- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

اهل سنت ایران ملتی صبور و وحدت طلب است

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از سخنان خود در جمع مردم مؤمن ایرانشهر، جامعه اهل سنت ایران را “ملتی صبور” و “وحدت طلب” توصیف کرد و بر مطالبات و حقوق قانونی اهل سنت از قبیل آزادی مذهبی، احترام به مقدسات و… تاکید کرد.

مولانا عبدالحمید در سفر اخیر خود به برخی مناطق مرکزی و جنوبی استان، شامگاه شنبه (27 بهمن 1391) در مسجد جامع “نور” ایرانشهر به ایراد سخن پرداخت و خاطرنشان نمود: الحمدلله جامعه اهل سنت ایران ملتی صبور، شکیبا و وحدت طلب هستند و در هیچ زمانی به ملت و مملکت خیانت نکرده و وطن خود را به هیچ کسی نفروخته اند. من در مورد برخی از افرادی که از کشور فراری هستند شنیده ام که استکبار و دشمنان وطن از آنها درخواست خیانت به وطن را نموده اند، اما آنها دست رد به سینه این دشمنان زده و گفته اند که ما وطن فروش نیستیم.
مولانا عبدالحمید تاکید کرد: جامعه اهل سنت که به ملت و به جمهوری اسلامی خیانت نکرده اند، این انتظار را دارند که حقوق آنها رعایت شود و بین شیعه و سنی فرقی وجود نداشته باشد و این مسئله، حق قانونی و منطقی اهل سنت است. انتظار جامعه اهل سنت از علما و مراجع شیعه و در رأس آنان از رهبری انقلاب این است که بر رعایت حقوق اهل سنت توجه خاصی داشته باشند و تبعیضات موجود را برطرف نمایند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به مرزنشینی جامعه اهل سنت ایران خاطرنشان کرد: ما ایرانی هستیم و ایران وطن ماست. اگر امروز جنگی صورت بگیرد، این جامعه اهل سنت است که از مرزها دفاع کرده و به خاطر دفاع از میهن کشته می شوند. ما انسان‏های جنگجو و شجاعی هستیم؛ ما ترسو و ضعیف نیستیم و از وطن خودمان دفاع می کنیم.
ایشان در ادامه تاکید کرد: برخورداری از آزادی مذهبی و سایر حقوق، حق جامعه اهل سنت است. دیدگاه ما نسبت به شیعه و سنی یکسان است. ما با برادران شیعه خودمان احساس اخوت و برادری می کنیم. با هر کسی که خود را به اسلام منتسب می کند و با هر انسانی که به حق و حقوق مسلمانان تجاوز نکرده و با آنها دشمنی ندارند، ما با آنها در بُعد انسانی احساس اخوت می کنیم.
مولانا عبدالحمید یادآور شد: ما خواستار این هستیم که در کشورهایی که برادران شیعه در اقلیت هستند، حقوق آنها رعایت شود. اگر در یک مملکتی بین شیعه و سنی تفاوت وجود داشته باشد و به آنها با دو دید نگریسته شود، خداوند از این قضیه خشنود و راضی نخواهد شد، بلکه الله تعالی زمانی راضی است که مسئولین، علما و… با یک نگاه به ملت نگاه کنند.
مولانا عبدالحمید با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در منطقه ایرانشهر گفت: الحمدلله در منطقه ایرانشهر شیعه و سنی در کنار یکدیگر زندگی می کنند و ما تا کنون نشنیده ایم که شیعه و سنی در این منطقه به خاطر مسائل مذهبی با یکدیگر درگیر شده باشند.  
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: چیزی که بسیار مهم و حیاتی است این است که حقوق شیعه و سنی با نگاه یکسان مراعات شود و این خواسته ای است که ما بر روی آن اصرار داریم. اسلام و قانون اساسی نیز همین را می گوید که همه ملت با یک نگاه نگریسته شوند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود خطاب به مردم ایرانشهر گفت: خواسته ما از شما مردم این است که پایبند احکام شریعت اسلام باشید. من و شما وقتی اسلام را پذیرفتیم، پایبندی به احکام اسلام را نیز قبول کرده ایم. به یک نکته توجه داشته باشید که هیچ ملتی از تنگدستی از بین نرفته است، اما هر ملتی که از احکام الهی دوری کرده و دین گریزی داشته و دست به گناه و معصیت زده است با نابودی مواجه شده است.