شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبهٔ جمعه 22 خرداد (24 شعبان 1436) و در آستانهٔ ماه مبارک رمضان، احکام شریعت را “کورهٔ اصلاح و تزکیه” انسان‌ها دانستند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان سخنان خود را در جمع نمازگزاران زاهدانی با تلاوت آیهٔ مبارکهٔ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» آغاز کردند و اظهار داشتند: اسلام دینی بی‌نظیر و دارای برنامه‌ای جامع برای پیشرفت بشر است. دین مبین اسلام انسان را به قرب خداوند و جنت الفردوس می‌رساند.
ایشان در ادامه بر ضرورت اصلاح انسان اشاره کردند و افزودند: انسان موجودی‌ست که خام متولد شده است و استعداد خیر و شر را دارد. مانند آهن و طلا که در کوره ذوب می‌شود و خالص و ناخالص آن جدا می‌شوند. وقتی طلا از معدن استخراج می‌شود طلای خالص نیست؛ باید به کوره برود و بسوزد تا خالص شود. انسان نیز تا وقتی در کورهٔ شریعت نرود و خودش را در اختیار صاحب کوره قرار ندهد تا با نماز و روزه و زکات خالص بگردد، اصلاح نمی‌شود.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: روزه آسان نیست؛ سحر باید بیدار شود و بعد از خوردن سحری باید تا چندین ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز کند. خداوند می‌خواهد عیب‌های ما را با روزه و نماز و زکات از بین ببرد. شما وقتی نفس را زیر پا می‌گذارید، به دستورات شریعت جامهٔ عمل می‌پوشانید و از گناهان دوری می‌کنید، در واقع خود را در کورهٔ دین و شریعت گذاشته‌اید. احکام دین برای شما صیقل هستند.
بین “حیوانیت” و “ملکوتیت” انسان تعادل و توازن لازمی‌ست
ایشان با اشاره به دو بُعد بهیمیت و روحانیت انسان‌ها اظهار داشتند: در وجود هر انسان یک بُعد ملکوتیت و یک بعد حیوانیت وجود دارد؛ اگر بُعد حیوانیت بر انسان غلبه کند قلبش می‌میرد و محبت دنیا و گناهان بر او غلبه می‌کنند. مردهٔ واقعی کسی نیست که جسدش را به قبرستان می‌برند، بلکه مُرده کسی‌ست که جسدش زنده اما قلبش مرده است. در همین حال فردی که اعمال نیک انجام می‌دهد و از گناهان دوری می‌کند قلبش زنده است. شریعت ما را زنده می‌کند. باید بین حیوانیت و ملکوتیت تعادل و توازن باشد. انسان هم غذا بخورد و نیازهای جسمی خودش را برطرف کند و هم خدا را بندگی کند و از دستوراتش سرپیچی نکند.
استاد تفسیر و حدیث دارالعلوم زاهدان به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان اشاره کردند و تاکید کردند: در ماه مبارک رمضان باید بسیار نماز بخوانیم و صدقه بدهیم. رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم در ماه مبارک رمضان بسیار نماز می‌خواندند. شما اگر روزه‌داری را افطاری بدهید، خداوند به‌همان اندازه به شما اجر و پاداش می‌دهد.
مولانا عبدالحمید افزودند: زکات اموال خود را در ماه مبارک رمضان پرداخت کنید و صدقه بدهید. در این ماه به مدارس دینی، ائمه مساجد، خانواده‌های زندانیان و مستمندان رسیدگی کنید. در ماه مبارک رمضان خداوند را زیاد ذکر کنید. ذکر خدا اعمال را باارزش می‌کند. در ماه مبارک رمضان بیش از سایر ماه‌ها از گناهان اجتناب شود. روزه به‌خاطر همین است که شما را از گناهان دور نگه دارد. با انجام گناه روزه باطل می‌شود؛ فرض اگر ادا شود ثوابی در کار نخواهد بود.
