پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

برگزاری همایش‏هایی به منظور “بررسی مشکلات و معضلات اجتماعی” می تواند ما را به وحدت واقعی برساند

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در مراسم افتتاحیه بیست و سومین همایش علمی- تحقیقی مذاهب اسلامی، که شامگاه دوشنبه 90/11/24 در زاهدان برگزار شد، وحدت و انسجام فرق و مذاهب اسلامی را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و با بیان اهمیت برگزاری چنین همایش‏هایی، “برگزاری همایشهایی با هدف بررسی مشکلات و معضلات اجتماعی” را نیز لازمی دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، ایشان در مراسم افتتاحیه این همایش خاطرنشان کرد: برای رسیدن به وحدت و انسجام پایدار، لازم است در کنار برگزاری همایش های علمی- تحقیقی و بررسی مسائل فقهی و کلامی، همایش هایی نیز با هدف بررسی مشکلات و معضلات اجتماعی برگزار شود.
مولانا عبدالحمید گفت: وحدت امت اسلامی و وحدت فرق و مذاهب اسلامی ضرورتی است که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند، نصوص در این باره تاکید دارند بر اینکه مسلمانان باید با یکدیگر همگرایی، انسجام و وحدت کلمه داشته باشند.
ایشان ادامه داد: کتاب الله و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم با شدت هر چه بیشتر ما را از تفرق، تشتت و اختلاف بر حذر داشته اند. عقل سلیم نیز تقاضا و حکمش همین است که مسلمانان باید با یکدیگر انسجام و اتحاد داشته باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان دین مبین اسلام را عامل وحدت و اتحاد مسلمانان برشمرد و اضافه کرد: اسلام دینی است که همه ما منتسب به آن هستیم و همه ما خود را مسلمان و پیرو این دین می دانیم، بنابراین ما مسلمانان آنقدر مشترکات داریم که مسائل و موارد اختلافی در مقایسه با آنها اندک به حساب می آیند و وقتی ما همه این مشترکات را داریم، نیازی به اختلاف و دو دستگی نیست.
ایشان ادامه داد: اختلاف نظرات ما نیز یا در مسائل فقهی هستند یا در مسائل عقیدتی و کلامی، که موارد فقهی نتیجه اجتهاد و استنباط می باشند و موارد عقیدتی از مباحث کلامی یا مباحت تاریخی نشأت گرفته است. اما به هر حال پیروان هر فرقه و مذهبی مکلف هستند که مطابق با همان شیوه ای که آن از صواب می دانند، خداوند متعال را بندگی کنند. در واقع همه ما مکلفیم که طبق برداشتهایی که از کتاب و سنت داریم الله تعالی را بندگی کنیم و بدانیم که خداوند متعال روز قیامت در مورد سایر مسایل بین ما فیصله خواهد کرد. پروردگار متعال در روز قیامت به تمام اختلافات ما، خواه فقهی و اعتقادی باشند یا مالی و حتی سیاسی، پایان می دهد. آنچه دیدگاه بنده است و شاید نظر بسیاری از دوستان حاضر در جلسه هم باشد و همه آن را قبول داشته باشند، این است که هیچ داعیه ای برای اختلاف و دو دستگی ما مسلمانان وجود ندارد.
ایشان ادامه داد: بنده مخالف با بحث های طلبه ای و برگزاری چنین نشست‏هایی نیستم. خوب است که ما در چارچوب تفاهم، آزادی، اخوت و برادری بنشینیم و دلایل مرتبط با فقه و دیدگاه خود را مطرح کنیم. این امر بسیار مفید است، اما آنچه بعضی اوقات دغدغه آفرین بوده است نتیجه و مصوبۀ نهایی این نشستها است. بنده اوایل در چنین همایش‏هایی شرکت می کردم و این مشکل را لمس می کردم. در حالی که آنچه در پایان این نشست‏ها به تصویب می رسد نظر آنانی است که در همایش یا نشست حضور داشته اند و نمی توان آن را نظر و دیدگاه تمام اهل تشیع و اهل سنت عنوان کرد، زیرا ممکن است خیلی ها با این نظر موافق نباشند. یکبار فردی، مصوبه ای را نزد بنده آورد و من اشکالاتی به آن وارد کردم. اما او گفت: شما نمی دانید ما با تحمل چه مشکلاتی توانسته ایم این مصوبه را به اینجا برسانیم.
مولانا عبدالحمید در این باره ادامه داد: به هر حال آنچه مهم است و احتیاط می خواهد مصوبه نهایی اینگونه همایش‏هاست. نظر بنده آن است که روی این مسأله خود حاج آقای سلیمانی همراه با دیگر دوستان، دقت نظر زیادی داشته باشند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: نکته دیگری که بسیار مهم است و می تواند ما را به اتحاد و انسجام واقعی برساند، این است که چنین همایش هایی به منظور بررسی مسایل و مشکلات اجتماعی مردم برگزار شود.
ایشان ادامه داد: نگاه یکسان همراه با برادری و برابری بسیار مهم است. این مسأله می تواند عامل مهمی در ایجاد وحدت به شمار آید. به عنوان مثال استاد یک کلاس درس اگر به تمام شاگردان خود با تمام تفاوتهایی که ممکن است داشته باشند، دید یکسانی داشته باشد، شاگردان با یکدیگر همدل خواهند شد. همین‏طور در دایره یک حوزه یا مسجد اگر مسئول آن به همه نگاه یکسان نداشته باشد، این چیز مایه بروز رنجش و اختلاف خواهد بود، اگر چه همه آنها از نظر فقهی پیرو یک مذهب باشند.
مولانا عبدالحمید اضافه کرد: یکبار من در مورد معضل مواد مخدر در استان سخن گفتم. این مسأله ریشه مذهبی ندارد. اینک نیز تاکید می کنم که نا امنی، حملات انتحاری و ترور در استان ما ریشه مذهبی ندارند، که پیشنهاد هم شد که همایشی در این زمینه برگزار شود، زیرا بسیاری گمان می کنند که علمای اهل سنت استفاده از مواد مخدر را جایز می دانند. در حالی که فتوای علمای اهل سنت بر خلاف این است. شاید در رابطه با بسیاری از این موارد فتوای علمای اهل سنت شدیدتر از فتوای علمای اهل تشیع باشد. اگر بسیاری از مردم ما این مسائل را نمی دانند علت آن است که این مسائل مورد بحث قرار نگرفته اند. لذا این معضلات ریشه های دیگری دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان تاکید کرد: این همایش‏ها نباید محدود به بررسی مسائل فقهی و اجتهادی باشند. مسائل و معضلات اجتماعی نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. دقت داشته باشیم که بررسی مسائل فقهی و کلامی تنها یک مورد از نیازهای جامعه ما است، لذا عرض دلسوزانه و خیرخواهانه بنده این است که در مورد مسائل و مشکلات اجتماعی با دوراندیشی و آغوش باز چاره اندیشی شود.

خروج از نسخه موبایل