- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

تاکید مولانا عبدالحمید بر مطالبات قانونی اهل سنت

مولانا عبدالحمید در سفر اخیر خود به شهرستان خاش، طی سخنانی در جمع مردم این شهرستان بر مطالبات قانونی اهل سنت از جمله “مشارکت اهل سنت در مدیریت‏های استانی”، “آزادی مذهبی و تعلیمی اهل سنت در کلان شهرها” و “حفظ حرمت مقدسات اهل سنت” تاکید کرد.

انحصار مدیریت استان در یک قوم، سیاست غلطی است که باید اصلاح شود
امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنان خود در مسجد جامع “الخلیل” این شهر که جمع کثیری از مردم مومن و دیندار خاش در آن تجمع کرده بودند، ضمن تاکید بر “مساوات در واگذاری مسئولیت‏ها و مناصب” خاطرنشان کرد: اهل سنت و شیعه باید از حقوق مساوی برخوردار باشند. در استخدام‏ها باید مساوات برقرار شود. اینکه مدیریت استان تنها در اختیار یک قوم باشد و یک فرد، با وجود صلاحیت و شایستگی، فقط به خاطر سنی بودن استخدام نشود، این بر خلاف مصلحت مملکت بوده و سیاست نادرست و غلطی است که باید اصلاح شود. باید شایستگان شیعه و سنی مورد اعتماد قرار گرفته و از آنها کار گرفته شود. از میان اهل سنت کسانی هستند که آرزوی خدمت در نیروهای مسلح را دارند. بسیاری از اهل سنت استان در جبهه های جنگ از خود رشادت نشان داده و از خاک و ناموس و وطن خود دفاع کرده و در این راه جان خود را از دست داده اند. اهل سنت ایران متشکل از قومیتهای مختلف شجاع ایران اند که استخدام آنها در نیروهای مسلح بسیار حیاتی و مهم است، لذا نباید بدون هیچ دلیل قانع کننده ای و به خاطر داشتن مذهبی خاص از استخدام محروم شوند؛ آنها هنوز هم آمادگی جانفشانی در این زمینه را دارند، اما از سوی دیگر انتظار دارند که بین آنها تفاوتی وجود نداشته باشد.

آزادی مذهبی و تعلیمی اهل سنت در کلان شهرها، انتظاری معقولانه و قانونی است
مولانا عبدالحمید همچنین با تاکید بر این نکته که “اهل سنت مخالف نا امنی، حملات انتحاری و راه بندانی است” گفت: ما در عین حال که خواستار امنیت و اخوت هستیم، انتظار داریم که آزادی مذهبی ما مراعات شود، و این خواسته تک تک جامعه اهل سنت است. انتظار ما آن است که برادران اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملا معقولانه و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملا قانونی بوده و خواسته ای زیاده خواهانه نیست. ما معتقدیم که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی ما می شود.

هیچ کس نباید اختلافات سیاسی کشور را به اختلافات صحابه تشبیه دهد
مولانا عبدالحمید در ادامه خواستار “حفظ حرمت مقدسات اهل سنت” شد و خاطرنشان کرد: اخیراً یکی از مقامات، جریان سیاسی 88 را به اختلاف صحابه در دوران خلافت حضرت علی- رضی الله عنه- تشبیه داده و نام حضرت طلحه و زبیر- رضی الله عنهما- را به میان آورده است که مایه نگرانی اهل سنت شده است. ما انتظار داریم که حرمت صحابه رعایت شده و مقدسات ما حفظ شود. این چیز برای ما بسیار مهم و حیاتی است. ما بارها به مسئولین هشدار دادیم و الان هم تذکر می دهیم که هیچ کس نباید اختلافات سیاسی کشور را به اختلافات صحابه تشبیه دهد. زیرا ما در این کشور هیچ کسی را ندیده ایم که بوی حضرت علی و حضرت حسن و حسین را بدهد، و همچنین کسی را ندیده ایم که بوی ابوبکر و عمر و طلحه و زبیر را بدهد. لذا نباید در این جریانات افرادی را به حضرت علی و افرادی را به حضرت طلحه و زبیر تشبیه دهیم. این تشبیهات مایه جریحه دار شدن اعتقادات اهل سنت می شود، زیرا اهل سنت به همه صحابه اعم از طلحه و زبیر و اهل بیت احترام قایل است. اگر فردی در کشور حرمت صحابه و اعتقادات اهل سنت را مراعات نکند، معمولا به مسئولین شکایت می شود، اما اگر این اقدام از سوی یکی از مسئولین صورت گیرد باید نزد چه کسی شکایت کرد؟ لذا حرمت صحابه و اهل بیت باید حفظ شود. ما به هیچ اهل سنتی اجازه توهین به معتقدات شیعه را نمی دهیم، و متقابلا همین انتظار را از برادران شیعه داریم.