- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

تمام نعمتهای دنیا فانی و زوال پذیراند

مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیات «مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ*مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» [النحل:96- 97] با استناد به آیات تلاوت شده، نعمتهای دنیا را فانی و زوال پذیر دانست و بر لزوم انجام اعمال نیک و آمادگی برای آخرت تاکید کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: قرآن عظیم الشأن با پیامهای انسان‏ساز و رسای خود، انسان را دعوت داده و هشدار داده است که آنچه در نزد شماست در شرف فنا هستند و آنچه در نزد الله تعالی است باقی است. از محتوای آیات تلاوت شده چنین معلوم می شود که الله تعالی به انسانها دو چیز عنایت کرده است؛ یکی مربوط به این دنیاست و دیگری متعلق به جهان آخرت است. یکی نعمتهایی است که الله تعالی در دنیا به ما عنایت فرموده است. الله تعالی در مورد نعمتهای دنیوی می فرماید، نعمتهایی  که در نزد شما قرار دارد از قبیل؛ زبان، چشم، گوش، دست و پا، سلامتی، جوانی، مال و دارایی دنیا، اقرباء و خویشاوندان و دیگر نعمتهای دنیوی فانی هستند و از بین می روند. لذا کسی که به این نعمتهای فانی و زوال پذیر دنیا دل بسته است، انسان عاقلی نیست، زیرا او همواره با چشم سر فناپذیری دنیا و نعمتهای آن را مشاهده می کند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: پیام فناپذیری نعمتهای دنیا این است که ای انسان، از این نعمتها در راه سعادت و ذخیره آخرت خود استفاده کن. سرمایه دار باید این مال را در راه صحیح و نیک مصرف کند، زیرا بعد از مرگ او این مال برای دیگران می ماند. اما اگر همین مال دنیا که فناپذیر است را برای آخرت مصرف نماید، این مال به عنوان عمل نیک او برایش ذخیره شده و باقی می ماند. انسان باید از نعمتهای الهی در جهت رضامندی الله تعالی و ذخیره آخرت استفاده نماید. از نعمت جوانی، سلامتی و قدرت و نیرویی که الله تعالی در اختیار انسان گذاشته است، قبل از اینکه این نعمتها از بین بروند، استفاده کنیم. کسی که مال خود را در راه الله تعالی صدقه می کند، این مال در نزد الله تعالی می ماند و ذخیره می شود.
مولانا عبدالحمید گفت: چیزی که از انسانها در نزد الله تعالی می ماند “عمل صالح” است، و رسیدن به حیات طیبه و پاک در دنیا نیز از مسیر عمل نیک و صالح امکان پذیر است. انجام اعمال نیک سبب یک زندگی زیبا، گوارا و بی غلّ و غش است. قرآن عظیم الشأن در ادامۀ ترغیب به انجام عمل نیک، که لازمه حیات طیبه است، تاکید می کند که برای انجام اعمال نیک، از شرّ شیطان به الله تعالی پناه ببرند و کسانی که اعمال نیک انجام می دهند و بندگان صالحی هستند، از شرّ شیطان محفوظ می مانند و شیطان نمی تواند آنها را گمراه کند؛ «إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» [النحل:99]

کشتار “حوله” اقدامی وحشیانه و غیرقابل تحمل است

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دوم سخنان خود با اشاره به کشتار وحشیانه اخیر در منطقه “حوله” از توابع استان حمص در سوریه، این کشتار را “عملی وحشیانه” و “غیرقابل تحمل” دانست.
وی در این مورد گفت: شهر حمص قربانی‏ها و تلفات زیادی داده است. اما آنچه که در مورد کشتار در منطقه “حوله” در اینترنت و ماهواره آمده است، صحنه های بسیار دلخراش و آزاردهنده ای است. در این منطقه جمعی از کودکان به صورت دست جمعی و به طرز بسیار وحشیانه ای قتل عام شده و ذبح شده اند. دیدن این صحنه ها غیرقابل تحمل است. این کودکان به چه جرمی کشته می شوند؟! «وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ*بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» اینکه این کودکان معصوم و بیگناه که قابل نوازش و ترحم هستند، به این شیوه قتل عام شوند، این نهایت خوی درندگی و قساوت است. هیچ وجدان بیدار و انسانی که مقداری کمی هم وجدان داشته باشد نمی تواند چنین صحنه هایی را تحمل کند.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن انتقاد شدید از سکوت مجامع بین المللی در قبال چنین وقایعی، خاطرنشان کرد: جای تعجب است که سازمان ملل و حکومت‏های توانمند و رهبران دنیا و جامعه جهانی این صحنه ها را، که در واقع نوعی نسل کشی است، ببینند و سکوت اختیار کنند و در صدد چاره اندیشی جدی بر نیایند. همچنین جای تعجب است که فرد مسلمان چنین صحنه هایی را ببیند و اشکش جاری نشود و دست به دعا برندارد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: دعا کنید که الله تعالی پوزه کسانی که دست به این اقدام وحشیانه زده اند را به خاک بمالد و ریشه آنها را بکند و آنها را از صحنه تاریخ محو بگرداند.

امام راحل برای تمام ملت‏های مستضعف فریاد برآورد

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به سالگرد ارتحال رهبر فقید جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی برای تمام ملتهای ضعیف و مستضعف دنیا فریاد برآورد و فرقی بین شیعه و سنی، و حتی کافر و مسلمان، قائل نبود. ایشان واقعا به ملت ایران خدمت کرد و یاد و خاطره ایشان همواره در اذهان ملت ایران، بلکه در اذهان مردم دنیا، باقی خواهد ماند.

مولانا عبدالحمید در پایان با یادآوری نزدیک شدن مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان، با بیان اینکه همکاری در هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم اجر جهاد فی سبیل الله را دارد، از تمامی مردم خواست که از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نورزند.

 

{phocadownload view=fileplay|id=12|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=12|text=دانلود فایل صوتی|target=s}