پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

پدر و مادر الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند

مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه “پدر و مادر باید الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند” مطالبی پیرامون تربیت صحیح فرزندان و نجات آنها از عذاب الهی ایراد نمود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تلاوت آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ*يَا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» [التحریم: 6-7] خاطرنشان کرد: خداوند متعال به وسیله آیه های زیبای قرآن عظیم الشأن پیام بزرگ و مطلب بسیار مهمی را برای ما بیان کرده است. این کتاب که خداوند در آن به صورت مستقیم با انسانها سخن گفته است بی مثل و مانند است. لذا سعادت و نجات بشر در دنیا و آخرت در گرو اتباع از قرآن و سنت پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- است.
ایشان در ادامه به تشریح آیات فوق پرداخت و گفت: خداوند متعال در این آیات موضوع بسیار مهمی را به انسان متذکر شده است و دستور داده است که ای مؤمنین، شما خود و فرزندانتان را از آتش جهنم نجات دهید؛ آن آتشی که با جسم انسان و سنگ افروخته می شود. اگر اندکی تأمل کنیم درمی یابیم آتشی که سنگ را ذوب می کند و هیزم آن گوشت و پوست انسان باشد چقدر سخت و بدبو و متعفن است. خداوند این آتش را با جسم کفار و کسانی که به راه شیطان و نفس رفتند شعله ور کرده است و به ما اهل ایمان هشدار داده که وظیفه شما این است که خود و اهل خانواده خود، که شامل زن و فرزندان می شود، و همچنین کسانی که تحت تکلف شما هستند و شما از آنها سرپرستی می کنید را از این آتش خطرناک نجات دهید. لذا تنها راه نجات از این آتش هولناک عمل به دین اسلام و پایبندی به فرامین قرآن کریم است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با بیان آغاز دعوت پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در مکه بر لزوم اتباع از اعتقاد اسلامی تاکید کرد و گفت: زمانی که پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- به پیامبری مبعوث شد، بر روی کوه “صفا” رفته و خطاب به اهل مکه فرمود: اگر به شما خبر دهم که یک لشکر جرار و خطرناک پشت این کوه برای حمله به شما کمین کرده است آیا سخنان من را باور می کنید؟ آنها گفتند: ما لشکری نمی بینیم اما چون به راستگویی شما یقین داریم باور می کنیم. آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- در ادامه فرمود: شما که به صداقت و امانتداری من اعتقاد دارید بدانید که شما در محاصره عذاب خداوند قرار دارید و تنها راه نجات برای شما این است که به اعتقاد صحیح برگردید و بت پرستی و خودپرستی را رها کنید و تنها خدای یکتا را بپرستید. پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در مرحلۀ اول مردم مکه را به سوی اعتقاد صحیح و سپس به عملکرد درست دعوت دادند. لذا اگر ما برای خود و زن و فرزندان خود نجات می خواهیم هیچ راه نجاتی به جز مسیر دین اسلام وجود ندارد؛ دینی که همه ادیان را منسوخ کرده است. آخرین دینی که تا قیامت برای همه بشریت، راهنما و هادی است دین اسلام است. لذا قرآن به همه اهل ادیان پیشین فراخوان داده که باید از اسلام پیروی کنند. قرآن می فرماید: «إن الدین عندالله الاسلام»، «و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه» لذا همه ما باید مسلمان حقیقی و واقعی باشیم، زیرا خداوند ادعا را قبول ندارد. ما باید با تمام وجود از قرآن و سنت پیروی کنیم، از خرافات و ساخته های آبا و اجدادی پرهیز نموده و از فقه اسلامی و فتوای بزرگانی که مورد قبول همگان هستند پیروی کنیم.
ایشان در ادامه به رعایت حقوق الله و حقوق العباد تاکید کرد و خاطرنشان نمود: حقوق انسان‏ها را نادیده نگیرید. خون مردم را نریزید و مال آنها را نخورید. تکبر و تعدی نکنید و پا بر گردن دیگران نگذارید. از همه منکرات و معاصی پرهیز کنید، زیرا این گناهان هستند که به شیطان فرصت می دهد تا به انسان حمله ور شود. این غفلت است که سبب می شود انسان احکام الهی را فراموش کرده و به دیگر سرگرمی ها مشغول شود. برخی از مردم وقت خود را در تماشای سریال‏ها و انواع بازی‏ها صرف می کنند، در حالی که یک مسلمان نباید در برنامه های ماهواره ای و سریال‏ها هضم شود به گونه ای که از نماز و یاد الله تعالی غافل شود، زیرا این غفلت محسوب می شده و حرام است و انسان غافل اگر توبه نکند و عفو الهی شامل حال او نگردد مورد عذاب الهی قرار می گیرد.
