شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید از دین مبین اسلام به‌عنوان دینی یاد کردند که در تمام امور به اعتدال و میانه‌روی در امور تاکید دارد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 18 اردیبهشت 1394 پس از تلاوت آیه «و کذلک جعلناکم أمة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا» اظهار داشتند: دین اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است که در تمام شئونات و مسائل زندگی راه میانه و اعتدال را اختیار کرده است. در ادیان سماوی گذشته بر اثر گناه و معصیت مردم، الله تعالی به‌منظور تربیت آنها برخی احکام سخت‌ و دشوار را بر آنها فرض گردانید. چنان‌که در قرآن عظیم‌الشأن آمده است: «فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ اللّهِ كَثِيرًا» [نساء:160] یهودی‌ها ظلم کردند و خداوند متعال در اثر ظلم‌ها، گناهان و شرارت‌های آنان بسیاری از روزی‌های پاکیزه را برای‌شان حرام کرد. البته بعضی از قوانین سخت‌گیرانه با توجه به شرایط ملت‌ها و برای اصلاح و تربیت آنها وضع شده‌اند، زیرا الله تعالی خیر بندگانش را می‌خواهد.
ایشان شریعت اسلام را «به‌دور از افراط و تفریط» دانستند و خاطرنشان کردند: در شریعت اسلام نه افراط است و نه تفریط. دین اسلام از اول تا آخر دین اعتدال و میانه‌روی است. الله تعالی دین اسلام را آسان گردانیده است. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌فرمایند: «بعثتُ بالحنفیة السمحاء لیلها و نهارها سواء»
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: دین اسلام دینی است که در آن تسامح موجود بوده و از تمام زیاده‌روی‌ها، کجی‌هاو کوتاهی‌ها به‌دور است. الله تعالی به ما دینی عنایت کرده که روزش درخشان و شب‌اش نیز مثل روزش درخشان است. یعنی همه احکامی که الله تعالی در این دین قرار داده در مسیر میانه و اعتدال قرار داشته و از افراط و تفریط به‌دوراند. لذا احکام دین بسیار سهل و آسان هستند و نباید در عمل به دین افراط و زیاده‌روی نمود. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم از اقدام چند تن از صحابه که تصمیم گرفتند تمام وقت خود را به نماز و روزه و عبادت و شب‌زنده‌داری سپری نموده، ازدواج نکنند و به کارهایی دنیایی مشغول نشوند، به شدت انتقاد کردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: راه و روش آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در عمل به دین بر مسیر اعتدال و میانه قرار داشت؛ نه آن‌چنان سخت بود که سختی را بر خود و صحابه اعمال کنند، و نه چنان سهل‌انگاری بود که در اعمال کوتاهی انجام گیرد. راه و روش آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، سنت‌های ایشان است و اتباع از سنت برای این است که ما راه میانه را اختیار کنیم و بندگی الله تعالی را به همان روشی که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم انجام داده است، انجام دهیم.
*اسراف و زیاده‌روی بر خلاف دستورات قرآن و سنت است
مولانا عبدالحمید «اسراف» را بر خلاف دستور قرآن و سنت دانستند و خاطرنشان کردند: اسراف و زیاده‌روی بر خلاف مسیر سنت و دستور پروردگار است. الله تعالی همان‌طور که بخل در خرج کردن برای خانواده و فرزندان را نمی‌پسندد، ولخرجی و اسراف را نیز قبول نداشته و آن را حرام قرار داده است. لذا در تمام موارد باید میانه‌روی نمود. در پوشش لباس و مصرف آب و نان و غذا باید صرفه‌جویی کرده و از اسراف پرهیز نماییم.
ایشان در ادامه افزودند: اگر کسی لباس یا وسایل جدید برای خود و منزلش می‌خرد، لباس و وسیله قبلی را به فقرا و مستمندان صدقه کند. در مراسم عروسی اولا به مقدار مورد نیاز غذا تهیه شود، اما اگر غذایی اضافه شد، آن را در زباله‌دان نیندازید، بلکه به فقرا و مساکین و نیازمندان بدهید. بسیار جای تأسف است که مسلمانان در بسیاری از کشورهای اسلامی مبتلا به اسراف هستند، در‌حالی‌که آیات قرآن و تعالیم زیبای آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم تاکید فراوان به دوری از اسراف دارند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان نمودند: در شرایطی که کشور و استان ما با معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی مواجه بوده و بسیاری از مردم در فقر به‌سر می‌برند، بیش از پیش باید میانه‌روی را اختیار کنیم. دین اسلام به صرفه‌جویی و میانه‌روی در اقتصاد دستور داده است. یعنی انسان به اندازه درآمدش خرج کند. کسی که مخارجش بیشتر از درآمدش باشد با مشکلات مواجه می‌شود. البته افراد سرمایه‌دار و ثرتمند و کسانی که اسباب خیر برای‌شان فراهم است نباید بخل بورزند، بلکه باید در راه خیر صدقه کنند تا در مال و دارایی‌شان برکت بیاید.
