شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اسلام، قرآن و پیامبر اکرم را واقعیت‌های انکارناپذیری دانستند و تاکید کردند که بشر برای نجات و سعادت خویش چاره‌ای جز اعتراف به این واقعیت‌ها ندارد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 8 خرداد 1394 (10 شعبان 1436) با استناد به آیه مبارکۀ «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» [رعد: 11] خاطرنشان کردند: اگرچه همه چیز در دست الله تعالی است، اما خداوند متعال سرنوشت هر انسان را به‌دست خود انسان قرار داده است. به‌عبارت دیگر الله تعالی خیر و شر را آفریده و انسان‌ها را هم آفریده و در انتخاب خوب یا بد به بشر اختیار داده است.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: خداوند متعال در عین حال که به انسان اختیار داده و می‌فرماید: «فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ»، اما در ادامه به کسانی که راه شرّ را اختیار می‌کنند هشدار داده و می‌فرماید: «إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا» اگر کسی کفر را اختیار کند به عذاب الهی و آتش جهنم گرفتار خواهد شد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: تمام فراز و نشیب‌هایی که بشر در طول تاریخ با آنها مواجه شده است نتیجه عملکرد خود بشر بوده است؛ کفران نعمت و بی‌توجهی به حقوق‌الله و حقوق‌العباد سرنوشت انسان‌ها را سیاه کرده است. به‌عنوان مثال وقتی فرعون دعوت حضرت موسی علیه‌السلام را، که به سوی توحید باریتعالی دعوت می‌داد، قبول نکرد به قهر و غضب الهی گرفتار شد. فرعون به‌خاطر سرکشی و تمرد خودش با سرنوشتی شوم و ناکامی روبه‌رو شد. تمام قوم‌های دنیا که الله تعالی را از یاد برده و رسالت و وظیفه خود را فراموش کردند با چنین سرنوشتی دچار شدند.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: اگر مردم دنیا شکر نعمت‌های خداوند را به‌جا آورند و حقایق و واقعیت‌ها را ببینند سرنوشت‌شان در دنیا و آخرت درخشان خواهد شد و از عذاب الهی نجات می‌یابند. خداوند متعال می‌فرماید: «مَّا يَفْعَلُ اللّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ» شکر و ایمان دو واقعیت هستند که ملت‌ها باید به آنها توجه کنند.
ایشان در ادامه افزودند: خداوند متعال به انسان‌ها عقل و بصیرت عنایت کرده تا واقعیت‌های موجود جامعه را درک کنند و ببینند. خداوند متعال برای اینکه بشر بهتر بتواند واقعیت‌ها را درک کند علاوه بر نعمت عقل و بصیرت، پیامبران و کتاب‌های آسمانی را فرستاد. لذا به‌هیچ وجه قابل قبول نیست که انسان با وجود همه این موارد باز هم از حقایق چشم‌پوشی نماید.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان خاطرنشان کردند: دین اسلام، محمد رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم، قرآن عظیم‌الشأن و توحید و معاد و نبوت واقعیت‌هایی هستند که بشر برای نجات و سعادت خویش باید آنها را درک کرده و ایمان بیاورد. کسانی که واقعیت اسلام را نایده می‌گیرند و توحید و معاد و رسالت پیامبران را قبول نمی‌کنند در واقع با سرنوشت خویش بازی کرده‌اند و به عذاب الهی گرفتار می‌شوند.
*نادیده گرفتن واقعیت‌ها دلیل بحران در کشورهای اسلامی است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: دنیای امروز دنیای واقعیت‌گرا و حقیقت‌پسند نیست، بلکه دنیای پیروی از خواهشات و هواهای نفسانی است. نادیده گرفتن واقعیت‌ها بالاترین چالشی است که بشریت جهان معاصر با آن مواجه است.
ایشان در ادامه افزودند: نادیده گرفتن چالش‌ها و واقعیت‌های موجود در هر جامعه دلیل تمام جنگ‌ها، درگیری‌ها و اختلافاتی است که جامعه بشری، به‌ویژه کشورهای اسلامی به آن مبتلا بوده و با مشکلات گوناگون در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… گرفتار است. اگر جهان بشری به واقعیت‌های جامعه توجه کرده و صحیح و درست فکر کند، کمتر با مشکلات و چالش‌ها مواجه می‌شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: مشکلاتی که در خاورمیانه موجود است موجب پریشانی و نگرانی همه انسان‌ها شده است. هر روز انسان‌های بی‌گناهی کشته می‌شوند و گورستان‌های دسته‌جمعی کشف می‌شوند که انسان را تکان می‌دهد. رقابت بر سر خرید سلاح‌های پیشرفته و جدید است و این سلاح‌های جدید بر روی ملت‌های مسلمان آزمایش می‌شوند.
