستای «آب‌انبار»- از توابع شهرستان فنوج- شرکت کردند. ایشان در این همایش طی سخنانی کوتاه، حاضرین در جلسه را به آمادگی برای آخرت، عمل به دستورات شریعت، توبه و انابت و ارتباط با الله تعالی توصیه کردند.
در پایان این مراسم از 17 خواهر فاضلۀ مکتب ام‌المؤمنین عایشه صدیقه تجلیل به‌عمل آمد.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان این سفر دیدار و گفت‌وگویی هم با مردم روستای «خیرآباد» داشتند و پس از آن منطقه جنوب بلوچستان را به مقصد زاهدان ترک کردند.