- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

دولت با برخوردهای سلیقه ای مقابله کند

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به هفته دولت و تبریک این هفته به دولتمردان، ضمن بیان برخی از انتظارات ملت از دولت تدبیر و امید، با بیان این مطلب که «هیچ فرد یا افرادی نباید در جمهوری اسلامی ایران با اعمال سلیقه حق قانونی افراد دیگر را ضایع کنند.» از دولت خواست تا با برخوردهای سلیقه ای مقابله کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از خطبه های این هفته نماز جمعه (7 شهریور 1393) با اشاره به هفته دولت، ضمن گرامیداشت این هفته و تبریک آن به همه مسئولین و دولتمردان، ابتدا به برخی از خدمات دولت تدبیر و امید اشاره کردند و گفتند: یکی از کارهای بزرگ دولت یازدهم در عرصه ملی، مذاکره هسته ای و دفع خطر حمله دشمنان و کمرنگ کردن تحریم‎ها در آینده نزدیک است. امید است که تحریم علیه کشور ما شکسته شده و سرمایه های بلوکه شده کشورمان در دنیا آزاد شوند و دولت و ملت ایران بتوانند در جهان به صورت آزادانه تجارت کنند. همچنین امیدواریم که این مذاکرات در راستای حفظ حق فناوری صلح آمیز هسته ای ملت ایران به پیش رفته و حل و فصل شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به برخی از خدمات دولت در استان سیستان و بلوچستان اشاره کردند و گفتند: تامین اعتبار برای دو کارخانه پتروشیمی استان سیستان و بلوچستان در سفر اخیر رئیس جمهور به استان و موضوع لوله کشی گاز شهرهای استان و همچنین کلنگ‎زنی احداث خط راه‎آهن چابهار به زاهدان از پروژه های بزرگی است که تا کنون دولت یازدهم آنها را به تصویب رسانده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه توصیه هایی اقتصادی به دولت یازدهم داشتند و در این زمینه اظهار داشتند: فعال کردن معادن و برنامه ریزی برای کشاورزی در استان از مسایل مهمی است که دولت باید به آنها توجه داشته و برنامه ریزی نماید. فعال کردن بازارچه های مرزی و احیای کارخانجات صنعتی نیز به نفع مردم ما خواهد بود. به اعتقاد بنده اگر دولت بتواند در راستای فراهم نمودن این موارد اقدام مؤثری انجام دهد کار بسیار بزرگی انجام گرفته است، زیرا این امور موجب رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری خواهند شد.
ایشان موضوع “بازاریابی دولت برای کشاورزان” را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: تا زمانی که دولت برای خرید و فروش و بازاریابی محصولات کشاورزی کشاورزان برنامه ریزی نکند تمام هزینه هایی که در جهت برنامه ریزی بخش کشاورزی داشته برباد خواهند رفت. لذا دولت باید برای فروش محصول کشاورزان و سایر تولیدکنندگان در داخل و خارج از کشور برنامه ریزی داشته باشد. به نظر بنده ما زمانی می توانیم در مقاومت اقتصادی موفق باشیم که در زمینه فروش تولیدات، اعم از صنعتی و سنتی، برنامه ریزی صحیح و درست داشته باشیم.

دولت برای اجرای قانون اساسی تلاش نماید
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه خطاب به دولت یازدهم یادآور شدند: توصیه بنده به دولت یازدهم آن است که برای اجرای قانون اساسی، که از وعده های جناب دکتر روحانی بودند، تلاش نماید. قانون اساسی میثاق ملی و از جمله قوانین پیشرفته دنیاست که منافع تمام ملت را تامین کرده است. اگر این قانون اجرا شود همه ملت تا حدودی به خواسته های خودشان می رسند و شکایت و پریشانی و دغدغه به وجود نمی آید.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزودند: توصیه دیگر بنده به دولت محترم آن است که با برخوردهای سلیقه ای و اعمال سلیقه مقابله کند. هیچ فرد یا افرادی نباید در جمهوری اسلامی ایران با اعمال سلیقه حق قانونی افراد دیگر را ضایع کنند؛ نباید حق شیعه و سنی و حقوق اقوام و مذاهب ضایع شوند. باید همه آزادی‎های قانونی ملت، اعم از دینی و مذهبی وغیره، تامین شوند و همه ما باید از اجرای قانون اساسی دفاع کنیم. مطمئنا ملت در جهت اجرای قانون اساسی پشتیبان دولت و حاکمیت خواهد بود.