ایشان ادامه دادند: ماه رمضان ماه خیر و برکت است. بسیاری از مردم از آمدن رمضان خوشحال می‌شوند و به همدیگر تبریک می‌گویند؛ افراد سعادتمند از فرا رسیدن رمضان خوشحال می‌شوند. اگر روزه در روزهای گرم و طولانی تابستان باشد ثوابش نیز بیشتر است. حدیثی در مورد حج است که هر قدر مسافتش بیشتر باشد ثوابش نیز بیشتر است. کسی که در راه ارتباط با خدا قدمی بردارد، خداوند نصرتش می‌کند. هر گاه در جهت پرهیزگاری و خوف خدا قدمی برداریم، خداوند کمک می‌کند. بسیاری از بیماری‌ها در ماه رمضان از بین می‌روند. در ماه رمضان باید با نشاط روزه بگیریم.
غروب چهارشنبه 27 خرداد برای هلال رمضان نگاه می‌کنیم
مدیر دارالعلوم زاهدان در بخشی از سخنانشان به مسئلهٔ رؤیت هلال و نخستین روز احتمالی ماه رمضان اشاره کردند و فرمودند: مسئلهٔ رؤیت هلال را اسلام مشخص و حل کرده است؛ «صوموا لرؤیته و افطروا لرؤیته»، با دیدن هلال روزه بگیرید و با دیدن آن بخورید. این روایت هم در کتب اهل‌سنت آمده و هم در روایات اهل تشیع موجود است. دفتر مقام معظم رهبری که معمولا نخستین روز رمضان و شوال را اعلام می‌کند، نیز براساس “رؤیت” تلاش می‌کند. علمای اهل‌سنت نیز همین عقیده را دارند که با رؤیت ماه روزه گرفته شود و با رؤیت ماه خورده شود.
مولانا عبدالحمید افزودند: براساس تلاشی که برای دیدن هلال ماه شعبان صورت گرفت، غروب چهارشنبه (27 خرداد) برای ماه رمضان نگاه می‌کنیم. همهٔ مردم مکلف و موظف هستند برای هلال رمضان نگاه کنند. اگر غروب چهارشنبه ماه پیدا شد، روز پنج‌شنبه روزه است. در غیر این‌صورت جمعه (29) ماه رمضان شروع خواهد شد.
از برگزارکنندگان مسابقات حفظ و قراءت بین مددجویان زندان‌ها تشکر می‌کنم
حضرت شیخ الاسلام در خطبه‌های نمازجمعه زاهدان با اشاره به برگزاری مسابقات حفظ و قراءت بین مددجویان زندان‌های سیستان‌وبلوچستان اظهار داشتند: هفتهٔ گذشته اداره کل زندان‌های استان با همکاری و مساعدت دادستان محترم زاهدان مسابقهٔ حفظ و قراءت قرآن کریم در سطح استان بین مددجویان زندان‌های سیستان‌وبلوچستان برگزار کرده است و از شرکت‌کنندگان برتر تقدیر به‌عمل آمده است. اینکه بین زندانیان رقابت ایجاد شود که هر کسی بیشتر قرآن یاد بگیرد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و مورد تخفیف مجازات، عفو و مرخصی واقع می‌شود امر بسیار خوب و پسندیده‌ای است.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان افزودند: از مسئولین برگزارکننده تقدیر و تشکر می‌کنیم؛ اداره کل زندان‌های استان و دادستان محترم زاهدان به‌خاطر این امر خیر مستحق تقدیر و تشویق هستند. اجر آنان ماندگار است. این برنامه‌ها هم به نفع زندانیان هستند و هم به نفع زندان‌بانان و مسئولینی که در مورد زندانی‌ها تصمیم می‌گیرند و سرنوشت زندانیان در دست آنهاست.
مولانا عبدالحمید در پایان ابراز داشتند: اگر فردی که به زندان می‌رود روش نماز و خواندن قرآن و دیگر احکام را یاد می‌گیرد، این بسیار خوب است. واقعا شایستهٔ جمهوری اسلامی همین است که زندان‌ها دانشگاه بشوند.

چاپ

1503 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©