شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه 15 خرداد (17 شعبان 1436هـ.ق) به سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و “توکل بر الله و اعتماد به مردم” را رمز موفقیت ایشان دانستند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در جمع نمازگزاران اهل‌سنت این شهر ابراز داشتند: قیام 15 خرداد سرآغاز قیام عمومی و انقلاب است. امام راحل شخصیتی بسیار بزرگ و دارای همت و اراده‌ای بسیار بالا بود. دنیای ما دنیای اسباب است و از آنجایی که الله تعالی تحولات اخیر را برای امت مسلمه در نظر داشت، امام راحل و ملت ایران را سبب قرار داد.
ایشان در ادامه به بیان برخی ویژگی‌های رهبر فقید انقلاب اسلامی پرداختند و اظهار داشتند: توکل بر الله یکی از ویژگی‌هایی امام راحل بود. ایشان در سخنان‌شان همواره نام الله تعالی را بر زبان می‌آورد و اسم غیر خدا را نمی‌گرفت. دومین ویژگی امام راحل اعتماد و اتکا بر مردمی بود که کاملا دست‌خالی بودند. امام توانست در انقلاب خویش اقشار مختلف ملت را کنار یکدیگر قرار دهد.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: امام با توکل بر الله و اعتماد بر مردم توانست در مقابل آمریکا و روسیه [شوروی] و دیگر قدرت‌های شرق و غرب بایستد و یک حکومت و نظام شاهنشاهی تا دندان مسلح را سرنگون کند که این یک انقلاب و تحول بزرگی بود. بیداری اسلامی برای اولین بار به‌صورت سرنگونی یک رژیم لائیک و غیراسلامی و روی کار آوردن یک نظام اسلامی در یک کشور حساس و مهم از اتفاقات بزرگی بود که امام راحل آن را رقم زد. لذا یاد و خاطره امام راحل همواره در اذهان همه ملت ایران و همه مردم آزادۀ دنیا می‌ماند.
*امام راحل دستور اختصاص زمین برای مسجد اهل‌سنت تهران را صادر کردند
مولانا عبدالحمید ضمن تائید سخنان مهمان مراسم این هفته نمازجمعه اهل‌سنت زاهدان، حجت‌الاسلام دانشی، در خصوص عدم تبعیض بین شیعه و سنی توسط امام، اظهار داشتند: همان‌گونه که حجت‌الاسلام دانشی اظهار داشت امام راحل هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی قائل نبود. زمانی‌که حضرت مولانا عبدالعزیز و امام راحل در بیمارستان قلب شهید رجائی تهران بستری بودند، مولانا عبدالعزیز خدمت امام راحل رسیدند و موضوع نیاز برادران اهل‌سنت تهران به مسجد را مطرح کردند و گفتند که رژیم شاهنشاهی در گذشته اجازهٔ ساخت این مسجد را نداده است. امام راحل فرمودند که چه اشکالی دارد برادران اهل‌سنت ما در تهران مسجدی داشته باشند. امام پرسیدند چقدر زمین برای ساخت مسجد نیاز دارید؟ مولانا عبدالعزیز فرمودند 10هزار مترمربع نیاز است تا علاوه بر ساخت مسجد برای اقامه نمازهای پنجگانه و برگزاری نمازهای جمعه و عیدین، هتلی هم در آن بسازیم که مردم اهل‌سنت از دیگر استان‌ها می‌آیند و با اقامت در هتل نمازشان را هم می‌توانند بخوانند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: امام راحل دستور اعطای این زمین را صادر کردند و پرونده تشکیل شد. خبر اختصاص زمین برای مسجد اهل‌سنت تهران در روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ شد. لذا ما امیدواریم که این مسجد که نیاز و ضرورت جامعه اهل‌سنت است برآورده شود. ساخت این مسجد مایه عزت جمهوری اسلامی و سربلندی برادران شیعهٔ ماست که اکثریت کشور را تشکیل می‌دهند. این کار در راستای وحدت و انسجام بسیار حیاتی و مهم بوده و محبت را تقویت می‌کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: امام راحل از این دنیا رحلت کردند و زمام امور را به دست شاگردی که خودشان تربیت کرده بودند، یعنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، سپردند و ایشان در حال حاضر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را قیادت می‌کنند. امیدواریم که الله تعالی همه کسانی را که به فکر اسلام و مسلمین بوده و برای مظلومان دنیا فکر می‌کنند موفق بگرداند و همه گذشتگان را غریق رحمت بگرداند.