ایشان مشکلات موجود در خاورمیانه را نیز نتیجه نادیده گرفتن واقعیت‌ها دانستند و گفتند: اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که علت اصلی مشکلات خاورمیانه، نادیده گرفتن واقعیت‌ها و ندیدن حقایق موجود در جهان است. پدیده‌هایی از قبیل تکفیر، افراط‌‌گرایی و… که دامنگیر کشورهای اسلامی و تمام جهانیان شده است، همه اینها به نوعی زاییدۀ همین نادیده گرفتن واقعیت‌ها هستند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: متاسفانه هر روز به‌جای حل مشکلات، شاهد افزایش مشکلات هستیم، زیرا کسانی که منافع خودشان را در اختلاف و درگیری می‌بینند، به این اختلافات و درگیری‌ها دامن می‌زنند، و از سوی دیگر کسانی که این اختلافات به ضرر آنهاست نتوانسته‌اند این مشکلات را از راه صحیح حل کنند. تمام این اختلافات به نفع اسرائیل، استکبار جهانی و کسانی است که با اسلام و مسلمانان دشمنی دارند، و نقصان و ضررش متوجه جهان اسلام و مسلمانان است. در نتیجه این اختلافات خانواده و دارایی مسلمانان از بین رفته و مسلمانان با ظلم و جنایت و تعدی مواجه هستند.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کردند: ریشه تمام این مشکلات به عدم توجه به واقعیت‌های جامعه از سوی سران کشورها برمی‌گردند. سران بسیاری از کشورها یا واقعیت‌ها را ندیدند و یا اینکه بر آنها سرپوش گذاشتند، و به سرکوب متوسل شده‌‌اند.
ایشان خاطرنشان کردند: وضعیت موجود در کشورهایی همچون یمن، سوریه، عراق، لیبی، پاکستان، افغانستان و… به این مسأله برمی‌گردد که در این کشورها واقعیت‌ها نادیده گرفته شدند. حکام و حکومت‌ها در این کشورها به این مسأله توجه نکردند که بر چه ملتی حکومت می‌کنند و واقعیت‌ها و خواسته‌های این ملت‌ها چیست، تا اینکه بر اساس واقعیت‌های جامعه، سیاست‌هایی وضع شوند که خواسته‌های مختلف اقوام و مذاهب را برآورده نمایند.
*اگر در یمن، عراق و سوریه به حقوق اقلیت‌ها و یا اکثریت‌ها توجه می‌شد، امروز این کشورها با چالش مواجه نمی‌شدند
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: متاسفانه سیاست‌های موجود در برخی کشورهای اسلامی سیاست‌های درستی نیستند و مشکلات موجود هم نتیجه همین سیاست‌های نادرست هستند. به‌عنوان مثال در کشور یمن اگر حکومت قبلی، و یا حکومتی که اکنون در تبعید به‌سر می‌برد، اقلیت‌های خودشان را می‌دیدند و به حقوق آنها رسیدگی می‌کردند، نه خودشان با مشکلات گرفتار می‌شدند و نه ملت به دردسر می‌افتاد. در سوریه و عراق نیز اگر حاکمان این کشورها واقعیت‌ها را می‌دیدند و سیاست‌های خود را به نحوی تنظیم می‌کردند که به خواسته‌های همه ملت پاسخ داده می‌شد، همه می‌توانستند با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند.
ایشان اظهار داشتند: متاسفانه به‌خاطر سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سیاست‌هایی که، علاوه بر سایر ملت‌ها، حتی نتوانسته خواسته ملت‌های خودشان، اعم از اقوام، مذاهب و ادیان را برآورده نمایند، امروز این کشورها با مشکلات مختلفی مواجه هستند. در این کشورها از سیاست فشار کار گرفته شده و هر کسی حرفی زده او را سرکوب کرده‌اند. درحالی‌که سیاست فشار برای همیشه پاسخگو نبوده و نمی‌تواند امنیت را تأمین کند، بلکه چنین سیاستی آتش را زیر خاکستر می‌کند، که امروزه این آتش‌های زیر خاکستر سر برآورده‌اند.
*اختلاف کشورهای اسلامی بزرگترین مشکل جهان اسلام است
مولانا عبدالحمید “اختلاف بین کشورهای اسلامی” را از بزرگ‌ترین مشکلات جهان اسلام دانستند و گفتند: یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروزه جهان اسلام با آن مواجه است، اختلاف کشورهای اسلامی با یکدیگر است. تا زمانی کشورهای اسلامی با یکدیگر بر سر میز مذاکره ننشینند نمی‌توانند مشکلات را حل کنند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کشورهای اسلامی در کشورهای همجوار درگیر هستند، درحالی‌که این درگیری برای آنها ضایعات سنگینی به‌دنبال دارد.
