- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

علمای اهل سنت برای مراجع عظام شیعه احترام خاصی قایل هستند

ارتباط علمای اسلام از ديرباز تاكنون، معياری مناسب جهت سنجش اخوت و وحدت دنيای اسلام است، به طوری كه در هر برهه از زمان كه تعامل علمای جهان اسلام اعم از شيعه و سنی با يكديگر مناسب بوده، به همان ميزان وحدت و اخوتی پايدارتر بر جهان اسلام حاكم بوده است.

در همین زمینه خبرنگار تقریب در زاهدان با شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت و مدیر دارالعلوم زاهدان گفتگویی ترتیب داده است كه مشروح آن در ذیل می‎آید.

ـ جناب مولوی، ضمن عرض سلام، خواهشمندم درباره نقش علمای اسلام در حفظ وحدت و اخوت امت اسلامی توضیح دهید؟
– بسم الله الرحمن الرحیم. علیکم السلام. علما و نخبگان مذهبی جامعه در حقیقت راهنمایان امت اسلام به سوی خیر و صلاح هستند و چنانچه میان علمای اسلام، شیعه و سنی، تعامل و همدلی و محبت حاكم باشد طبیعی است كه بسیاری از كدورت‎ها و سوءتفاهمات میان مسلمانان برطرف و یا كمرنگ خواهد شد. علما وارثان انبیا و اولیای الهی هستند و همان عهدی كه خداوند از پیامبران الهی گرفته است تا در جهت اصلاح و هدایت امت تلاش كنند، شامل علمای اسلام نیز می‎شود و آنان نیز در قبال جامعه مسلمان نزد خداوند متعال مسئول هستند. اغلب مردم جزو عوام هستند و نگاه‎شان به بزرگان دین و علمای خودشان است و قطعا اگر علما در این زمینه موفق عمل كنند، اختلافات مذهبی به مراتب كمتر خواهد شد. البته الان دنیای اسلام شرایط خاصی پیدا كرده است. برادركشی و تبعیض در برخی جوامع مسلمان رواج یافته و حقوق اسلامی آن‎چنان كه باید، ادا نمی‎شود. در این زمینه بخشی از كوتاهی را متوجه خودمان می‎دانم.

-همان‎طور كه استحضار دارید، تنش‎های مذهبی بیشتر از آنكه واقعا دعوای مذهب باشد، رنگ و بوی سیاسی دارد، علمای مسلمان در این زمینه چه وظیفه‎ای برعهده دارند؟
ـ ببینید، متاسفانه همواره امت اسلام چوب ندانم‎كاری عده‎ای افراطی را خورده است . اینها دنبال وحدت و حل مشكلات جهان اسلام نبوده‎اند و بیشتر به فكر منافع خودشان هستند. این افراطیون تلاش دارند از شخصیت‎های مقبول مردم، استفاده ابزاری كنند و خودشان را پشت علما مخفی می‎كنند. هیچ عالم دلسوزی دوست ندارد شیعه و سنی كه هر دو بنا بر عقیده ما مسلمان و دارای احترام هستند، با هم اختلاف و كدورت داشته باشند. وظیفه‎ی علما، تقویت اشتراكات مذهبی است كه الحمدلله میان شیعه و اهل‎سنت درصد اشتراكات بسیار بالا است؛ خدای واحد، قبله واحد، كتاب واحد، پیامبر واحد و… در حالی كه قرآن كریم ما را به‎خاطر داشتن اشتراك در اعتقاد توحیدی با یهود و نصاری دعوت به اتحاد می‎كند، چگونه ما مسلمانان خود را معتقد به قرآن بدانیم اما این همه اشتراكات را نادیده بگیریم؟ اینها رسالت علمای دلسوز فریقین است كه باید مسلمانان را به سمت اتحاد و اخوت و هم‎گرایی دعوت دهند و از بروز اختلاف و تفرقه جلوگیری كنند.