*اهل‌سنت حضرت مهدی را “احیاگری از خاندان نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم” می‌دانند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نمازگزاران اهل‌سنت زاهدان مطالب مختصری پیرامون حضرت مهدی از دیدگاه اهل‌سنت ایراد کردند و اظهار داشتند: 15 شعبان از دیدگاه برادران شیعهٔ ما سالروز ولادت امام مهدی است. لذا بنده به‌منظور افزایش اطلاعات مردم جملاتی را پیرامون حضرت مهدی و عقیده اهل‌سنت و اهل‌تشیع در این خصوص بیان می‌کنم.
ایشان در این زمینه خاطرنشان کردند: اعتقاد به حضرت مهدی جزو مشترکات شیعه و سنی است. اگرچه در قرآن مجید اشارات و دلالاتی در مورد حضرت مهدی نیست، اما ذکر ایشان در احادیث شیعه و سنی آمده است. آنچه مسلّم است اینکه حضرت مهدی یکی از مجددین و احیاگران بزرگ دینی است که برای اجرای شریعت و برقراری عدالت و انصاف می‌آید.
مولانا عبدالحمید با اشاره‌ به اختلاف دیدگاه شیعه و سنی در مورد حضرت مهدی اظهار داشتند: عقیده برادران شیعهٔ ما آن ا‌ست که حضرت مهدی در 15 شعبان متولد شده است، اما اهل‌سنت معتقدند که حضرت مهدی هنوز متولد نشده‌اند و فقط خداوند زمان تولد ایشان را می‌داند. البته آن‌گونه که در احادیث آمده است ایشان در آخرالزمان و نزدیکی‌های قیامت در خاندان نبوت متولد می‌شوند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه به «افراط و تفریط‌ها در رابطه با حضرت مهدی» اشاره کردند و اظهار داشتند: در رابطه با حضرت مهدی افراط و تفریط زیادی موجود است. برخی احادیث ضعیف در روایت‌های شیعه و سنی در مورد صفات و خصوصیات حضرت مهدی موجود است. اما نیازی نیست که ما در رابطه با امام مهدی به احادیث ضعیف مراجعه کنیم، بلکه استناد به احادیث صحیح در مورد حضرت مهدی برای ما کفایت می‌کند. احادیث ضعیف در مورد علائم قیامت حتی در کتب اهل‌سنت هم فراوان است.
ایشان در ادامه افزودند: برخی هم در مورد حضرت مهدی دچار تفریط شده و به‌طور کلی وجود ایشان را انکار کرده‌اند. چنانکه کتابی با عنوان «لامهدی یُنتظر، بعد النبي خیرالبشر» نوشته‌اند. انکار مهدی و روایت‌هایی که در مورد ایشان آمده است تفریط بزرگی است.
ایشان در پایان تاکید کردند: آنچه مسلّم است اینکه نبوت به حضرت رسول صلی‌الله علیه‌وسلم خاتمه پیدا کرده و حضرت مهدی یک مجدد است. همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی متفق‌اند که نبوت خاتمه یافته و سلسهٔ وحی منقطع شده است. لذا بهترین راه، مسیر اعتدال است و دین اسلام نیز دین اعتدال و میانه‌روی است. افراط و تفریط همواره مردود است.