*با کاهش هزینه‌ها، زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنیم
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان «فراهم نمودن اسباب ازدواج برای جوانان» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: اگر در مراسم عروسی و مخارج آن اعتدال و میانه‌روی اختیار نموده و مراسم را مطابق سنت و شریعت برگزار نماییم جوانان ما بی‌ازدواج نمی‌مانند. در شرایط کنونی که شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای، اینترنت و ابزار غربی به دنبال ترویج فحشا و فساد و نشر بی‌حیایی در جامعه هستند و می‌خواهند بی‌عفتی و بی‌حیایی را در جامعه عادی جلوه دهند، مناسب است که با پایین آوردن مصارف و هزینه‌های عروسی سن ازدواج جوانان را کاهش داده و زمینه ازدواج آسان را برای‌شان فراهم نماییم.
ایشان خاطرنشان کردند: برای کسی که توانایی مالی ندارد نیازی نیست هزاران نفر را غذا بدهد، بلکه با دادن ولیمه به چند نفر می‌تواند مراسم را برگزار نماید. البته ازدواج باید علنی باشد، به‌طوری که مردم از وصلت دو خانواده مطلع شوند.
*مردم به آزمایش‌های پزشکی قبل از ازدواج اهمیت بدهند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به روز جهانی تالاسمی، بر ضرورت انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج تاکید کردند و گفتند: تالاسمی یکی از بیماری‌ها زجرآور است که موجب پریشانی بسیاری از خانواده‌ها شده است. اگر توصیه متخصصان را در این مورد رعایت کنیم آسیب و ضرر کمتری خواهیم دید. بایستی قبل از ازدواج آزمایش‌های لازم انجام گیرد. مخصوصا در ازدواج‌های فامیلی، اگرچه در این نوع ازدواج‌ها خیر و برکت است، اما باید پیش از ازدواج به پزشک متخصص مراجعه شده و مراحل پزشکی رعایت شوند تا با مشکلات کمتری مواجه شویم.
ایشان در ادامه ضرورت ثبت ازدواج‌ها را نیز مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان نمودند: نکته دیگر اینکه حتما باید ازدواج‌ها ثبت قانونی شوند. متأسفانه برخی در این زمینه سهل‌انگاری می‌کنند و ازدواج را ثبت قانونی نمی‌کنند و بعدها با مشکل مواجه می‌شوند. همان‌طور که در این استان بسیاری زمین آباء و اجدادی دارند ولی چون آنها را ثبت قانونی نکرده‌اند امروز با مشکلات مواجه هستند. همچنین برخی که از مردم و اقوام همین منطقه به دلیل سهل‌انگاری در گرفتن شناسنامه الان با مشکلات مواجه هستند.
*استخدام نخبگان اهل‌سنت در قوه قضائیه قابل تقدیر است
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه از «استخدام‌ متخصصان و نخبگان اهل‌سنت در قوه قضایی» ابراز خرسندی کردند و گفتند: جا دارد بنده به‌خاطر نگاه مثبتی که در قوه قضایی در رابطه با استخدام متخصصان و نخبگان اهل‌سنت به‌وجود آمده و دادگستری استان سیستان‌وبلوچستان قدم‌هایی برداشته شده است، از قوه قضائیه و از مقام معظم رهبری به‌خاطر توجه ایشان تشکر و قدردانی نمایم.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: امیدواریم در سطح کشوری از نخبگان و متخصصان حوزوی و دانشگاهی اهل‌سنت که تحصیلات‌شان در رشته قضاوت است، در قوه قضائیه و نیز در دیگر ادارات استفاده شود.
مولانا عبدالحمید در پایان افزودند: خواسته و انتظار جامعه اهل‌سنت آن‌ست در تمام ادارات و قسمت‌ها مشارکت داده شوند. اهل‌سنت ایران متعلق به همین مملکت بوده و در نقصان و استفاده این مملکت شریک هستند. اگر خدای‌ناکرده بر کشور جنگی تحمیل شود، یا کشور با خشکسالی، قحطی و آفت دیگری مواجه شود اهل‌سنت کشور هم با ملت همراه هستند. همان‌طور که در 8 سال دفاع مقدس مشارکت داشته و کشته دادند، مناسب است در منافع، سازندگی، اداره و تمام شئونات کشور در کنار برادران شیعۀ خود مشارکت داشته و از کشور و مملکت‌شان حراست کنند.

چاپ

1588 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©