شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر اهمیت اصلاح و تزکیه درونی، «تعلیمات اسلام» را بهترین و بالاترین برنامه برای رسیدن به این مهم دانستند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه (1 خرداد 1394) اظهار داشتند: ابتلا به رذائل اخلاقی ارزش و جایگاه انسان را پایین می‌آورد، و توجه به اصلاح و خودسازی از انسان موجودی گران‌بها می‌سازد.
ایشان در ادامه افزودند: دین اسلام بالاترین و بهترین برنامه برای اصلاح و تزکیه انسان است. اگر شما تمام دنیا را بگردید برنامه‌ای بهتر از دین اسلام و شریعت محمدی برای اصلاح فرد و جامعه پیدا نمی‌کنید. دین پیشرفته‌ترین برنامه انسان‌سازی است که سبب سعادت اخروی می‌شود. انبیای الهی علیهم‌السلام بهترین کارشناس انسان‌سازی بودند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان گفتند: اگر انسان اصلاح نشده و به رذایلی همچون کفر، نفاق، ریا، حسد، حب دنیا و… آلوده باشد به ارزش و جایگاه واقعی‌اش نمی‌رسد و هیچ ارزشی نزد خداوند متعال نخواهد داشت. چنین انسانی اگر خودش را اصلاح نکند، اگر در دنیا به عذاب خدا گرفتار نشود، روز قیامت به‌طور حتم با چهره‌ای سیاه از قبر برمی‌خیزد و جایش در آتش جهنم خواهد بود. انسان‌هایی که باوجود برخورداری از عقل و فکر و اندیشه، و کشف و اختراع انواع امکانات دنیوی، اما بازهم خدا را نشناخته و هدف آفرینش خود را نفهمیدند و به دعوت انبیاء لبیک نگفتند، به عذاب الهی گرفتار می‌شوند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: انسان با مکارم اخلاق و عمل نیک ساخته می‌شود و به الله می‌رسد. اصلاح و تزکیه انسان در عمل به احکام و دستورات قرآن و سنت است. به عنوان مثال روزه یکی از بهترین اعمالی است که در ساختن انسان و نابود کردن حسد و کینه بسیار مفید و مؤثر است. همچنین نمازی که با توجه إلی الله خوانده شود انسان را از گناه و معصیت دور نگه داشته و سبب اصلاح وی می‌شود. تلاوت قرآن عظیم‌الشأن خصوصا در ماه مبارک رمضان نیز انسان را به وارستگی می‌رساند.
مولانا عبدالحمید با اشاره به ایام ماه شعبان اظهار داشتند: ماه شعبان یکی از بهترین ماه‌ها برای خودسازی انسان است. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در هیچ ماهی به‌جز رمضان مانند ماه شعبان زیاد روزه نمی‌گرفتند. لذا گرمای این روزها را تحمل کنید و روزه بگیرید.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه سخنان‌شان به تشریح آیات «يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ*إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» [شعراء: 88-89] پرداختند و گفتند: قیامت روزی است که نه مال به انسان فایده‌ می‌رساند و نه فرزند. در آن روز فقط قلبی که از شرک و نفاق خالی باشد به انسان فایده می‌رساند. قلبی که سالم و پاک باشد می‌تواند روز قیامت مفید باشد. خداوند متعال به قلب انسان‌ها توجه می‌کند. هر عملی که ما انجام می‌دهیم اگر در قلب ریا و تظاهر باشد آن عمل قبول نمی‌شود.
ایشان «عمل به قرآن و سنت» را تنها راه پاکی قلب معرفی کردند و خطاب به نمازگزاران خاطرنشان کردند: برای اینکه دل‌های شما پاک شوند خودتان را در اختیار خداوند متعال و محمد رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم قرار داده و به دستورات قرآن و سنت عمل کنید و این دستور خداوند را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید که می‌فرماید: «ما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه با اشاره به فرارسیدن تعطیلات تابستانی مدارس دولتی، بر لزوم برنامه‌ریزی برای تعطیلات دانش‌آموزان تاکید کردند و از والدین خواستند که نسبت به «شرکت فرزندان‌شان در کلاس‌های قرآنی» اقدام نمایند.
مولانا عبدالحمید در پایان از مردم زاهدان و تمامی مسئولین و افرادی که در برگزاری بیست‌وچهامین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان همکاری داشتند تقدیر و تشکر نموده و در حق آنان دعای خیر کردند.

چاپ

1485 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©