پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

راه مکی، راه اعتدال و مسیر مکی، مسیر حق است

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: مدتی است که در برخی سایتها و روزنامه ها موضوعی به نام «جریان مکی» مطرح شده است. مکی چیست؟ و راه مکی کدام است؟ مکی چه می خواهد؟ امروز من می خواهم به این پرسشها پاسخ دهم.

ایشان افزود: نخست باید بگویم که راه مکی، راه اعتدال و مسیر مکی، مسیر حق است. مکی به نفع جامعۀ اسلامی و به خیر و صلاح نظام می اندیشد. صدایی که از مکی بر می آید جز صدای خیرخواهی هیچ چیز دیگری نیست. مکی عزت اسلام و مسلمین و وحدت و انسجام شیعه و سنی را می خواهد. مکی به عظمت ایران، استقلال ملی، تمامیت ارضی و امنیت ایران فکر می کند. در مکی نه غرضی وجود دارد و نه افراد مغرضی هستند، بلکه آنچه در مکی وجود دارد خیرخواهی و خیراندیشی است. مسیر مکی، مسیر اصلاح است. مکی می خواهد بی دینها دیندار شوند؛ گمراهان به راه راست هدایت شوند و بی نمازها به نماز بیایند و در یک کلام، مکی یک مرکز دینی است که در قلوب همه دانشگاهیان، معتمدین، فرهنگیان، طلاب، توده مردم اهل سنت و بخش بزرگی از جامعه شیعه جای دارد. به جز اقلیتی تندرو در شیعه، بقیه جامعه تشیع می داند که مکی خیر و صلاح همه مسلمانان را می خواهد. مکی هیچ جریان دیگری ندارد. و آنانی که می خواهند از مکی جریان بسازند، بدانند که نمی توانند مکی را از مردم جدا کنند، زیرا مردم به مکی اعتقاد دارند و اعتقاد را نمی توان از مردم گرفت.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود:  ما دین را از سیاست جدا نمی دانیم. اما بر این باور هستیم که دین ما سیاسی نیست، بلکه سیاست ما دینی است. سیاست شعبه ای از دین ماست و ما نمی توانیم فعالیت سیاسی نداشته باشیم و سیاست را رها کنیم. اگر ما درباره برخی مسایل سیاسی اظهار نظر می کنیم، این اظهارنظر ما از روی خیرخواهی و دلسوزی است و مردم ما نیز به این شعور، آگاهی و بیداری رسیده اند که تشخیص بدهند در اینجا انحراف و بدخواهی وجود ندارد. ما نه زر می خواهیم و نه زور. در کشور، گروهی برای کسب کرسیهای مجلس و به دست گرفتن قدرت، با گروه دیگری دچار اختلاف شده و گروهی که قدرتش بیشتر بوده بر گروه دیگر غلبه کرده و برای آن مسایلی درست کرده است، اما مکی به دنبال قدرت نیست، بلکه آنچه ما همواره بر آن تاکید کرده ایم اجرای عدالت و قانون است. مکی می خواهد عدالت اجرا شود. مکی حامی قانون است و ما مخالف سرسخت قانون گریزی هستیم. ما به خودمان نیز اجازه نمی دهیم که از قانون عبور کنیم و مسئولین را نیز موظف به اجرای قانون می دانیم. دولت و ملت در برابر قانون یکسان و مکلف به اجرای آن هستند.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: اجرای عدالت فقط سخن ما نیست، بلکه سخن قرآن است و ما از عدالت به عنوان یک حکم قرآنی و الهی دفاع می کنیم. شیعه و سنی و حتی غیرمسلمانان همه معتقد به عدالت هستند. وقتی ما می گوییم باید برادری در کنار برابری باشد، چون این دو در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند، آیا ما وارد جریان دیگری شدیم؟ خیر. ما چیزی را می گوییم که قرآن، سنت و قانون اساسی می گوید. کسانی که می خواهند مکی را تخریب کنند و برای مکی مشکل درست کنند هر فردی و در هر مقامی باشد، مطمئن باشد که انشاءالله به مصیبت الهی دچار خواهد شد، زیرا این اعتقاد ماست که مکی به مکه (بیت الله) متصل است و مکی با خداوند رابطه دارد.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان گفت: ما به خود حق می دهیم که از مسئولین امر بخواهیم همانگونه که از روی دلسوزی حقوق اقلیتهای شیعه را در کشورهای دیگر مطالبه و از آنان حمایت می کنند و ما نیز از حقوق اقلیتها حمایت می کنیم، حقوق اهل سنت را در ایران نیز رعایت کنند. ما بارها در ملاقاتهایی که در قم با مراجع عظام شیعه داشتیم از آنان درخواست کردیم که از مسئولین بخواهند حقوق اهل سنت را مراعات کنند. خواسته های ما در چارچوب قانون است و حق قانونی خود را می خواهیم. ما می خواهیم تعادل در کشور رعایت شود. ما نگفته ایم مجلس یا ریاست جمهوری را به ما بدهید، بلکه حقوق خود را مطالبه کردیم و خواسته ما این بوده که آزادی مذهبی و تعادل بین شیعه و سنی و اقوامی که در کنار هم زندگی می کنند رعایت شود، و اگر کسی به این خاطر از ما ناراض شود که ما حق خود را می خواهیم، ناراض شود. ما معتتقدیم حقوق همه اقوام، مذاهب و ادیان رعایت شود و این سخن همه مردم جهان است. کشورهایی که در آنها انقلاب صورت گرفته است آنها هم به دنبال همین آزادی هستند و توصیه ما به انقلابیون در این کشورها این است که حقوق اقلیتهای دینی و مذهبی را رعایت کنید، زیرا سربلندی و عزت شما در رعایت حقوق اقلیتها است و هر کسی حق را رعایت کند خداوند او را تقویت خواهد کرد.
مولانا عبدالحمید گفت: ما از مسئولین انتظار داریم که جلوی افراطیونی را که مکی را تخریب می کنند، بگیرند، زیرا اگر کسی بخواهد مکی را از خود جدا کند، در حقیقت او کل جامعه اهل سنت را از خود بریده و جدا کرده است.