مشارکت اقوام و مذاهب در اداره کشور منجر به وحدت ملی و امنیت پایدار می شود
مولانا عبدالحمید “تحقق وعده‎های دولت در زمینه اقوام و مذاهب” را خواستار شدند و در این مورد خاطرنشان کردند: توصیه بنده به مسئولین امر آن است که در هفته دولت به وعده‎هایی که در زمینه اقوام و مذاهب مبنی بر مشارکت بیش از پیش آنها توجه کنند. مشارکت اقوام و مذاهب در اداره کشور منجر به وحدت ملی و امنیت پایدار می شود. وقتی دل مردم به دست آمده و حقوق همه مردم مراعات شود گروههای افراطی و تندرو فرصت نفوذ و سوءاستفاده پیدا نمی کنند. مسیر و روش جامعه اهل سنت ایران، مسیر گفتمان و پیگیری مسایل و مطالبات از راه قانونی بوده و با گروههای افراطی و تندرو همراه نیست و اعتقادی به افراط، تندروی و تکفیر ندارد، بلکه خواستار برادری، اخوت و وحدت امت اسلامی بوده و حق قانونی و آزادی قانونی خودش را نیز مطالبه می کند.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کردند: ما به عنوان یک مسلمان و یک ایرانی انتظار داریم که دولت در مقابل کسانی که اعتقادی به حقوق اقوام و مذاهب نداشته و دولت را در راستای تحقق حقوق اقوام و مذاهب تحت فشار قرار می دهند، مقاومت نموده و قانون را اجرا کند و در جهت عملی کردن وعده‎هایی برحقی که در زمینه حقوق اقوام و مذاهب داده شده فعالیت نماید.
ایشان از “بالا رفتن تعصبات در کشور” اظهار تاسف نموده و گفتند: متاسفانه در تمام دنیا و در کشور ما نیز تعصبات مقداری بالا گرفته است؛ شکایاتی موجود است که در بسیاری جاها در مسیر آزادی‏های قانونی مشکلاتی ایجاد می کنند. لذا درخواست ما از دولت این است که آزادی‎های قانونی تامین شوند تا اخوت و امنیت بیشتر حفظ شود.

چرا سیاستمدارن غربی قبل از وقوع حادثه، پیشگیری نکردند؟
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان به سیاست دوگانه کشورهای غربی در حل بحران کشورهای اسلامی اشاره کردند و اظهار داشتند: امروزه می بینیم کشورهایی که مردم آنها گرفتار خواهشات نفسانی و محبت مقام و قدرت هستند دست به چه جنایاتی می زنند. این کشورها گمان می کنند که جهانیان متوجه اعمال زشت آنها نیستند، در حالی که جهانیان اگرچه قدرت ندارند، اما عقل دارند و حرکات و جنایات آنها را مشاهده می کنند. آمریکا و قدرت‎های زورگوی اروپایی گمان می کنند مسلمانان متوجه جنایات آنها نیستند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به دخالت آمریکا در مسایل داخلی برخی کشورهای اسلامی خاطرنشان کردند: آمریکا، که اکنون در عراق و سوریه با ادعای خیرخواهی وارد صحنه شده است، قبلا کجا بود که مردم سوریه و عراق و بسیاری از کشورهای اسلامی با مشکلات گرفتار بودند؟ مردم این کشورها چند سال است که رنجهای زیادی را تحمل می کنند، قتل عام شده و زندگی خود را از دست داده اند. چرا این قدرت‏ها قبلا مشکلات را حل نکردند تا اینکه کار به جایی نکشد که گروههای تندرو وارد صحنه شوند؟ فلسفه تشکیل سازمان ملل و شورای امنیت چیست؟! چرا مسلمانان فلسطین با این مشکلات مواجه هستند؟
ایشان در ادامۀ سخنانشان اشغال سرزمین فلسطین را “ریشه تروریزم” دانستند و گفتند: آمریکا، سازمان ملل و شورای امنیت می گویند ما با تروریزم مقابله می کنیم، در حالی که ریشه تروریزم در اشغال سرزمین فلسطین است. ریشه تروریزم در ظلم و جنایتی است که رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مسلمانان روا می دارد. دهها سال است که اسرائیل سرزمین فلسطین را اشغال کرده، مردم فلسطین را می کشد و منازلشان را ویران می کند، حرف مردم فلسطین شنیده نشده و به حقوق آنها توجه نمی شود. اما با وجود این آمریکا و سازمان ملل مدعی اند که با تروریزم مقابله می کنند! در حالی که خودِ آنها باعث و بانی تروریزم هستند؛ تروریزم نتیجۀ ظلم، اجحاف، زورگویی و استبدادی است که خودِ آنها بوجود آورده اند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه “ما با انواع و اشکال تروریزم مخالف هستیم” خاطرنشان کردند: ما به شدت با تروریزم مخالفیم و آن را به هر شکلی که باشد محکوم می کنیم، اما باید بررسی شود که ریشه تروریزم کجاست؟
مولانا عبدالحمید خطاب به حامیان اسرائیل در حمله به نوار غزه اظهار داشتند: شما 50 روز دست اسرائیل را باز می گذارید تا جلوی چشم جهانیان مردم غزه را قتل عام نموده و زندگی آنها را نابود کند. و باز مدعی هستید که با تروریزم مقابله می کنید؟ شما با تروریزم مقابله نمی کنید، بلکه حرکت‎های شما در راستای تروریزم‎پروری است.
ایشان “اجرای عدالت” را مهمترین عامل مقابله با تروریزم عنوان کردند و خطاب به مدعیان مبارزه با تروریزم گفتند: اگر می خواهید با تروریزم مقابله نمایید، باید عدالت را اجرا کنید. اگر مشکلات سوریه و عراق را پیش از این حل می کردید امروز گروههای افراطی و تندرو در این کشورها به وجود نمی آمدند. برای مقابله با تروریزم به جای مقابله با معلول، باید با علت مقابله شود.
ایشان در ادامه تاکید کردند: پیام بنده به عنوان فردی از جامعه، به جهانیان این است که اگر می خواهید با تروریزم و افراطگرایی مقابله کنید و خواستار امنیت در دنیا هستید جلوی جنایات اسرائیل را بگیرید. مسلمانان فلسطین باید به آزادی کامل و به خواسته های خود برسند. باید در بین مسلمانان و اسرائیل حل و فصل عادلانه ایجاد شود. تمام قضایای دنیا قبل از اینکه به وضعیت بحرانی برسند، باید به صورت منصفانه و عادلانه حل و فصل شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان با اشاره به وجود مشکلات متعدد در جهان اسلام منجمله اختلاف و تفرقه و تندروی، از اینکه این مشکلات از راه معقول و راه گفتمان و همفکری حل و فصل نمی شوند اظهار تاسف نمودند.

