شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید روز چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 طی سخنانی در همایش دانش‌آموختگی دارالعلوم عظیم‌آباد زابل، پس از تلاوت آیه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ» [فصلت: 30] اظهار داشتند: خداوند متعال تمام نعمت‌های ظاهری مانند خورشید، ماه، دریا و غیره را برای بندگان و بندگان را برای عبادت خود آفریده است. حیوانات خلق شده‌اند و ماموریت دارند تا شیر و گوشت ما را تامین کنند، اما ما نیز باید الله تعالی را بندگی کرده و از دستوراتش فرمان ‌ببریم.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: بسیاری از مخلوقات در مقابل انسان رام شده و تسلیم انسان هستند تا اینکه انسان نیز تسلیم دستورات رب‌العالمین باشد و دل به الله بدهد. قلب مومن جای الله تعالی است. لذا در دل ما باید محبت الله تعالی، و محبت حضرت رسول و تمام انبیاء و دوستی دوستان خدا باشد.
ایشان در ادامه به محبتی که در قلب صحابه نسبت به خدا و رسول‌الله داشتند اشاره کردند و گفتند: انسان وقتی محبت خودش با الله و رسول‌الله را با محبتی که صحابه با الله و رسول‌الله داشتند مقایسه می‌کند، شرمنده می‌شود که آن بندگان مخلص چه محبتی با خدا داشتند و چگونه با عشق و علاقه الله را عبادت و بندگی می‌کردند. صحابه به‌وسیله همین قرآن به آن درجات رسیدند. صحابه دل به نماز داده بودند؛ هرگاه فرصتی می‌یافتند بلافاصله به نماز و عبادت مشغول می‌شدند. قرآن عظیم‌الشأن در توصیف آنها می‌فرماید: «تراهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا»
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان در ادامۀ سخنان‌شان دانش‌آموختگان برادر و خواهر مدرسه دینی عظیم‌آباد را مورد خطاب قرار داده و خاطرنشان کردند: سعی کنید به شریعت و سنت رسول‌الله صلی‌الله علیه و سلم عمل کنید. دل‌های شما در اثر پایبندی به سنت‌های آن‌حضرت صلی‌الله علیه وسلم زنده و منور می‌شوند. مولوی بودن زمانی افتخار است که در مسیر دین استقامت داشته باشیم. خواهران فاضله نیز توجه داشته باشند که تنها فاضله شدن افتخار نیست، بلکه افتخار آن است که به علمی که می‌آموزید عمل کرده و در راستای نشر و اشاعه آن تلاش کنید.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: دنیا محل آزمایش است. در هر حال از خدا و رسولش اطاعت کنید. انسان باخدا کسی است که در هر جا در دانشگاه، منزل، بازار، محل کار و کشاورزی و… خدا را فراموش نمی‌کند و همواره به عبادت و بندگی پروردگار مشغول است.
*سیستانی و بلوچستانی باید در یک سنگر از مرزهای کشور دفاع کنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان بر لزوم وحدت و دوری از اختلاف تاکید کردند و گفتند: با هم متحد باشید اختلاف نکنید. رحمت الله تعالی از آنِ ملتی است که از اختلاف و تفرقه دوری می‌کنند. اختلاف هم دین را می‌گیرد و هم دنیا را. انسان بزرگ کسی‌ست که در هنگام اختلاف، گذشت می‌کند. لذا اختلاف، اعم از خانوادگی، اختلاف علما و اختلاف شیعه و سنی بسیار زشت است. شیعه و سنی هر دو مسلمان هستند و هر کسی هر عملی انجام دهد حسابش با الله تعالی است.
ایشان در ادامه تاکید کردند: باید قرابت اسلامی و وطنی را رعایت کنیم. ما باید خیرخواه همدیگر باشیم. اخوت و برادری داشته باشیم. همه ما باید در مقابل دشمنان اسلام و دشمنان وطنبا هم متحد باشیم. سیستانی و بلوچستانی باید در یک سنگر از مرزهای کشور خود دفاع کنند. امنیت برای آبرو، حیثیت، توسعه و عمران کشور ما بسیار مهم و حیاتی است.
مدیر دارالعلوم زاهدان یادآور شدند: ایرانی‌ها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. همه در قانون مساوی و برابرند. لذا مسئولان امر باید همه را به یک چشم نگاه کنند و در امور استخدامی مساوات وجود داشته باشد. حاکمیت به منزله پدر و ملت به منزله فرزند هستند. لذا باید به همه فرصت خدمت داده شود. توجه برابر به همه می‌تواند فرزندان را به یکدیگر نزدیک کرده و وحدت و امنیت پایدار بسازد.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود همگان را بر پایبندی به نمازها، استقامت بر دین و اهتمام به فراگیری علوم دینی و دانشگاهی توصیه کردند.

چاپ

1362 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©