مولانا عبدالحمید در ادامۀ تبیین موضوع تربیت فرزندان تاکید کرد: باید فرزندان خود را به شیوه اسلامی تربیت کنیم و اخلاق خوبان و منش صحیح را به آنها بیاموزیم، زیرا فرزندان، اگر علم روز و علم شریعت را بیاموزند و به جامعه خدمت کنند، سرمایه و عمل صالح و باقی پدر و مادر محسوب می شوند. پدر و مادر باید الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند. فرزندان اخلاق خوب و روش درست و خداپرستی و دین را از والدین یاد می گیرند. فرزندان ما که در سن نوجوانی هستند، از آنجایی که هنوز به بلوغ کامل فکری نرسیده اند و نمی توانند نفس خود را کنترل نمایند، دارای نوعی تکبر و غرور هستند، لذا باید آنها را در این سنین بیشتر درک کرده و به آنها حرمت و احترام قائل شویم.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: توجه داشته باشیم که تنها با عبادت‏های فردی از قبیل نماز و روزه و حج نجات حاصل نمی کنیم، زیرا ما مسئول زن و فرزندان خود نیز هستیم؛ اگر فرزند نماز نخواند و راه فساد را در پیش گیرد پدر نجات نمی یابد، همانطور که محبت و دلسوزی پدرانه سبب می شود خود را برای نجات فرزندان از بلاهای طبیعی مثل سیل و زلزله به مهلکه بیندازیم باید این دلسوزی ما را بیشتر وادار کند تا فرزندان خود را از آن آتش خطرناک و ابدی نجات دهیم.
ایشان در ادامه به حدیث «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» اشاره کرد و گفت: صاحبان و سران ممالک و حکومت‏ها روز قیامت برای ریخته شدن خون ناحق یک شخص و اجحاف در حق یک فرد باید پاسخگو باشند، زیرا آنها سرپرست همه مردم هستند. از حضرت عمر- رضی الله عنه- نقل شده که فرمودند: اگر در مملکت اسلامی یک نفر مورد اجحاف قرار گیرد بنده (عمر) از آن سوال خواهم شد. حضرت عمر- رضی الله عنه- در مدینه منوره مستقیما به مستمندان خدمت می کردند. وقتی غلام او گفت: این غذاها را به دوش من بگذارید، فرمود: فردای قیامت شما بار عمر را به دوش خود نمی کشید. لذا اگر ملت گرسنه و بیکار باشد و از مشکلات و بی عدالتی بنالد و در رنج باشد، روز قیامت سران مملکت بازخواست می شوند. همین طور پدر مسئول زن و فرزندان خود است. همچنین زن در غیاب مرد مسئول خانه و فرزندان است. لذا نباید نسبت به فرزندان خود بی تفاوت باشیم.
مولانا عبدالحمید آموزش و تحصیل فرزندان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان نمود: نباید فرزندان خود را در زمان تحصیل به دیگر کارها و شغل‏ها مشغول کنیم، بلکه باید آنها را به تحصیل تشویق کنیم و همواره از وضعیت تحصیلی آنها آگاه باشیم. برای تحصیل فرزندان هزینه کنیم، زیرا هیچ جامعه ای بدون علم و دانش به جایگاه خود نمی رسد. اگر می خواهیم به جایگاه بلند خود برسیم بدون آموزش و علم امکان پذیر نیست. دانشجویان و دیگر اقشار جامعه اسلامی در هر نقطه از دنیا که قرار دارند، نیز علاوه از فراگیری علم، به دستورات و احکام اسلامی  توجه کنند و در مراکز علمی و دانشگاه‏ها و غیره در وقت نماز، نماز بخوانند و نماز، تلاوت قرآن و ذکر الله تعالی از آنها فوت نشود. فرزند مسلمان باید راه اسلام را انتخاب کرده و عمل نیک انجام دهد و والدین نیز باید فرزندان خود را در این مسیر قرار دهند، زیرا فرزند صالح هر عمل نیکی انجام دهد پدر و مادر نیز از اجر و ثواب آن بهره مند می شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان به تشریح آیه 7 سوره تحریم پرداخت و گفت: دنیا ناپایدار و زندگی آن موقتی است. لذا باید از فرصت‏ها و ظرفیت‏های دنیا در راه رسیدن به خدا استفاده کنیم. خداوند متعال در آیه 7 سوره تحریم خطاب به کفار می فرماید: «یا أیها الذین کفروا لا تعتذروا الیوم» شما که فرصت دنیا را از دست دادید امروز معذرت‏خواهی نکنید، زیرا امروز وقت توبه و عذرخواهی نیست، بلکه روز مجازات است. خداوند متعال در ادامه به مومنین هشدار داده و می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى» اگر می خواهید شما و فرزندانتان از آتش جهنم نجات یابید توبه کنید و بر توبه خود استقامت نمایید.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود اظهار داشت: کسی که حدود خدا را رعایت کرده و دستورات الهی را در وقت آن آنجام می دهد و در هر جا خدا را در نظر دارد و از یاد خدا غافل نمی شود، فردی مؤمن و باخدا محسوب می شود. اگر ایجاب کند که مال و جان و فرزندان و پست و مقام خویش را برای خشنودی الله از دست دهیم، یک لحظه هم نباید در این مورد فروگذار کنیم. باید بدانیم که بی خدا زندگی کردن به معنی روآوردن به شیطان و در پی او حرکت کردن است. لذا سعی کنیم تا دستورات اسلام را در زندگی خود پیاده کنیم و اگر همت و اراده مردانه داشته باشیم عمل به فرایض و حدود اسلام بسیار آسان است.

{phocadownload view=fileplay|id=71|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}
{phocadownload view=file|id=71|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

 

خروج از نسخه موبایل