جلوگیری از مراجعه کاندیداها به مساجد به معنای تحمیل شکست انتخاباتی به برخی از گروههاست

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: من موضع خود را درباره انتخابات در هفته گذشته اعلام کرده و گفتم که من از هیچ کاندیدای خاصی در این انتخابات حمایت نمی کنم و بیطرفی خود را در این انتخابات حفظ می کنم و شما مختار هستید که به فردی که دوست دارید رای بدهید. این اختیار که به کدام کاندیدا رای بدهید یا رای ندهید با شماست. من همچنان بر همان موضع قبلی خود هستم. اما نکته ای که به شدت موجب ناراحتی بنده شد این است که شنیدم برخی از کاندیداها را برخی از ارگانها خواسته و به آنها گفته اند که اگر شما به مسجد مکی بروید، با شما برخورد می شود. و پشت این صحبتها مسایل دیگری در جریان است.
وی افزود: اگر چه من در گذشته نیز از شورای نگهبان انتقاد کردم که متاسفانه اجازه داده نشد تا افراد بیشتر و توانمندتری وارد عرصه انتخابات شوند، اما افرادی که تایید صلاحیت شده اند چه شیعه و چه سنی حق دارند که ستاد بزنند و فعالیت داشته باشند و به هر مسجدی که دوست دارند بروند و نباید کسی جلوی اینکار را بگیرد. جلوگیری از مراجعه کاندیداها به مساجد به معنای تحمیل شکست انتخاباتی به برخی گروهها (اهل سنت) است. وقتی به برخی از کاندیداها بگویند به مسجد مکی نروید و آنها را تهدید کنند به معنای این است که نمی گذارند این افراد وارد مجلس شوند. من از استانداری سیستان و بلوچستان که مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارد تقاضا دارم که جلوی این افراد خودسر را بگیرند. این حق کاندیداهاست که در انتخابات به اقشار مختلف برای جمع آوری رای مراجعه و برنامه های خود را ارایه کنند. حتی در بیشتر کشورهای دنیا کاندیداها حق دارند انتقاد کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : برخی از کاندیداها درباره آب و برق و … وعده هایی به مردم می دهند در حالیکه اینها از وظایف دولت است و وظیفه نماینده وضع قوانین و نظارت بر اجرای قانون است. نماینده می تواند از تخلف در اجرای قوانین توسط هر مقامی در کشور جلوگیری کند.
ایشان افزود: اگر به کاندیدایی گفته شود که شما حق ندارید به فلان جا بروید، این شخص چطور امیدوار باشد که برنده شود، زیرا در این صورت رای نمی آورد.
مولانا عبدالحمید گفت : در دوره های گذشته که ما در صحنه بودیم، از برادران اهل سنت خود درخواست می کردیم که یک نفر از میان خود و یک نفر از برادران شیعه را انتخاب کنند. و بیشتر سعی می کردیم یک نفر شیعه را از بین برادران سیستانی خود که دارای جمعیت بیشتری هستند انتخاب کنیم اما متاسفانه آرایی که از ساعت 1/5 شب به بعد از صندوقها در می آمد باعث شد که کاندیدای شیعه ما به مجلس نرود. اما این بار مردم خودشان به هر کسی دوست داشتند رای بدهند و مرا از مداخله در این کار معذور بدانند.

خروج از نسخه موبایل