ایشان خاطرنشان کردند: جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی بیشترین نقصان را برای جهان اسلام در پی دارند و آثار شوم این جنگ‌ها، از قبیل بغض و کینه و عداوت تا قرون متمادی می‌مانند که این به نفع اسلام نیست. اختلاف هرگز به نفع جهان اسلام نیست. اینکه یک کشور به کشوری دیگر حمله می‌کند یا در امور کشوری دیگر مداخله می‌کند، این چیزها به صلاح هیچ‌کدام از این کشورها نیست، بلکه باعث نقصان شده و ناامنی در کشور خودشان وارد می‌شود و آثار منفی در این کشورها ماندگار می‌شوند.
*به صلاح هیچ‌‌یک از کشورهای اسلامی نیست که در امور داخلی یکدیگر دخالت کنند
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان تصریح کردند: نه به صلاح کشورهای عربی است که خود را در کشوری دیگر درگیر کنند، و نه به صلاح کشورهای اسلامی، حتی کشور خودمان، نیست که خود را در کشوری دیگر درگیر کنیم. این کار با منافع ملی و امنیت ملی این کشورها سازگار نیست. نه به نفع عربستان سعودی، نه به نفع کشور ما و نه به نفع هیچ کشوری است که خود را در کشوری دیگر درگیر کرده و یا به یک کشور دیگری حمله کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: همه کشورهای اسلامی باید کنار یکدیگر قرار گرفته و همه مشکلات را از راه سیاسی حل کنند. باید در یمن، عراق، سوریه و سایر کشورها به حقوق اقلیت‌ها، اعم از شیعه و سنی، که به‌جای توجه به حقوق‌شان، سرکوب شده‌اند، توجه شده و به حقوق آنها رسیدگی شود. سیاست‌مداران کشورهای اسلامی باید خواسته ملت‌های‌شان را ببینند و به آنها رسیدگی نمایند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه تاکید کردند: نشست، مذاکره، گفتمان و راه سیاسی تنها راه‌ مهار بحران‌ها و اختلافات موجود است. در حال حاضر رژیم اشغال‌گر اسرائیل با وجود این اختلافات احساس امنیت می‌کند. اسرائیل و تمام قدرت‌های استکباری که با اسلام و مسلمانان دشمنی دارند، از تشدید جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی و اینکه کشورهای اسلامی با یکدیگر درگیر باشند خرسند و خوشحال هستند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید «جنگ» برای حل مشکلات را به‌شدت رد کردند و گفتند: بنده یقین و اعتقاد دارم که جنگ و درگیری به‌هیچ وجه نمی‌تواند مشکلات را حل کند. بنده در کنفرانسی که چند سال قبل در تهران برگزار شد بر این نکته تاکید کردم که جنگ و خشونت، جنگ و خشونت به‌بار می‌آورد و ظهور افراط‌گرایی‌های جدید و تازه زاییدۀ جنگ‌ها و خشونت‌هاست.
ایشان تاکید کردند: تنها راه‌حل مشکلات آن است که به جنگ‌ها پایان داده شود و هیچ کشوری به کشوری دیگر تعرض نکرده و در امور کشوری دیگر مداخله نکند، بلکه با حفظ تمامیت ارضی هر کشوری، سعی شود تا اقشار مختلف همان ملت کنار یکدیگر قرار داده شوند. این یکی از آرزوهای بنده است که از بین علمای طراز اول جهان اسلام، اعم از شیعه و سنی،- که هنوز در بین مردم جایگاه دارند- گروهی تشکیل شود و این گروه، سران کشورها را با یکدیگر نزدیک کنند. مطمئنا اگر کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر باشند، می‌توانند مشکلات بزرگی را حل کرده و امنیت را به این کشورها بازگرداند. میز مذاکره می‌تواند حقوق همه ملت‌ها، از قبیل تقسیم قدرت، تشکیل حکومت‌های ملی و فراگیر، و آشتی ملی را برآورده نماید.
مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان کردند: قدرت‌های استکباری نیز برای رسیدن به منافع خودشان همواره در تلاش‌اند تا نگذارند کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر قرار گیرند، اما مسلمانان باید هوشیار و بیدار بوده و برای حل مشکلات موجود چاره‌اندیشی کنند. تمام این مشکلات معلول علت واقعیت‌های موجود در جامعه هستند. اگر ما واقعیت‌های جامعه را درنظر نگیریم با مشکلات و چالش‌ها مواجه می‌شویم، اما اگر واقعیت‌های جامعه را ببینیم قبل از اینکه با چالش مواجه شویم می‌توانیم راه را هموار کرده و با ترسیم سیاستی درست و صحیح مشکلات را حل کنیم.

چاپ

1524 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©