- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

گزارش سفر مولانا عبدالحمید به جنوب بلوچستان [بخش دوم]

شرکت در همایش دانش‌آموختگی طلاب مدرسه دینی حیدر کرار در روستای “سرگان”، از توابع شهرستان کنارک، از دیگر برنامه‌های شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این سفر بود.
مولانا عبدالحمید و هیئت همراه به منظور شرکت در این همایش که مغرب جمعه 8 آبان (16 محرم) در روستای “سرگان” برگزار شد، چابهار را به مقصد این روستا ترک کردند.
“مولوی بهزاد فقهی”، از علمای خراسان‌زمین، “مولانا محمدعثمان”، مدیر مدرسه دینی مدینة‌العلوم خاش، “حافظ محمدکریم صالح”، مدیر مدرسه دینی رحمة‌للعالمین سراوان، “مولانا فتحی‌محمد نقشبندی”، امام جمعه اهل‌سنت راسک، و شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان سیستان‌وبلوچستان، سخنرانان این همایش دینی بودند.

* مولانا عبدالحمید: هیچ نعمتی بالاتر از اعتقاد صحیح نیست
در ادامۀ برنامه‌ها، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، به عنوان میهمان ویژه همایش دانش‌آموختگی طلاب مدرسه دینی حضرت حیدر کرار، به ایراد سخن پرداخت. ایشان «ضعف در اعتقاد و عمل» را بزرگترین مشکل بشریت امروز عنوان کردند و گفتند: بشریت امروز به غفلت و مشکل اعتقادی مبتلاست. هیچ نعمتی بالاتر از اعتقاد صحیح، که در رأس آنها توحید قرار دارد، نیست.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: بزرگترین انقلاب و تحول در زندگی بشر به‌وسیلۀ اعتقاد به وحدانیت باری‌تعالی و اعتقاد به رسالت و معاد شکل می‌گیرد؛ وقتی اعتقاد به معاد وجود نداشته نباشد انسان نمی‌تواند از گناه پرهیز کند. جای افسوس است حتی کسانی که دین و روز قیامت را قبول دارند برای آخرت آمادگی نمی‌کنند و در غفلت به‌سر می‌برند. برای صحابه کرام که از ایمان و اعتقاد بسیار قوی برخوردار بودند عمل به دستورات قرآن و سنت آسان بود. هیچ چیز برای آنان از عمل به قرآن و دفاع از رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم مهم‌تر نبود. آنان برای دین قربانی دادند و در همین دنیا رضایت پروردگار را از آنِ خود کردند.
ایشان خاطرنشان کردند: باید ایمان و اعتقادمان را تقویت کنیم. قدرت ایمان بالاترین قدرت است که ما را به قرب پروردگار می‌رساند. امروز امت اسلام نیاز به اصلاح و تزکیه دارد و برای رسیدن به تزکیه درون باید برنامه‌های اسلام را در زندگی خویش پیاده کند.
* ملتی که به علم و دانش اهمیت ندهد مورد استثمار قرار می‌گیرد
مدیریت دارالعلوم زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان ضرورت فراگیری علوم دینی و دانشگاهی را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: متاسفانه افت تحصیلی و ترک تحصیل در جامعۀ ما بیداد می‌کند. اگر می‌خواهیم با ملت‌های دیگر رقابت کنیم باید علوم متعدد را حاصل کنیم. ملتی که به علم و دانش اهمیت ندهد مورد استثمار قرار می‌گیرد. لذا باید آینده‌نگری داشته باشیم و به فراگیری علوم دینی و علم روز توجه کنیم. برای ساختن آخرت به علم نبوت نیاز داریم و برای ساختن دنیا نیاز به علوم دینی و علم روز است.
مولانا عبدالحمید در پایان ضمن توصیه مسلمانان بر بیداری و هوشیاری در قبال نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام، بر لزوم پیگیری مشکلات و مطالبات جامعه اهل‌سنت ایران از راه‌های قانونی تاکید کردند.
تجلیل و اعطای جایزه به 12 حافظ قرآن از تحفیظ‌القرآن فاروقیه کنارک و مدرسه دینی حیدر کرار روستای “سرگان” و تقدیر از 10 نفر از خواهران فاضله و 3 حافظه مکتب خدیجة‌الکبری این روستا پایان‌بخش برنامه‌های همایش دانش‌آموختگی بود.
