- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

ایجاد ناامنی در منطقه به صلاح مردم و کشور نیست

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در جمع مردم سراوان بر ضرورت حفظ امنیت منطقه تاکید کرده و ایجاد هرگونه ناامنی را به ضرر مردم استان و کشور دانستند.

 مولانا عبدالحمید، که روز جمعه (2 آبان 93) در جلسه ای تحت عنوان “همایش تجلیل از حفاظ قرآن و دانش آموختگان علوم دینی (خواهران) مدرسه دارالقرآن سراوان” شرکت کرده بودند، طی سخنانی اظهار داشتند: الحمدلله استان سیستان و بلوچستان در شرایط مناسبی قرار دارد. همه ما از نزدیک شاهدیم که مدیریت دلسوز استان تلاش می کند تا مسئولیت‎ها را به افراد بومی و محلی واگذار نماید. در مرکز نیز در راستای ایجاد تعادل در مدیریت‎ها و رعایت حقوق اقوام و مذاهب تلاش می شود.
ایشان در ادامه به اوضاع امنیتی استان نیز اشاره کردند و گفتند: امنیت مسأله بسیار حیاتی و مهمی است؛ فعالیت مدارس دینی و دولتی، تجارت، کشاورزی و… در سایه امنیت امکان پذیر است. اگر امنیت نباشد تمامی کارها مختل می شوند. بنده با هرگونه ناامنی مخالف هستم و این را هم می دانم که تمامی مردم استان با ناامنی مخالف‏اند. لذا ایجاد ناامنی در هر شرایطی، به ویژه در شرایط کنونی، به هیچ وجه درست نیست. ایجاد ناامنی در مرزها به هیچ وجه به صلاح مردم منطقه، اعم از شیعه و سنی، و به صلاح کشور نیست. مشکلات باید از مجرای صحیح و قانونی پیگیری شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کردند: سخنان بنده از روی خیرخواهی و صداقت است. بنده فردی سیاسی کار نیستم که سخنانم جنبه سیاسی داشته باشند، بلکه این اعتقاد بنده است که ایجاد ناامنی را به هر صورت و از جانب هر کسی باشد، محکوم می کنم؛ همان‎طور که بارها حمله آمریکا و دیگر قدرت‎های غربی را به کشورهای اسلامی محکوم کرده و می کنم. بنده پیگیری خواسته ها از راه درگیری و خشونت را، مگر در شرایط خاصی که راهی دیگر وجود نداشته باشد، ملامت می کنم.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم امنیت مرزها تاکید کردند و گفتند: باید مرزهای ما در امنیت قرار داشته باشند. ما از حق و حقوق قانونی ملت چشم پوشی نمی کنیم؛ جامعه اهل سنت باید در سطح کشور از آزادی دینی و مذهبی و آزادی تعلیم برخوردار باشد. هیچ کسی حق ندارد از نظر قانونی مانع برگزاری نماز اهل سنت در کلان‎شهرها شود. اما پیگیری حقوق و خواسته باید از راههای صحیح و قانونی انجام گیرد. بنده با سلاح، درگیری، خشونت و کشتن افراد موافق نیستم و آن را به ضرر استان می‏دانم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به ترور یکی از معلمان در منطقه قصرقند، ضمن اظهار تاسف نسبت به این حادثه خاطرنشان کردند: از ترور این معلم بسیار ناراحت شدم. کشتن افرادی که قلم به دست دارند، به ویژه معلمان، ظلم بسیار بزرگی است. معلمان برای تعلیم فرزندان ما باید امنیت داشته باشند.
ایشان خطاب به مأمورین نیروی انتظامی نیز اظهار داشتند: ما علاوه از اینکه مردم را به پایبندی و رعایت قانون تاکید می کنیم، به مأمورین محترم نیروی انتظامی و سایر مأمورین نیز توصیه می کنیم که مواظب باشید هیچ کسی بدون جرم و گناه و برخلاف قانون توسط شما کشته نشود تا زمینه سوء استفاده دشمنان فراهم نشود. همه ما باید قانون را رعایت نموده و فراقانونی عمل نکنیم. البته مدیریت نیروی انتظامی و مدیریت مرزبانی استان افراد فهیم و دلسوزی هستند.
مولانا عبدالحمید با تاکید بر برقراری امنیت و مطالبه خواسته ها از مجرای قانونی، خطاب به دولت تدبیر و امید نیز خاطرنشان نمودند: درخواست ما از دولت تدبیر و امید آن‎ست که همه اقوام و مذاهب را مورد توجه قرار دهند و حقوق همه رعایت شود.
ایشان در پایان بر وحدت و همبستگی اقوام و مذاهب در استان تاکید کردند و گفتند: درگیری‏های قومی و فامیلی را رها کنید. شیعه و سنی با محبت و دوستی در کنار یکدیگر زندگی کنند. ما اعلام می کنیم که ریختن خون یک شیعه اندازه ریختن خون یک سنی ما را ناراحت و دردمند می کند.

