- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

“عدم اجرای عدالت” ریشه تمام جنگ‏ها، ناامنی ها و اعتراضات است

مولانا عبدالحمید، در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان (29 دی 1391) اجرای عدالت در تمام زمینه ها را مورد تاکید قرار داده و عدم اجرای عدالت را “ریشه تمام جنگ‏ها، ناامنی ها و اعتراضات” در دنیا دانست.
ایشان با بیان این مطلب که “اسلام برای بشر حرمت قایل است و آبادانی، خوشبختی و سعادت را برای بشریت به ارمغان آورده است” گفت: مسلمان واقعی ناگزیر از رعایت حقوق، کرامت و آزادی همه انسانهاست. مصیبت‏های امروز جهان همچون جنگ، ناامنی، ستم بر ملت‏ها و اضطراب مردم در جهان به این دلیل رو به افزایش هستند که متأسفانه مکارم اخلاقی و عدالت در جهان از بین رفته است و انصاف رعایت نمی شود.
ایشان افزود: ویرانی کشورها و کشتار مردم و بسیاری از بمبگذاری‏ها و حملات انتحاری محصول بی عدالتی هستند. اگر جامعه جهانی قصد مقابله با تروریسم را دارد باید از راه اجرای عدالت وارد شود و صدای مظلومانی که حقشان ضایع شده است را بشنود. اگر دنیا به صدای مردم فلسطین گوش فرا می داد و خواسته های آنان را می شنید این همه مشکل در دنیا ایجاد نمی شد. اجرای عدالت ضامن اخوت، برادری و امنیت است. امنیت، انسجام و وحدت در جهان زمانی محقق می شود که عدالت برقرار شود.

نجات عراق در تشکیل یک دولت فرا قومی و فرا مذهبی است
مولانا عبدالحمید به اعتراضات گسترده مردم عراق در هفته های اخیر اشاره کرده و گفت: اعتراضات گسترده ای که در عراق بر علیه حاکمیت آن کشور آغاز شده است اگر چه منحصر در اهل سنت نیست و شیعیان آن کشور نیز به وضعیت موجود معترض هستند، اما به حاشیه رانده شدن اهل سنت در حکومت عراق موجب تشدید و گستردگی اعتراضات مردم شده است. مردم عراق می گویند که حقوقشان رعایت نشده و در حکومت به صورت عادلانه مشارکت داده نشده اند.
ایشان در ادامه اظهار داشت: بسیاری این اعتراضات را به صهیونیسم بین الملل و استکبار جهانی منتسب می کنند، اما اینگونه نیست. زمانی که برخی کشورها در مسیری درست حرکت نکرده و مرتکب بی عدالتی می شوند نتیجه آن شکل گیری چنین اعتراضات گسترده ای است. البته طبیعی است که برخی به خاطر منافع خود این مسایل را تشدید می کنند، اما راه مقابله در برابر توطئه های استکبار جهانی و دشمنان اسلام، اجرای عدالت در جامعه اسلامی است.
مولانا عبدالحمید افزود: پیام ما به مسئولین عراق آن است که صدای مردم خود را بشنوند و حقوق ملت خود را رعایت کنند. ملت عراق اعم از شیعه، سنی، مسیحی و… وارث کشور خود هستند. شیعه و سنی و اقوام عراقی باید در کنار یکدیگر در اداره کشور مشارکت داشته باشند. در کشورهایی مانند عراق و ایران که دارای تکثر قومی و مذهبی هستند برقراری وحدت و امنیت در گرو مشارکت و همراهی همه اقوام و مذاهب در اداره کشور است. نجات عراق در تشکیل یک دولت فرا قومی و فرا مذهبی است.

