پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

دومین وظیفه هر مسلمان، بعد از عمل به شریعت، اصلاح جامعه است

مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان پس از تلاوت آیه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» [التوبه:۷۱] نبود فکر و برنامه برای هدایت و اصلاح جامعه را از کمبودهای جهانِ امروز دانست و توجه همگان را به این موضوع مهم مورد تاکید قرار داد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: امروزه چیزی که در دنیا بسیار کمیاب است، فکر هدایت و اصلاح جامعه است. انسانهایی که با تقوا بوده و از خدا می ترسند نیز بیشتر به فکر اصلاح و تزکیه خودشان هستند، در حالی که اینکه انسان خودش بر دستورات شریعت عمل کند، گر چه یک وظیفه فردی است، اما کافی نیست، بلکه وظیفه شرعی دوم هر مسلمان این است که در فکر اصلاح جامعه باشد. اصلاح جامعه از جمله وظایفی است که قرآن و سنت بر عهده هر مسلمانی گذاشته است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: وقتی هر کدام از ما انسانی را در حال گناه و معصیت می بیند، در صورتی که می داند نصیحت او مورد قبول واقع می شود، از لحاظ شرعی وظیفه دارد که با تدبیر و حکمت فرد را نصیحت کرده و او را از ارتکاب گناه منع نماید. اگر در مجلسی حضور دارید که در آن مجلس غیبت و دروغ شنیده می شود، یا اینکه در آن مجلس احکام الهی مورد تمسخر و بی احترامی قرار می گیرند، در این صورت اگر سکوت اختیار کنید گنهکار هستید. اگر همسایه و دیگر عزیزانتان نماز نمی خوانند، حقوق خانواده و فرزندان را رعایت نمی کنند و شما در مقابل این اعمال سکوت کردید، فردای قیامت به بارگاه الهی باید پاسخگو باشید. بلکه باید از روی حکمت به آنها تذکر داده و آنها را نصحیت کنید تا دست از این گناهان بردارند. اگر کسانی که مرتکب گناه شده و دستورات شریعت را نادیده می گیرند، از سوی اطرافیان با هیچگونه واکنش و مخالفتی مواجه نشوند، به فکر اصلاح و عمل به شریعت نمی افتند، اما اگر مشاهده کنند که مردم و اطرافیان از این اعمال و ترک احکام از سوی آنها ناراحت هستند، در فکر اصلاح و تزکیه خود می افتند.

پیامدهای منفی ظلم و گناه دامنگیر تمام افراد جامعه می شود
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “پیامدهای منفی ظلم و گناه در جامعه دامنگیر تمام افراد جامعه می شود.” خاطرنشان کرد: اگر افراد جامعه در مقابل گناهان و معاصی دیگران بی توجه بوده و  در فکر اصلاح آنها نباشند، نحوست این گناهان فقط دامنگیر افراد خاطی نمی شود، بلکه تمام افراد جامعه دچار فتنه و مصیبت می شوند. قرآن کریم می فرماید: «وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لاَّ تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنكُمْ خَآصَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ» [انفال:۲۵] از آن فتنه و عذابی بترسید که تنها ظالم گرفتار آن نمی شود، بلکه عموم مردم- اعم از ظالم و غیر ظالم- گرفتار عذاب می شوند، لذا برای نجات افراد جامعه باید دست کسی که مرتکب ظلم می شود را گرفت و با تدبیر و حکمت مانع ظلم و ارتکاب گناه او شد.
ایشان در ادامه افزود: پیامبران و بزرگان دین درگذشته نیز به امر به معروف و نهی از منکر پرداختند و در این راه سختیها و مشقات فراوانی را  تحمل کردند. لقمان حکیم به فرزندش توصیه می کند و می گوید: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» [لقمان:۱۷] ای فرزندم، نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و بر مشکلاتی که در این مسیر متوجه تو می شود، صبرکن.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: اینکه انسان مسلمان فقط به نماز و روزه و حج و اعمال فردی مشغول شده و به گناه و ظلم و اجحافی که در جامعه صورت می گیرد، بی توجه باشد، این نماز و روزه و حج و دیگر اعمال او چندان ارزشی نداشته و روز قیامت به خاطر اینکه در مقابل ظلم و اجحاف سکوت کرده است، مورد مواخذه الهی قرار خواهد گرفت.
ایشان در ادامه افزود: در مقابل گناه و معصیت سکوت نکنید، بلکه با تذکر و نصحیت در فکر اصلاح جامعه باشید. عیوب دیگران را به آنها گوشزد کنید، البته مواظب باشید که مرتکب تهمت و افترا نشوید که این کار عملی حرام و ناجایز است.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “انسان باید روحیه انتقادپذیری داشته باشد.” از فضای استبداد در بعضی خانواده ها نیز انتقاد کرد و گفت: در بسیاری از خانواده ها فضای استبداد و دیکتاتوریت حاکم است؛ دختران شکایت دارند که پدران بدون مشورت و نظرخواهی از آنان اقدام به انتخاب همسر برای آنها می کنند.

کسانی که حق مظلوم و حقوق اقوام و مذاهب را پایمال می کنند، به عذاب الهی گرفتار خواهند شد
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: تمام فریادها و صداهایی که امروزه در خاورمیانه شنیده می شود، علیه ظلم و استبداد است، و خداوند ظالمین را رسوا و خوار و ذلیل می گرداند، حکامی  که تا دیروز در اوج غرور و تکبر قرار داشتند، امروز بر روی برانکارد افتاده و پشت میز محاکمه قرار می گیرند. اتحاد جماهیر شوروی که مجهز به ارتش سرخ بود و استالین که حدود 25میلیون نفر را قتل عام کرد، با چه سرنوشتی مواجه شدند؟ ایالات متحده که امروزه بر روی مردم بمب می ریزد و نیز اسرائیل غاصب و جنایتکار و دیگر مستبدان دنیا مطمئن باشند که روزی به عذاب الهی گرفتار خواهند شد و الله تعالی در حال خاتمه دادن دوران دیکتاتوریت است و کسانی که به مردم ظلم کرده و حق مظلوم و حقوق اقوام و مذاهب و ضعفا را پایمال می کنند، مطمئن باشند که به عذاب الهی گرفتار می شوند. خداوند با هیچ کسی پیوند قرابت و خویشاوندی ندارد، بلکه الله تعالی نگاه می کند که انسانها در چه مسیری حرکت می کنند، اگر انسانها در مسیر ظلم و اجحاف حرکت کنند، آنها را به عذاب خودش گرفتار می کند تا عبرتی برای دیگران قرار گیرند.

خروج از نسخه موبایل