* شرکت در جلسه مدیران مدارس دینی
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در سفر 6 روزۀ خود به جنوب بلوچستان، صبح شنبه 9 آبان 1394 (17 محرم 1437) در جلسۀ مدیران مدارس دینی اهل‌سنت استان سیستان‌وبلوچستان شرکت کردند.
در این جلسه که اولین نشست در سال تحصیلی جدید بود و در مدرسه دینی جامعة‌الحرمین‌الشریفین چابهار برگزار شد، علاوه بر مدیران و اساتید مدارس دینی اهل‌سنت وابسته به شورای هماهنگی مدارس، مدیران و اساتید شماری از مدارس دینی مستقل نیز حضور داشتند.
در اولین نشست مدیران مدارس، اوضاع آموزشی و تربیتی طلاب مدارس مورد بررسی قرار گرفت و برای پیشرفت علمی و آموزشی بیش از پیش مدارس پیشنهادها و راهکاهایی ارائه گردید. در این نشست همچنین 5 مدرسه دینی متقاضی به لیست مدارس دینی شورای هماهنگی اضافه شد.
*دیدار با دانشجویان و فرهنگیان
دیدار با دانشجویان و فرهنگیان چابهار، از دیگر برنامه‌های شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این سفر اصلاحی بود. ایشان در این دیدار که عصر شنبه (9 آبان) در مسجد صدیقیه چابهار برگزار شد، طی سخنانی کوتاه جوانان و اهل علم را به تلاش مضاعف در زمینه تحصیل علوم مختلف توصیه کردند.
مولانا عبدالحمید تاکید و توصیه‌های اسلام پیرامون علم و دانش را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: ادارۀ دنیا بدون علم امکان‌پذیر نیست. تمام پیشرفت‌های امروز بشر در زمینه‌های مختلف از برکت علم و دانش است. در شریعت اسلام، رهبانیت و ترک دنیا ممنوع و مردود است. از نگاه اسلام هوشمندترین فرد کسی است که در دنیا با برنامه و آگاهانه زندگی کند و برای دنیا و آخرتش برنامه داشته باشد.
ایشان در ادامه خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه گفتند: با جدیت تمام در رشته‌های مختلف تخصص حاصل کنید. شما باید محقق و کارشناس باشید و در دانشگاه بدرخشید. شما نمایندۀ مردم ما در دانشگاه‌ها هستید. اخلاق، تقوا و پاکدامنی شما باید الگوی دیگران باشد. به نماز و سایر احکام و دستورات شریعت پایبند باشید و دیگران را به کارهای نیک تشویق کنید. اگر از سوی اساتید و دانشجویان مورد بی‌مهری قرار گرفتید، صبر و بردباری خود را حفظ کنید، اگر جایی نیاز به پاسخ بود، با حوصله و منطق و به‌دور از پرخاش‌گری سخن بگویید.
مدیریت دارالعلوم زاهدان، بر ضرورت توجه به خودسازی در کنار آموزش تاکید و خاطرنشان کردند: ما باید در کنار فراگیری علم و دانش، به اصلاح و تزکیه نفس نیز توجه کنیم. خودسازی با تقوا و پرهیزگاری حاصل می‌شود. محبت دنیا نباید در قلب ما جای گیرد، بلکه دل باید محل عشق و محبت با رب‌العالمین باشد.
* همایش دانش‌آموختگی مکتب خواهران در فنوج
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به منظور شرکت در همایش دانش‌آموختگی مکتب خواهران و تجلیل از حفاظ کلام‌الله مجید در شهرستان فنوج، چابهار را به مقصد این شهرستان ترک کردند.
در این همایش که شامگاه یکشنبه 10 آبان 1394 در مسجد جامع فنوج برگزار شد، شمار زیادی از علما، دانشگاهیان و عموم مردم منطقه حضور داشتند.
همایش با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و خیرمقدم توسط مولوی محمدعلی قریشی، امام جمعه فنوج، آغاز و با سخنرانی مولوی عبدالرحیم هاشم‌زهی پی گرفته شد. وی در سخنان خود از صحابه به‌عنوان «اولین خادمان دین» یاد کرد و گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بسیاری از کسانی که هنوز اسلام را به‌خوبی درک نکرده بودند، مرتد شدند و حضرت ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه با مرتدین مبارزه کرد.