جامعه اهل سنت ایران همچنان منتظر اجرای عدالت و مشارکت در اداره کشور است
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و جامعه اهل سنت ایران همچنان منتظر اجرای عدالت و مشارکت در اداره کشور است. چرا اهل سنت در نیروهای مسلح و بسیاری از دستگاههای دولتی استخدام نشوند؟ تبعیض و نا برابری در همه شئون باید از میان برداشته شود.
ایشان با بیان اینکه “به هیچ جناحی وابسته نیست” افزود: من به عنوان طلبه ای كه مستقل می اندیشم و خیرخواه همه جناح‏ها، اقوام و حاكمیت هستم، بر این باورم كه  در ایران حاكمیت یك جناح به تنهایی راهگشای مشکلات نیست و باید فراجناحی عمل شود. قرار گرفتن اداره کشور در انحصار یک جناح به مصلحت کشور نیست. یک جناح، چه اصلاح طلب و چه اصولگرا، به تنهایی نمی تواند کشور را اداره کند. ایران فقط متعلق به شیعه یا سنی نیست. در جنگ، شیعه و سنی کشته شدند. تحریم‏ها را شیعه و سنی با هم تحمل می کنند و بیشترین آسیب را از این تحریم‏ها مناطق سنی نشین می بینند. ما فرزندان این کشور هستیم و بیگانه نیستیم؛ لذا حرمت اهل سنت باید رعایت شود. اینگونه نباشد که  در یک اداره مرکزی در مناطق سنی نشین از 250 نفر پرسنل آن فقط 10 یا 20 نفر اهل سنت باشند.
ایشان اظهار داشت: نباید نیروهای مسلح از حضور نیروهای رسمی  اهل سنت محروم باشند. اهل سنت برادر شما هستند و ما در ایجاد امنیت همکاری و مشارکت کردیم. اهل سنت آبرو و امنیت ملی را حفظ کرده است. به جرأت می گوییم که علاوه بر تلاش دستگاههای قضایی و امنیتی، مردم اهل سنت ایران اعم از علماء، اندیشمندان و تحصیلکردگان  در برقرای امنیت در جامعه همکاری کرده اند. رعایت حقوق اقوام و مذاهب خواسته بر حقی است که امیداواریم رهبران نظام وضعیت حاکم در جهان را ببینند و صدای ملت ایران را بشنوند.

باید از افقی باز و دیدی وسیع به انتخابات نگریسته شود
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اشاره به نزدیک شدن یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خواستار “دوراندیشی” و “وسعت دید” در این زمینه شد و خاطرنشان کرد: امید ما آن است که در انتخابات  ریاست جمهوری آینده، دوراندیشی صورت گرفته و دایره صلاحیت‏ها وسیع باشد تا ملت بتواند بهترین فرد را برای اداره کشور انتخاب کند؛ و این زمانی محقق می شود که از افقی باز و با دیدی وسیع و آینده نگری به انتخابات نگریسته شود.

دخالت نظامی فرانسه در مالی نمونه ای از اجحاف، ظلم و زورگویی قدرت‏هاست
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به حمله نظامی فرانسه به مالی، این قبیل دخالت‏ها را “اجحاف، ظلم و زورگویی قدرت‏ها” و “مایه تأسف” دانست و خاطرنشان کرد: در هفته گذشته شاهد مداخله نظامی کشور فرانسه در اختلاف داخلی کشور مالی بودیم که متاسفانه دیگر دولت‏ها نیز قصد مشارکت در این مداخله را دارند، در حالی که این یک اشتباه بزرگی است.
ایشان “قدرت یافتن اسلام‏گراها در مالی” را علت اصلی دخالت نظامی فرانسه در این کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه اسلام‏گراها در مالی در حال قدرت یافتن و پیروزی بر رقیب خودشان هستند، فرانسه مداخله نظامی کرده است. اگر چه آنها را “اسلام‏گراهای تندرو” معرفی می کنند، اما آنچه ما می دانیم این است که قدرت‏هایی مانند فرانسه هر گاه احساس کنند در  نقطه ای از جهان اسلام‏گراها در حال قدرت یافتن هستند، از خودشان حساسیت نشان می دهند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اینگونه مداخلات در امور داخلی کشورها را به ضرر مداخله کنندگان دانست و تاکید کرد: این قدرت‏ها با چه مجوزی در یک کشور بیگانه و مستقل که دارای مرزهای تعریف شده است، دخالت می کنند؟ این دخالت به ضرر مداخله کنندگان است. خداوند متعال حق را پیروز بگرداند و باطل در هر لباسی است و قصد بزرگنمایی دارد را نابود بگرداند.