 مولانا در جمع مردم سوران: پیگیری مطالبات از مجرای قانونی حتما نتیجه می دهد
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‎شان در جمع مردم “سوران” نیز از توجه دولت تدبیر و امید به امور اقوام و مذاهب خبر دادند و گفتند: جناب دکتر روحانی انسان با تدبیر و اعتدالگرایی است. ایشان مدتی قبل اعلام کرده بودند که به وعده های انتخاباتی خویش در خصوص توجه به اقوام و مذاهب پایبند بوده و در راستای تحقق آنها تلاش می کند.
مولانا عبدالحمید “حفظ امنیت منطقه” را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: تامین امنیت برای توسعه و آبادانی منطقه مهم و حیاتی است. بنده به عنوان طلبه ای از جامعه شما، از روی خیرخواهی به افرادی که در داخل و خارج از کشور هستند توصیه می کنم که امنیت کشور و منطقه را حفظ کنند. اعتقاد ما این است که گفتمان و مجرای قانونی بهترین راه پیگیری خواسته ها و مطالبات است. جنگ و خشونت هیچ خیری ندارد، بلکه خیر و خوبی در وحدت و همبستگی و گفتمان است.
ایشان خاطرنشان کردند: ما همواره و در هر شرایطی بر حفظ امنیت تاکید کرده ایم، و اکنون نیز تاکید می کنیم که پیگیری مشکلات از راه قانونی حتما به نتیجه می رسد، نه از راه خشونت و درگیری. لذا پیام بنده این است که خواسته ها و مسایل خودمان را مطرح کنیم، اما امنیت نیز باید حفظ شود.  

مولانا در دیدار با دانشجویان: دانشجویان ما باید در کنار علوم روز، به فراگیری علوم دینی نیز توجه نمایند
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در سفر به منطقه سوران، دیدار و گفتگویی نیز با دانشجویان این منطقه داشتند. ایشان در این دیدار بر لزوم توجه دانشجویان به بُعد معنوی و توجه به علوم دینی، در کنار فراگیری علوم روز، تاکید کردند و گفتند: آن دسته از دانشجویانی که در کنار فراگیری علوم دانشگاهی، به تحصیل علوم دینی نیز مشغول می شوند، استعداد و توانایی آنها بالا رفته و می توانند افراد مفید و مؤثری برای جامعه باشند.
ایشان بر “به‏روز بودن طلاب و دانشجویان” تاکید نموده و خاطرنشان کردند: ما همواره به طلاب توصیه می کنیم که علاوه از فراگیری علوم دینی، در زمینه تحصیل علوم دانشگاهی در رشته های مختلف نیز تلاش نمایند تا بتوانند بهتر پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: در جهان معاصر که دشمنان اسلام از طریق اینترنت و ماهواره در راستای نشر فرهنگ بی حجابی و بی عفتی فعالیت می کنند، دانشجو و طلبه ما نباید از قافله عقب بماند، بلکه با حصول تخصص و مهارت در علوم دینی و دانشگاهی می تواند شبهات دشمنان علیه اسلام را پاسخ دهد.