مولوی هاشم‌زهی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از اهداف سفرهای شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به مناطق مختلف استان سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و «توصیه مردم به پایبندی به قرآن و سنت»، «توصیه به اصلاح و خودسازی»، «تلاش برای اصلاح جامعه و رفع مشکلات» و «تاکید بر رعایت حقوق ملت» را از اهداف این سفرها عنوان کرد.
* مولانا عبدالحمید: فقر دینی و معنوی بدترین فقر است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، طی سخنانی در همایش دانش‌آموختگی مکتب خواهران شهرستان فنوج، «اعتقاد صحیح و عملکرد درست» را بزرگترین پیشرفت دانستند و گفتند: شاید بسیاری از مسلمانان با دیدن صنعت و تکنولوژی غرب، افسوس پیشرفت آنان را بخورند، اما ملتی که دارای اعتقاد صحیح و عملکرد و اخلاق درست باشد و از قرآن سنت پیروی کند، پیشرفته‌ترین ملت است که بزرگترین احسان خداوند شامل حال‌اش شده است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: الله تعالی در دنیا هیچ نعمتی را بالاتر از دین، قرآن و محمد رسول‌الله خلق نکرده است. اگر کوه‌های سر به فلک‌کشیده و سنگین به طلا و جواهر تبدیل شوند در مقابل نعمت قرآن هیچ ارزشی ندارند. دین اسلام چنان نعمتی است که بشریت برای سعادت و نجات خود به آن نیاز دارد. اگر مسلمانان عصر حاضر به دستورات شریعت عامل باشند و حقوق‌الناس را نیز رعایت کنند، در دنیا به عزت و سربلندی خواهند رسید.
مدیریت دارالعلوم زاهدان بالاترین فقر و تنگدستی را «فقر دینی و معنوی» دانستند و اظهار داشتند: فقر مادی و تحریم‌های اقتصادی برای انسان نگران‌کننده است، اما بدترین فقر، فقر دینی و فاصله گرفتن از دین است. ملتی که از دستورات دین فاصله گرفته و در غفلت به‌سر ببرد در دنیا و آخرت با عذاب الهی مواجه می‌شود و در روز قیامت در مقابل تمام انسان‌ها رسوا می‌گردد؛ عذاب‌های اخروی دائمی و رسوایی آخرت بسیار سنگین است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه، عموم مردم را به پایبندی به نمازها، دوری از گناهان، حمایت از مدارس دینی، توجه به تعلیم و تربیت فرزندان، هوشیاری در قبال برنامه‌های مخرّب شبکه‌های ماهواره‌ای و حفظ حجاب و حیا در جامعه تاکید و توصیه فرمودند.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان بر دوری از اختلاف و درگیری تاکید کردند و گفتند: اختلاف دین و ایمان و دنیای انسان را از بین می‌برد و به فرهنگ و اقتصاد یک جامعه ضربه می‌زند. مواظب باشید کسانی‌که شما را به جنگ و اختلاف و کشتار ترغیب می‌دهند، دوست شما نیستند. دشمنان می‌خواهند اختلاف قومی و مذهبی درست کنند، لذا نباید کسی با تحریک دشمن تحریک شود و به دیگران تعرض کند. بلکه امنیت منطقه باید حفظ شود. توسعه و پیشرفت دینی و علمی در سایه امنیت امکان‌پذیر است.
ایشان در پایان «توجه به تحصیل فرزندان» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: برای تحصیل و آموزش فرزندان و نسل جدید برنامه‌ریزی داشته باشید. نسل آینده باید در زمینه‌های مختلف علمی تخصص حاصل کنند. نسل آیندۀ ما باید نسلی دیندار و صالح باشد. آرزوی ما آن است که شما به‌عنوان ایرانی در پست‌های کلیدی کشور و استان جای داشته باشید و در دانشگاه‌های مهم کشور و جهان تدریس کنید.
اعطای جوایز به 5 نفر از حفاظ کلام‌الله مجید و 15 تن از دانش‌آموختگان مکتب خواهران فنوج پایان‌بخش این مراسم دینی و معنوی بود.

 
ادامه دارد…