-جناب مولوی، در روزهای اخیر مطالبی منتسب به شما در خصوص یكی از مراجع عظام تقلید، در محافل رسانه‎ای نزدیك به شما، انتشار یافت كه شبهاتی را دامن زد. در این خصوص توضیح دهید؟
ـ تاجایی كه می‎دانم بنده نسبت به هیچ‎كدام از مراجع بزرگوار شیعه اظهارنظری كه موجب تنش بشود یا خدای ناكرده موجب كدورت این بزرگواران بشود نداشته‎ام. البته گلایه‎ای از بعضی از این بزرگواران داشته‎ام. اخیرا برخی رسانه‎ها و جریانات افراطی تلاش دارند دولت و شخصیت‎های ذی‎نفوذ از برادران شیعه را نسبت به اهل‎سنت بدبین كنند. در همین رابطه مسایلی در خصوص افزایش جمعیت اهل‎سنت در رسانه‎ها مطرح می‎شود. بنده پیرامون همین مطلب توضیحاتی در مصاحبه اخیر داده‎ام. علمای اهل‎سنت برای مراجع عظام تقلید احترام خاصی قائل‎اند و برای حل مشكلات اهل‎سنت به توصیه و تاكید این بزرگواران امیدوارند و اگر درخواستی از این عزیزان می‎شود به خاطر وجاهت و مقبولیت آنان نزد عموم مسلمانان شیعه و سنی است و به خاطر انتظاری است كه از این بزرگان است. در این میان برادر بزرگوارم حضرت آیت‎الله مكارم شیرازی را بیشتر از سایر مراجع شیعه می‎شناسم و چندین بار با جمعی از علما و اندیشمندان با ایشان دیدار داشته‎ام و هرگاه به قم سفر كرده‎ایم خدمت ایشان رسیده‎ام و دید تقریبی و حُسن نیت و دلسوزی این بزرگوار برای شیعه و اهل‎سنت مایه امید بوده است. ایشان از شخصیت‎های برجسته علمی كشور است كه دارای تالیفات متعدد و مقلدین فراوان است. گلایه‎ای که از این بزرگوار داشتیم این بود که در گزارشاتی که از منطقه ما و سایر مناطق سنی‎نشین می‎آیند دقت‏نظر بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند افرادی با نام ایشان سوءاستفاده کنند. به اعتقاد بنده علمای شیعه و سنی، مختص به یك فرقه و مذهب خاص نیستند، بلكه اینها سرمایه و امید جهان اسلام هستند و به همین دلیل است كه ما از مراجع عظام شیعه انتظار توجه بیشتر برای حل مشكلات برادران اهل‎سنت را داریم و به دنبال ملاقات و گفتگوی نزدیك با این بزرگواران هستیم. قطعا ارتباط نزدیك علمای اسلام مایه خیر برای امت مسلمان و تقویت وحدت و اخوت خواهد بود.

-حضرتعالی به نقش افراطیون در به‎هم زدن وحدت اشاره داشتید. از جانب شما چه اقدامی در مقابله با افراطیون انجام شده است؟
-همانطور كه بارها تاكید داشته‎ام راه و مسیر اهل‎سنت، تقریب مذاهب و اخوت و وحدت بوده و هست و جامعه اهل‎سنت هیچ‎گاه برای رسیدن به حقوق خود متوسل به خشونت و تندروی نشده است. معدود افرادی كه به نام اهل‎سنت و در لوای دفاع از اهل‎سنت دست به خشونت میزنند مقبول جامعه اهل‎سنت نیستند. اینها فریب خورده افراطیون داخل و خارج هستند كه با طرح شعار دفاع از اهل‎سنت به دنبال اغراض شخصی خودشان هستند. هم در شیعه و هم در اهل‎سنت گروه‎های تندرو مورد محکومیت علمای دلسوز هستند. اسلام هرگز با خشونت و برادركشی موافق نیست و اعمال تروریستی، گروگان‎گیری و خون‎ریزی از هیچ مسلمانی پذیرفته نیست. بنده حتی در خطبه‎های نمازجمعه اخیر اعلام كردم جان و مال و ناموس شیعه و سنی محترم است و تعرض به هر یک از پیروان مذاهب حرام است. مال، آبرو، خون و حقوق انسان‏ها محفوظ بوده و کسی حق تجاوز به آنها را ندارد. همه انسان‏ها، فارغ از هر قومیت و مذهب و گرایش و اعتقادی، دارای حرمت و کرامت و حقوق‌اند. .

ـ با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. اگر در پایان صحبتی دیگر دارید بفرمایید.
– انتظار ما از همه مردم، مسئولان و علمای دلسوز اسلام این است که در مسیر خدا و رسول گام بردارند و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اجازه سوء استفاده و تفرقه‏ اندازی برای دشمنان علیه امت اسلامی فراهم نسازند. اکنون که دنیای اسلام مرحله حساس بیداری اسلامی را تجربه می کند، همگرایی و اخوت اسلامی بیش از هر زمان دیگر مورد نیاز است. خوشبختانه رهبر انقلاب تا کنون مواضع بسیار ارزنده ای در جهت وحدت و تقریب مذاهب داشته اند و امید است همه آنهایی که خودشان را منتسب به رهبری می دانند از فرمایشات وحدت آفرین ایشان تبعیت کنند.

منبع: خبرگزاری تقریب (با اندکی تلخیص و ویرایش)