- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

علمای شیعه و سنی نباید به اختلافات مذهبی دامن بزنند

 مولانا عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان و رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان، روز جمعه 3 آبان 1392 در مصاحبه با سایت خبری – تحلیلی “زاهدان فردا” به اظهارات اخیر آیت الله مکارم شیرازی درباره اهل سنت پاسخ داد.

 مولانا عبدالحمید در این گفتگو اظهارات آیت الله مکارم شیرازی درباره افزایش جمعیت اهل سنت در کشور را مایه شگفتی و تعجب بسیار دانست و گفت: این اظهارات آن هم از زبان یک مرجع بزرگ برادران شیعه که در جهان شهرت دارد، بسیار عجیب است و عجیب تر آنکه وی مدعی شده است که اهل سنت زمین‏های شیعیان را در اطراف شهرهای بزرگ می خرند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: به فرض صحت اظهارات وی، چه اشکالی دارد اهل سنت که ایرانی و مردم این سرزمین هستند و برای این کشور جنگیده و کشته داده و در تمام صحنه های سیاسی و انتخابات کشور حضور پرشور داشته و دارند و علیرغم همه محرومیت‏ها و تبعیض‏ها، وحدت و امنیت را در طول تاریخ انقلاب حفظ کرده اند، در دیگر شهرهای کشور زمین و ملک خریداری کنند؟ آنان از خارج کشور نیامده اند و ایران سرزمین همه ایرانیان است. آیا مهاجرت اهل سنت به دیگر شهرهای کشور، مشکلی برای شیعه ایجاد کرده است؟ همانگونه که مهاجرت برادران شیعه به مناطق سنی نشین اشکالی نداشته است، مهاجرت اهل سنت نیز مشکلی را برای برادران شیعه ایجاد نکرده است. در بسیاری از مناطق سنی نشین که در گذشته برادران شیعه در اقلیت بوده اند، اکنون دارای جمعیت قابل توجهی هستند و ترکیب جمعیتی را در شهرهایی مانند زاهدان، بندرعباس و چابهار تغییر داده اند؛ اما این امر هرگز مایه نگرانی اهل سنت نبوده و از آن شکایت نکرده اند، زیرا ما برادران شیعه را هموطن و برادر خود می دانیم و در کنار آنان با دوستی و مسالمت زندگی می کنیم.

مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشت: اگر یکی از علمای اهل سنت از افزایش جمعیت اهل تشیع و تغییر ترکیب جمعیتی به نفع آنان اظهار نگرانی کند، آیا از چنین اظهاراتی بوی تفرقه و تعصب نمی آید و آن عالم سنی زیر سؤال نمی رود؟

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان افزود: متاسفانه در بیشتر موارد گزارش‏هایی که به آقای مکارم شیرازی و دیگر مراجع محترم داده می شود، گزارش‏های کذب و دروغی هستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان به دیدار چند سال پیش خود و جمعی از علمای اهل سنت با آیت الله مکارم شیرازی اشاره کرد و افزود: در دیداری که چند سال پیش با ایشان داشتیم، به ما گفتند که گزارش‏هایی دریافت کرده اند که اهل سنت در زاهدان منازل و مغازه های شیعیان را خریداری می کنند و شرایطی را برای شیعیان بوجود آورده اند که برای فلسطینیان در سرزمین‏های اشغالی بوجود آمده است. در آن دیدار ما به شدت این گزارش‏ها را تکذیب کردیم و به ایشان پیشنهاد دادیم که هیأتی را برای تحقیق و بررسی این موضوع به منطقه بفرستند و از خود برادران شیعه در این باره سؤال کنند. متأسفانه ایشان همان نوع اظهارات بی اساس منطبق بر گزارش‏های مغرضانه را که مایه نگرانی اهل سنت شده است، بار دیگر تکرار کرده اند.

 مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: ما دلایلی داریم که افراد افراطی و تندرو که قصد ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی را دارند، گزارش‏های کذب و تحریک کننده ای را به مراجع شیعه و مسئولین امر می دهند تا از این طریق بتوانند اهل سنت را به حاشیه رانده و پست‏ها و موقعیت‏ها را از آنِ خود کنند. این افراد نه دلسوز نظام هستند و نه دلسوز شیعه، بلکه افرادی هستند که از این راه نان می خورند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: آیا در این شرایط که متاسفانه جنگ‏های عراق و سوریه جنبه مذهبی پیدا کرده اند و استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل در بخش بزرگی از جهان اسلام تلاش می کنند که به درگیری‏های فرقه ای دامن بزنند، بیان اینگونه اظهارات مأیوس کننده و تحریک برانگیز، مناسب است؟

آیا کسانی که در اطراف این مراجع و علمای بزرگوار قرار دارند، نباید گزارش‏های دروغ را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و واقعیت موضوع را به اطلاع این مراجع محترم که اکثر آنها معمر و دارای معذوریت‏هایی هستند، برسانند؟

مولانا عبدالحمید افزود: آیا آقایان به شأن نزول آیه حکیمانه “إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين” در سوره حجرات آگاه نیستند که خداوند به روشنی درباره گزارش‏های دروغ افراد مغرض و فاسق می فرماید که اگر فاسقی برایتان خبری آورد نیک بررسی کنید که مبادا با نادانی به گروهی آسیب برسانید سپس پشیمان شوید؟

آیا مراجع عظام می دانند که دشمنان قسم خورده اسلام می خواهند طرح جنگ شیعه و سنی را در ایران هم به راه بیاندازند و قدرت و اتحاد مردم ایران را در هم بشکنند و از بین ببرند؟

رییس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: مناسب است که حضرات علما و بعضی از مسئولین منظورشان را از کلمه “وهابیت” به روشنی بیان کنند که آیا منظور آنان از این اصطلاح، اهل سنت است یا گروهی خاص؟ اگر منظورشان اهل سنت نیست، چرا به اهل سنت انگ وهابیت زده می شود و می خواهند با این واژه اهل سنت را بکوبند؟ متأسفانه در حال حاضر، اصطلاح “وهابیت” حربه ای برای کوبیدن اهل سنت شده است. و اگر منظور از اصطلاح “وهابیت” گروهی خاص است، چنین گروهی در کشور وجود ندارد.

مولانا عبدالحمید گفت: مراجع عظام باید بدانند که ملت ایران، ملتی هوشمند و بیدار است و فریب هیچ گروهی را که بخواهد میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کند، نمی خورند. تجربه نشان داده که متأسفانه هرگاه برخی از علمای شیعه و سنی یا مسئولین در زمینه ای با بن بست مواجه می شوند، تلاش می کنند به اختلافات مذهبی دامن بزنند و شعار مذهب را عَلَم کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: ما خیرخواهانه به همه علمای شیعه و سنی اعلام می کنیم که در شرایط کنونی، اصل اسلام مورد دشمنی شرق و غرب قرار گرفته و در خطر است و نه شیعه یا سنی. و اگر اصل اسلام از بین برود نه شیعه می ماند و نه اهل سنت. پس بهتر است که ما اصل اسلام را حفظ کنیم و آزادی مذهبی را برای کلیه فرق تأمین کنیم و بر طبل اختلافات شیعه و سنی نکوبیم.

رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت در پایان این گفتگو اظهار داشت: در طول تاریخ، علمای صالح و بیدار چنان برای مردم پدری کرده اند و بین شیعه و سنی و افکار گوناگون فرق نگذاشته اند که همه مردم آنها را پناهگاه و مرجع خود قرار داده اند. ائمه اهل بیت چنان بین مردم بوده اند که اهل سنت آنها را بزرگان خود و سنی دانسته اند؛ و برادران شیعه آن بزرگان را امام خود دانسته اند. بهتر است که ما شیوه همان ائمه را اختیار کنیم و هر جا شیعه یا سنی یا هر انسان دیگری مظلوم قرار می گیرد از او به عنوان انسان مظلوم حمایت کنیم و هر جا کسی ظلم می کند به عنوان انسان ظالم علیه او فریاد بکشیم.

منبع: زاهدان فردا