ابراز خرسندی از پلمب دفاتر شبکه های ماهواره‎ای تفرقه‎انگیز
امام جمعه اهل سنت زاهدان از پلمپ دفاتر شبکه های ماهواره ای تفرقه‎انگیز اظهار خرسندی کردند و خاطرنشان نمودند: جا دارد بنده از پلمپ دفاتر شبکه های ماهواره ای که به جز اختلاف و تفرقه برنامۀ دیگری نداشتند تشکر کنم. این اقدامی خوب و امیدوارکننده است. باید جلوی هر چیزی که موجب تفرقه و اختلاف است گرفته شود. انتظار داریم جلوی بقیه دفاتری که هنوز باز هستند و روش کاری آنها اختلاف و تخریب است گرفته شود.
ایشان در ادامه خطاب به گردانندگان شبکه های ماهواره‎ای و تمام کسانی که فعالیت فرهنگی می کنند خاطرنشان کردند: توصیه بنده به همه شبکه های ماهواره‎ای که در دنیا کار می کنند و به هر جایی که منتسب هستند این است که در شراط کنونی که جهان اسلام از اختلاف رنج می برد، به اختلافات دامن نزنند و حرمت همه مذاهب و فرق اسلامی، شیعه و سنی، را حفظ کنند. حرمت شیعه باید حفظ شود. نباید کسانی اماکن مذهبی آنها را مورد تعرض قرار دهند. حرمت اهل سنت و همه گروهها و تفکرات اسلامی باید حفظ شود.

تکفیر مسلمان بر خلاف شریعت اسلام است
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان، “تکفیر مسلمان” را مغایر با شریعت اسلام دانستند و گفتند: نباید یک مسلمان، مسلمانی دیگر را تکفیر کند؛ این بر خلاف شریعت اسلام است. تکفیر و تندروی در اسلام ناجایز است. رعایت اعتدال بسیار مهم است. جان و مال و آبروی همه در چارچوب اسلام محفوظ است. امیدواریم که مسلمانان به اسلام برگردند و از حق‎کشی و حساسیت بی‎جا نسبت به یکدیگر دست بردارند و با یکدیگر اتحاد، انسجام و وحدت کلمه داشته باشند.