- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

اهل‏ سنت به کاندیدایی رأی می‏دهند که به مشکلات و دغدغه‏ های آنها رسیدگی کند

حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، در پایان سخنان خود در همایش دانش آموختگی طلاب حوزه های علمیه “حقانیه” و “شمس العلوم” ایرانشهر در جمع پرشور مردم، به موضوع یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: اهل‏‏ سنت ایران در طول ۳۴ سال در کنار نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌ و وفاداری خود را نشان داده‌اند. اهل‏ سنت از این لحاظ که مسلمان هستند، اقلیت نیستند، زیرا شیعه و سنی هر دو مسلمان هستند، اما از لحاظ مذهبی در ایران در اقلیت قرار دارند و اعتقاد داریم که اگر از آنها استفاده شده و حقوق آنان مراعات شود، به نفع کشور است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه ضمن انتقاد از “عدم بکارگیری اهل سنت در دولت‏های مختلف بعد از انقلاب” خاطرنشان کرد: چیزی که گاهی اوقات مایه حسرت و افسوس است این است که در طول ۳۴ سال بعد از پیروزی انقلاب، دولت‏های مختلف و رؤسای جمهور متعددی در کشور آمده اند. اگر این دولتمردان و مسئولین در طول این مدت بین شیعه و سنی تعادل ایجاد ‌می کردند و در کابینۀ دولت از اهل سنت، که جمعیت قابل ملاحظه‌ ای را در کشور تشکیل می دهند و در تمام صحنه ها حضور فعال داشته اند و همواره به کشورشان وفادار بوده و به ندای وحدت و اخوت مسؤولین پاسخ مثبت داده اند، استفاده می کردند و از بین اهل سنت افرادی را به عنوان وزیر، سفیر و استاندار استخدام می کردند، امروز تمام انقلاب‏هایی که در خاورمیانه در مسیر بیداری اسلامی و پیروزی قرار دارند، در زمینه رعایت حقوق اقلیتهای دینی و مذهبی از ایران الگو می‌ گرفتند.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: اگر اقلیت را از زاویه دینی مورد بررسی قرار دهیم، اهل سنت ایران در اقلیت نیست، زیرا شیعه و سنی مسلمان هستند، و اهل سنت بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت کشور را تشکیل داده و دارای وزنه و ثقلی در کشور هستند، ولی از لحاظ مذهبی در اقلیت قرار دارند و اکثریت جمعیت کشور را برادران شیعه تشکیل می ‌دهند، اما به هر حال اگر حقوق این اقلیت امروز مراعات می شد و در استخدام و واگذاری مناصب از آنها کار گرفته می شد، نظام جمهوری اسلامی مورد تحسین همگان قرار می گرفت.
مولانا عبدالحمید با اشاره به برخی ناامنی‏ها در منطقه افزود: اگر از اهل سنت در نیروهای مسلح استفاده می شد این ناامنی‌ها رخ نمی‌ داد.
ایشان در ادامه اظهار داشت: بنده در جلسه ای در زاهدان گفتم که ما در قسمت آبادانی و عمران شکایتی نداریم؛ در هر دولتی که در جمهوری اسلامی آمده در عمران و آبادانی بین شیعه و سنی تفاوت چندانی وجود نداشته است. همچنین آزادی مذهبی در مناطقی که اهل سنت در اکثریت هستند مشکل خاصی ندارد، اگر چه اخیرا برخی مشکلات وجود داشته که- بحمدالله- تا حدودی رفع شده یا کمرنگ شده اند، اما در کلان شهرها و در مناطقی که اهل سنت در اقلیت قرار دارند، همواره در رابطه با عبادات و تعلیم دغدغه هایی وجود دارد و ما این دغدغه ها را از ابتدای انقلاب تا کنون، که یازدهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری است، تکرار کرده ایم تا در آینده در نظر گرفته شده و در جهت برطرف نمودن آنها تلاش صورت گیرد، زیرا هر کابینه ‌ای که از اهل سنت خالی باشد، به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست. تشخیص ما این است و معتقدیم که اگر به مشکلات اهل سنت رسیدگی شده و در واگذاری مسئولیتها و مناصب از آنها کار گرفته شود، به نفع نظام جمهوری اسلامی و به نفع شیعه و مایۀ خوشنامی شیعه و جمهوری اسلامی است. اگر اهل سنت و شیعه از حقوق مساوی برخوردار بوده و بر اساس شایستگی به کار گرفته شوند و دغدغه ها و نگرانیهای اهل سنت برطرف شوند و آیندۀ روشنی پیش روی آن‏ها گذاشته شود، این به نفع نظام، و مایه اخوت پایدار شده و دشمنان را مایوس می ‌کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان “ایجاد اختلاف بین مسلمین” را از مهمترین نقشه های دشمنان برشمرد و خاطرنشان کرد: امروزه دشمنان امید بسته‌ اند که با ایجاد اختلاف بتوانند در بین مسلمانان دشمنی بوجود آورند، که مسؤولین با درایت، سعه صدر و دوراندیشی باید این اختلافات را برطرف کنند، لذا وقت آن فرا رسیده است که مسوولین نظام دغدغه ها و مشکلات اهل سنت را رفع کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می ‌کنند. جامعه اهل سنت ایران در این انتخابات به هر نامزدی که قول بدهد به مشکلات و دغدغه های آنان رسیدگی کرده و آنها را حل می‌ کند، و همانطور که شیعه شهروند درجۀ یک است، اهل سنت را نیز شهروند درجه یک قرار می دهد، رأی می ‌دهند. همه کاندیداهای ریاست جمهوری برای ما محترم اند؛ برای ما فرقی نمی‌ کند که از چه جناحی باشند، بلکه برای ما منافع ایران و مشکلات اهل سنت مطرح است.