- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

جلوگیری از اقامه نماز اهل سنت، در شأن ملت تاریخی و متمدن ایران نیست

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز عیدفطر زاهدان با اشاره به هفته دولت گفت : عده ای از ما گلایه می کنند که چرا درباره خدمات دولت سخن نمی گوئید، در حالیکه ما بسیاری از اوقات و در مناسبتهای مختلف از خدمات دولت در بخشهای عمران و آبادانی استان یاد کرده ایم و بر این باور هستیم که دولت در پروژه های عمرانی و آبادانی استان فرقی میان شیعه و سنی قایل نیست و در مناطق شیعه نشین و سنی نشین نگاه یکسانی دارد. در سالهای اخیر نیز اقدامات بسیار ارزنده ای در زمینه توسعه راهها، راه آهن و رساندن گاز به این منطقه صورت گرفته است که جای تقدیر دارد. اما آنچه دغدغه جامعه اهل سنت است تبعیض در مسایل اجتماعی و استخدامها است. عدم بکارگیری اهل سنت در مدیریتهای کلان کشوری و استانی نیروهای شایسته، تحصیلکرده و نخبگان اهل سنت را که برای خدمت به کشور و استان علاقه دارند بی انگیزه می کند و باعث می شود امید و روحیه خود را از دست بدهند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : مناطق سنی نشین جزو لاینفک ایران اسلامی هستند و اهل سنت خود را دلسوز کشور و خواهان وحدت و امنیت ملی می دانند و انتظار دارند که نظام با نگاه یکسان  به تمام اقوام و مذاهب زمینه رشد یکسانی را برای شایستگان هر قوم و مذهب فراهم کند و شایستگان اهل سنت نیز بطور عادلانه و متعادل بکار گرفته شوند.
مولانا عبدالحمید گفت : همه اهل سنت آرزوی خدمت در نیروهای مسلح و فدا کردن جان خود برای کشور و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی میهن را دارند. همانگونه که در گذشته نیز در جبهه های غرب و جنوب غرب ایران 8 سال با دشمنان ایران جنگیدند و بسیاری از افسران اهل سنت که در آن زمان هنوز بازنشسته نشده بودند و بسیجیان و مردم عادی اهل سنت در کنار برادران شیعه و سایر هموطنان خود شهید شدند، امروز نیز همین آرزو را دارند که با فراهم شدن فرصتهای برابر توسط مسئولین، باز هم به میهن خود خدمت کنند.
خطیب نماز عیدفطر اهل سنت زاهدان گفت : عدالت که از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران و از برنامه های اساسی جمهوری اسلامی ایران است بدون مساوات و مشارکت همه اقوام و مذاهب در اداره کشور محقق نمی شود. ما زمانی به وحدت ملی و امنیت پایدار می رسیم که نظام با برقراری سیاستی متعادل رویه ای را اتخاذ کند که حقی از شیعه و سنی ضایع نشود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور از برگزاری نماز عیدفطر ممانعت به عمل آمده است گفت : قانون اساسی که میثاق ملی ما ایرانیان است و همچنین میثاق نامه های بین المللی که مورد توافق همه کشورها هستند ، همه بر آزادی های مذهبی و آزادی نماز ، تعیلم و تربیت و تبلیغ تاکید کرده اند و ما از مسئولان امر گلایه مند هستیم که در نظام اسلامی ، اهل سنت در شهرهای بزرگ و مناطقی که در اقلیت هستند اجازه برگزاری نماز عید فطر را نیافته اند. ما این نگرانی خود را قبلا نیز به مسئولین اعلام کرده و خواستار رفع این موانع شده بودیم.
مولانا عبدالحمید افزود : هر کس باید مطابق فقه  خود آزادی عمل داشته باشد و نمی توان کسی را اجبار کرد که پشت سر امام یک مذهب دیگر نماز بخواند. نماز جمعه و نمازهای عید و یومیه در همه جای دنیا آزادانه اقامه می شوند و هر مذهبی طبق فقه خود عمل می کند. در هیچ یک از کشورهای اسلامی نیز برادران شیعه را مجبور نمی کنند که پشت سر امام اهل سنت نماز بخوانند و نباید چنین اجباری وجود داشته باشد، زیرا نماز عبادت پروردگار و یک امر اختیاری است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما همواره خشونت، ترور، تفرقه و ناامنی را محکوم و رد کرده ایم و هر جای دنیا ظلمی بر برادران شیعه ما و حمله ای به مساجد و حسینیه های آنان صورت گرفته است ما شدیدا موضعگیری کرده و عاملان آنها را ملامت و محکوم کرده ایم. ما شیعیان را برادر خود می دانیم و نسبت به همه بشریت نیز همین احساس برادری را داریم، مگر انسانهای مستکبری که قصد تجاوز به سرزمین ما را داشته باشند.
مولانا عبدالحمید گفت: امروز دنیای ارتباطات است و ایران زیر ذره بین کشورها و ملتهای دنیا قرار دارد و از مسئولین انتظار می رود که نگاهی جهانی و افق دید وسیعی نسبت به مسایل داشته باشند. ملت ایران ملتی متمدن و تاریخی است و جلوگیری از اقامه نماز اهل سنت و محدود کردن آزادی های دینی و مذهبی در شأن ملت تاریخی ایران نیست.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود، بحث استهلال هلال ماه شوال را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی پرسیده اند که چرا شما روز گذشته را عید اعلام نکرده اید در حالی که در برخی بلاد اسلامی عید اعلام شده است؟ ما همیشه گفته ایم که تابع اصول هستیم و اصل را در این زمینه خود آنحضرت صلی الله علیه وسلم بیان کرده و فرموده است: «صوموا لرؤیته و افطروا لرؤیته» شما با دیدن هلال ماه روزه بیگرید و با دیدن هلال ماه، بخورید.
شما هم که با دیدن ماه روزه گرفته اید باید عیدتان هم تابع همین قانون باشد و با دیدن ماه اعلام شود، در حالی که ما حتی یک شاهد که بگوید من ماه را رؤیت کرده ام، نداشتیم.
ایشان خطاب به نمازگزاران زاهدانی تاکید کرد: سیاست ما از قبل برای شما مشخص است. اینکه در دیگر بلاد اسلامی عید اعلام شده است، ملاک نیست. فتوای آنها منحصر به محدوده خودشان است. ما باید خودمان هلال ماه را رؤیت کنیم، آن گاه می توانیم عید اعلام کنیم. شما یک وقت بدبین نباشید که ماه رؤیت شده و ما عید اعلام نکرده ایم؛ ما عید را از شما دریغ نمی کنیم. مطمئن باشید که ما دین شما را نمی فروشیم. ما حاضریم جان خود را از دست بدهیم اما دین شما را به باد ندهیم.
ایشان در بخش پایانی سخنان خود، بنا بر درخواست خانواده های افراد مفقود الاثر، به روز جهانی مفقود شدگان اشاره کرد و از مردم درخواست نمود تا برای روشن شدن وضعیت افراد مفقود الاثر دعا کنند و از مسئولین درخواست کرد که وضعیت این افراد را پیگیری کنند تا خانواده های آنان از بلاتکلیفی رهایی یابند.