- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

اتحاد ملی با رعایت کامل و صحیح قانون اساسی محقق می شود

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان با اشاره به فرارسیدن سالروز جمهوری اسلامی گفت: 12 فروردین روزی است که همه اقشار ملت ایران اعم از شیعه و سنی، دانشگاهی، حوزوی، بازاری و همه، پس از پیروزی انقلاب بهمن 57 با شرکت در همه پرسی، به نظام جمهوری اسلامی که خواسته همه آنان بود رای آری دادند. جمهوری اسلامی که مردم به آن رای دادند به معنای مردم‏سالاری و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و حق انتخاب آنان است. در دنیا نیز جمهوریت به مفهوم انتخاب آزاد و حق پرسش مردم از حاکمان است.  تشکیل مجلس خبرگان پس از برگزاری این همه پرسی برای تدوین قانون اساسی بر مبنای جمهوریت و اسلامیت نظام انجام گرفت و علیرغم برخی اشکالات در آن از جمله رسمی بودن مذهب شیعه اثنی عشری که مورد اعتراض و انتقاد بسیاری قرار گرفت و حضرت مولانا عبدالعزیز نیز در یک سخنرانی تاریخی در مجلس خبرگان که شیعه و سنی را متاثر کرد، نسبت به این اصل اعتراض کرده و اظهار داشتند همین که دین رسمی کشور اسلام است کفایت می کند و نباید مذاهب اسلامی را از یکدیگر جدا کرد ، این قانون با اکثریت آرا به تصویب رسید و در همین اصل نیز آزادیهای اساسی دیگر مذاهب اسلامی مانند تعلیم و تربیت و آزادی های دینی و مذهبی مورد تاکید قرار گرفت.

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: استقرار نظام جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی دو دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی هستند. ملت ایران با رای اکثریت قاطع و قریب به اتفاق به جمهوری اسلامی به کرامت انسانی، آزادی و نفی استبداد و دیکتاتوری رای دادند. رای مردم ایران به آزادی بیان و عقیده و آزادی قلم بود و این آزادیها در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفتند. وظیفه مسئولان حفظ این دو دستاورد بزرگ انقلاب یعنی جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن است. ما نیز معتقدیم که در قانون اساسی ضعفها و اشکالاتی وجود دارد و اخیرا نیز تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه ای به رهبر انقلاب خواستار اصلاح برخی بندهای قانون اساسی شده اند و دیگران نیز اصلاحاتی در برخی موارد را خواستار شده اند، اما آنچه حیاتی است این است که قانون اساسی باید اجرا شود و جمهوریت و اسلامیت نظام حفظ شود.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: هیچ قوم، جناح و مذهبی حق ندارد سلیقه خود را در اداره کشور اعمال کند، بلکه آنچه ملاک عمل همه جناحها و مذاهب و اقشار است، قانون اساسی است. هیچ اکثریتی نباید حقوق قانونی اقلیت را نادیده بگیرد. حقوق اساسی اقلیتهای قومی و مذهبی و دینی که در قانون اساسی آمده است باید رعایت شود و کسی حق ندارد بگوید که این کشور از آنِ شیعه و یا سنی است، بلکه این کشور متعلق به همه ایرانیان از همه اقوام و مذاهب است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: مسئولیت مجریان، حافظان و ناظران قانون اساسی بسیار سنگین است، زیرا زمانی اتحاد ملی محقق می شود که قانون اساسی بطور صحیح و کامل اجرا شود. گزارشهای فراوانی از کلان شهرهای کشور که اهل سنت در آنجا در اقلیت هستند به دست ما می رسد که اهل سنت نه تنها اجازه اقامه نمازهای جمعه و عیدین را ندارند بلکه حتی جرات اقامه نماز های روزانه را بصورت جماعت ندارند. البته این ضعف ایمانی برادران اهل سنت را نیز  می رساند، چرا که در راستای عبادت و بندگی خداوند نباید از کسی هراس داشت. در هیچ جای دنیا نسبت به نماز حساسیت نشان نمی دهند. در مرکز روسیه مسلمانان نماز خود را در مساجد و خیابانها بطور باشکوهی برگزار می کنند و این برای ملت متمدن و بافرهنگ ایران یک ضعف و افت به شمار می رود که در مورد نماز اهل سنت و یا نیایش سایر ادیان و مذاهب حساسیت نشان بدهند و اجازه نماز خواندن به اهل سنت را به صورت جماعت ندهند. اگر در هر جای دنیا عده ای نسبت به نماز برادران شیعه حساسیت نشان بدهند ما می گوییم آنان سنی نیستند. نماز بندگی خداست و این حق اهل سنت است که در همه شهرها مسجد داشته باشند و حق بندگی خدا را بجای آورند.
مولانا عبدالحمید گفت: بی انصافی بزرگی در حق مکتب تشیع و نظام جمهوری اسلامی است که در این نظام که وظیفه اش اقامه نماز است، به اهل سنت در هر جایی که باشند اجازه اقامه نماز داده نشود. اگر یک فرد سنی مذهب در روستا یا منطقه خود از ساخت مسجد اهل تشیع جلوگیری کند در حق خود و اهل سنت ستم کرده است. اهل سنت در همه صحنه های نظام از جمله راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات اخیر حضور داشتند. اهل سنت برانداز و مخالف نظام نیستند، بلکه خواستار رعایت حقوق قانونی خود اعم از آزادی مذهبی، آزادی اقامه نماز، اجرای عدالت، برابری و مساوات هستند. خواستار این هستند که شایسته سالاری جایگزین مذهب سالاری و قوم سالاری و جناح سالاری باشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما خیرخواهانه همه را به قانون مداری و اجرای قانون فرا می خوانیم. کسانی که قدرت بیشتری دارند اعمال سلیقه نکنند. اصرار ما برای مشارکت اهل سنت در نیروهای انتظامی و نظامی به دلیل این است که ما می خواهیم نگاه یکسان و توام با احترام نسبت به همه مردم ایران وجود داشته باشد و عدالت اجرا شود. وقتی یک قوم در جایگاهی قرار بگیرد و اقوام دیگر نادیده گرفته شوند عدالت نمی تواند معنا پیدا کند. گاهی می بینیم که افرادی بخاطر حمل گازوئیل مورد هدف قرار می گیرند و خود و ماشینشان در آتش می سوزند. مگر گازوئیل چقدر منفعت دارد که افرادی بخاطر  آن مورد هدف قرار بگیرند و کشته شوند! من به تسلیت خانواده ای رفتم که دو برادر در آتش گلوله ماموران بخاطر حمل گازوئیل سوخته بودند و بسیار متاثر شدم. وظیفه شورای تامین استان بسیار سنگین است. مسئولان استان باید در بارگاه خداوند جوابگو باشند. ماموران نباید حق تیراندازی به کسانی را داشته باشند که کالای مشروعی را و لو به صورت قاچاق حمل می کنند. اگر کسانی اسلحه قاچاق کردند و امنیت منطقه در خطر بود آن بحث دیگری است. ولی در شرایط اقتصادی فعلی و با وجود تحریمهای شدید کنونی، افرادی که فقط بخاطر امرار معاش و از سر ناچاری کالای مشروعی را قاچاق می کنند، نباید مورد هدف گلوله قرار بگیرند. خداوند به همه ما انصاف عطا فرماید.

{phocadownload view=fileplay|id=2|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=2|text=دانلود|target=s}