- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

جامعه، افراط گرایان شیعه و سنی را طرد خواهد کرد

 مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به فرا رسیدن هفته وحدت گفت: “نام‏گذاری هفته زادروز میلاد پیامبر اسلام به نام “هفته وحدت” از سوی امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی به معنای آن است که وجود پیامبر گرامی اسلام برای امت اسلامی مایه وحدت بوده است. وجود پیامبر حتی برای بشریت و ادیان الهی که با اسلام دارای مشترکاتی بوده اند، نیز وحدت آفرین بوده است.”

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: “رسول الله- صلی الله علیه وسلم- فقط با کسانی می جنگیدند که آنان با مسلمان سرجنگ داشتند و متجاوز بودند و حقی برای سایر انسان‏ها قایل نبودند. جهاد پیامبر در برابر کسانی بود که حق انسان‏های دیگر را ضایع کردند و انسان‏ها را برده قرار داده بودند.”
مولانا عبدالحمید گفت: “رسول الله- صلی الله علیه وسلم- با پادشاهان و حاکمان ظالم جنگیدند و با همه کفار سر جنگ نداشتند. بلکه با یهود و نصارا صلح کردند. با بسیاری از قبایل غیرمسلمان عرب قرارداد و معاهده صلح داشتند. برای همین آن حضرت پیامبر صلح، وحدت، اخوت و برادری برای بشریت بودند.”
رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در شرایط کنونی امت مسلمان بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به وحدت دارند، گفت: “وحدت مسلمین سیاسی و مقطعی نیست بلکه ریشه در قرآن و حدیث دارد. قرآن تاکید کرده است که «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا».”
مولانا عبدالحمید افزود: “قرآن با صراحت مسلمانان را به وحدت و دوری از تفرقه و دودستگی فرا می خواند.”
مدیر دارالعلوم زاهدان گفت: “دشمنان اسلام که از بیداری اسلامی هراس دارند و امروز می بینند اسلام به اداره و رهبری جامعه بازمی گردد به شدت نسبت به این موضوع حساس شده اند. زیرا آنها خواهان تاریکی، منکرات، ضلالت و گمراهی هستند، و منافع خود را در خطر می بینند.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: “بیداری مسلمانان و اینکه آنان می خواهند ایادی دشمنان را که قبلا در کشورهای اسلامی حکومت می کردند، کنار بزنند و بر سرنوشت خود حاکم باشند، دشمنان اسلام را به شدت نگران کرده است.”
مولانا عبدالحمید گفت: “چالش‏های امروز کشورهای اسلامی دسیسه دشمنان اسلام است که می خواهند با تفرقه و اختلاف اندازی میان مسلمانان از اتحاد آنان جلوگیری کنند و نگذارند بیداری اسلامی به ثمر بنشیند. آنان نمی خواهند مسلمانان به خوشبختی و آزادی برسند و همیشه برده و اسیر دست دشمنان اسلام باشند.”
وی اظهار داشت: “ایجاد تنش با اختلافات فرقه ای، مذهبی، قومی، زبانی و… از دسیسه های شوم دشمنان اسلام برای دستیابی آنان به اهدافشان است. و این مساله ضرورت حفظ اتحاد و انسجام میان مسلمانان را بیشتر می کند.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: “مسلمانان باید حق و حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند و از حقوق یکدیگر دفاع کنند و بر اساس رعایت عدالت و حق یکدیگر به اخوت و برادری برسند.”
مولانا عبدالحمید همه مسلمانان جهان را به تحمل یکدیگر فراخواند و گفت: “مسلمانان شیعه و سنی با هر تفکر و گرایشی که دارند در چارچوب اسلام باید اختلاف را کنار بگذارند و اخوت و برادری را رعایت کنند.”
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: “چرا مسلمانان اجازه می دهند که کشورهای غربی و روسیه برایشان تصمیم بگیرند؟ چرا دولتمردان، علما و اندیشمندان جهان اسلام با هم نمی نشینند و خودشان اختلافات، مشکلات و چالش‏های کشورهای اسلامی مانند مساله مصر، سوریه، عراق و … را حل نمی کنند؟ زیرا مسلمانان را از یکدیگر جدا کرده اند و مسلمانان با یکدیگر قهر هستند.”
وی گفت: “عزت مسلمانان در اتحاد و انسجام است و باید با هم برای منافع اسلام و کشورهای اسلامی فکر کرده و چاره جویی کنند. در مقابل یکدیگر گذشت نشان دهند.”
مولانا عبدالحمید به مسلمانان ایران و بویژه شیعیان و اهل سنت استان توصیه کرد که یکدیگر را تحمل کرده و با وحدت و اخوت برای توسعه و پیشرفت استان و کشور تلاش کنند. زیرا اخوت مردم کشور هم اسلامی است و هم ملی.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: “حضور توانمندان شیعه و سنی در کنار یکدیگر در مراکز تصمیم گیری و مدیریت‏ها باعث می شود که کسی نتواند به وحدت ما ضربه بزند.”
مدیر دارالعلوم زاهدان همچنین سخنان اخیر دکتر روحانی در همایش استانداران را “بسیار سازنده و تاریخی” توصیف کرده و خاطرنشان نمود: در شرایط جدید که فضای جامعه به سوی اعتدال به پیش می رود و رئیس جمهور و مسئولین کشوری اعتدال‏گرا هستند و مردم نیز به خط و مسیر اعتدال رأی دادند، همه کسانی که از هر قومیت و مذهبی افراط کرده اند باید به مسیر اعتدال بازگردند وگر نه از سوی جامعه طرد خواهند شد. اسلام به جز اعتدال چیز دیگری را نمی پذیرد و با افراط و تفریط مخالف است.”
مولانا عبدالحمید ابراز امیدواری کرد که با رویکرد دولت جدید استفاده از توانمندان اقوام و مذاهب در اولویت اقدامات دولت قرار گیرد و ملت ایران در مسیر صحیحی قرار گیرد و وحدت ملت ایران برای ملت‏های دیگر الگو باشد و امنیت و توسعه پایدار در کشور ما برقرار شود.