*نماز بالاترین عبادت جانی، و زکات بالاترین عبادت مالی است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش اول خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان لزوم پرداخت زکات اموال، به‌ویژه در ماه‌های شعبان و رمضان را مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: حکمت الله تعالی بر آن است که بندگان در تمام ابعاد و شئونات زندگی و به روش‌های مختلف الله تعالی را بندگی کنند. یعنی با قلب و قالب و با مال و جان به عبادت پروردگار بپردازند.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: قلب محل اعتقاد و ایمان است. عمل به اسلام با قلب شروع می‌شود و اعضا و جوارح را وادار به عمل به دستورات اسلام می‌کند. انسان با عمل، اخلاق و معاشرت نیک، حُسن هم‌زیستی، ‌معاملات شرعی و رعایت حقوق‌الله و حقوق‌العباد الله را بندگی می‌کند. میدان عبادت فقط در ادای نماز خلاصه نمی‌شود، بلکه عبادت میدانی بسیار وسیع و گسترده دارد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: عبادت انواع و اقسام مختلفی دارد؛ عبادت یا قلبی است مانند اعتقاد، یا بدنی است مانند نماز و روزه، و یا مالی است مانند پرداخت زکات و صدقات در راه خدا. دادن مال در راه خدا نوعی بندگی و عبادت پروردگار است. پرداخت زکات و صدقات علاوه بر عبادت مالی، یک عبادت اخلاقی است زیرا وقتی شما بخشی از مال‌تان را به فقرا، یتیم‌ها و… می‌دهید این یک عبادت اخلاقی برجسته است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه با استناد به آیه «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا» اظهار داشتند: زکات و انفاق در راه خدا انسان را تزکیه کرده و گناهانش را پاک می‌کند. پرداخت زکات علاوه بر تزکیه اخلاق و اصلاح باطن، صفت سخاوت را در وجود انسان می‌آورد. امام غزالی رحمه‌الله می‌فرماید آخرین مرز بخل، زکات است؛ اگر زکات دادید بخیل نیستید ولی در مرز بخل قرار دارید، اما اگر علاوه بر زکات، صدقات نفلی نیز بدهید از مرز بخل فاصله گرفته‌اید.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: صدقات مالی انسان را نزد خدا و بندگان خدا محبوب می‌گرداند. اما وقتی انسان چنان با مال دنیا محبت داشته باشد که نتواند دستورات و فرایض خدا را انجام داده و زکات اموالش را بپردازد نزد خدا و مردم مردود قرار می‌گیرید. لذا پرداخت زکات تاثیرات مثبت فراوانی در زندگی انسان دارد.
ایشان اظهار داشتند: نماز و زکات از ارکان اسلام‌اند. زکات و نماز 70 مرتبه در قرآن کنار هم ذکر شده‌اند. کسی که در امر نماز یا پرداخت زکات کوتاهی کند در آخرت به عذاب الهی گرفتار می‌شود. اینکه در قرآن مجید زکات و نماز کنار هم آمده‌اند بیانگر آن است که بین نماز و زکات هیچ تفاوتی وجود ندارد، بلکه نماز بالاترین عبادت جانی، و زکات بالاترین عبادت مالی است. اهمیت زکات در اسلام به اندازه‌ای است که وقتی عده‌ای پس از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم زکات را انکار کردند، حضرت ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه با آنها جنگیدند. لذا برای مسلمان هیچ تفاوتی بین نماز و زکات وجود ندارند و هر دو از ارکان اسلام هستند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به آیۀ مبارکه «يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ» استناد کردند و گفتند: زکات مایه رشد مال می‌شود. وقتی در یک جامعه زکات اموال پرداخت شود، مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و کساد در تجارت و زراعت و…. از بین می‌رود. اما کوتاهی در امر زکات موجب قحطی و خشک‌سالی می‌شود.
ایشان «اخلاص در پرداخت زکات و صدقات» را نیز مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: الله تعالی می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى» اجر و ثواب صدقات خود را با منت گذاشتن و اذیت کردن فردی که به او صدقه می‌دهید باطل نکنید. وقتی زکات اموال‌تان را به فقیری می‌دهید بر او منت نگذارید. اگر در قبال صدقه و کمکی که به فرد مستمندی کرده‌اید از او انتظاری داشته باشید و با برآورده نشدن انتظار، او را اذیت کنید معلوم می‌شود که برای خدا زکات و صدقات نداده‌اید.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان خاطرنشان کردند: زکات اموال‌تان را با شور و نشاط پرداخت کنید. اگر زکات را ادا نکنیم این مال در روز قیامت به مار تبدیل می‌شود. زکات را به مستحقین بدهید و مدارس دینی از بهترین مصادیق استحقاق زکات هستند. سعادتمند و خوش‌نصیب است کسی که الله تعالی به او توفیق می‌دهد تا از مالش برای تقویت دین، مکاتب قرآنی و راه‌های خیر خرج کند، و بدبخت است کسی که الله به او مال داده ولی از آن مال به کسی خیری نمی‌رسد.

چاپ

1694 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©