شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، در دومین نشست عمومی علما و اندیشمندان جهان اسلام در کنفرانس وحدت اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت وحدت امت اسلام، «نادیده گرفتن واقعیتها» را از چالشهای اصلی وحدت امت اسلامی عنوان کردند.

 

ایشان در این نشست که دیروز (پنجشنبه 18 دی) برگزار شد، پس از تلاوت آیه «وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ*فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ» [المؤمنون:52-53] ابتدا خدمت تمامی میهمانان این نشست، به ویژه میهمانان خارجی، خیرمقدم عرض نموده و سپس از برگزارکنندگان کنفرانس وحدت تقدیر و تشکر کردند و گفتند: خدمت تمامی میهمانان گرامی، به ویژه میهمانانی که از خارج ایران تشریف آورده و میهمان همه ما هستند، خیرمقدم عرض می کنم و میلاد مسعود حضرت رسول صلی الله علیه و سلم و فرا رسیدن هفته وحدت را خدمت تکتک حاضرین در این محفل و مجلس تبریک عرض می کنم. همچنین از جناب آیتالله اراکی و سایر همکاران گرامی ایشان در مجمع التقریب بین المذاهب تقدیر و تشکر میکنم که در راستای وحدت و تقریب بین المذاهب تلاش میکنند و سالانه چنین محافل و مجالس بزرگ و فراگیری در سطح بینالمللی برای تقریب مذاهب تشکیل میدهند. همچنین از رهبر معظم انقلاب و نیز دولت تدبیر و امید به خاطر توجه و اهمیتی که برای وحدت مسلمین قائل هستند تشکر میکنم.
مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان مطالبی پیرامون اهمیت وحدت امت اسلامی پرداختند و گفتند: موضوع کنفرانسی که در حال برگزاری است وحدت امت اسلامی، چالشها و راهکارهاست. وحدت یک ضرورت و تکلیف و یک فریضه است. وظیفه تکتک مسلمانان است که با یکدیگر متحد باشند، زیرا وحدت دستور خداوند متعال و امری الهی است؛ آیات و احادیث متعددی به وحدت مسلمانان تاکید دارند. لذا ما نمیتوانیم به جز وحدت به چیز دیگری بیندیشیم، زیرا ما مسلمانیم و این دستور شریعت ماست.
امام جمعه اهل سنت زاهدان وحدت را “یک ضرورت عقلی” دانستند و خاطرنشان کردند: از لحاظ عقلی نیز وحدت بسیار مهم و ضروری است. عقل میگوید که امتهای مترقی و فهیم و ملتهای بافرهنگ در دنیا آنانی هستند که دنبال وحدت باشند. تفرقه و اختلاف مایه بدنامی و نصیب ملتهای بیفرهنگ و بیدانش است. وحدت مایه سربلندی، عزت و قدرت ملتهای ضعیف است. ملتهای ضعیف با وحدت قوی، و ملتهای قوی قویتر میشوند، ولی تفرقه، ملتهای ضعیف را از بین میبرد و ملتهای قوی را ضعیف میکند. اگر تاریخ را مطالعه کنیم نمونههای زیادی برای این موضوع پیدا میکنیم که در این محفل فرصت بیان آنها نیست.
مدیر دارالعلوم زاهدان سپس به چالشهای پیش روی وحدت اشاره کردند و گفتند: به اعتقاد بنده ندیدن واقعیتها مهمترین چالش پیشروی مسیر وحدت امت اسلامی است؛ وقتی واقعیتها و حقایق موجود را نبینیم دچار مشکل میشویم. عدهای هستند که واقعیتها را میبینند اما روی آنها پرده می کشند و تکبر، تعصب و غفلت اجازه دیدن واقعیتهای موجود را به آنها نمی دهد، لذا با مشکلات مواجه می شوند.
ایشان در ادامه افزودند: علت تمام مشکلات موجود در جهان، از قبیل تفرقه و اختلاف و ناکامی جامعه جهانی، سازمان ملل و شورای امنیت در مهار بحرانها به این برمی گردد که حقایق و واقعیتهای جامعه نادیده گرفته شدند. به عنوان مثال وقتی اسرائیل غاصب سرزمین فلسطین را اشغال کرد، آمریکا و اروپا و سایر قدرتهای غرب و شرق، واقعیتهایی از قبیل ملت فلسطین، سرزمینی که متعلق به آنهاست و اینکه بیت المقدس متعلق به مسلمانان است، را نادیده گرفتند و از اسرائیل حمایت کردند و از حق وتو بر خلاف عدالت و انصاف کار گرفتند و دست اسراییل را در قتل عام مردم فلسطین و تخریب منازل آنها باز گذاشتند.
مولانا عبدالحمید افزودند: نادیده گرفتن این واقعیتها سبب شده است که اکنون جامعه جهانی در مهار تروریزم عاجز بماند. اگر آمریکاییها واقعیتها را میدیدند با حمله یازده سپتامبر مواجه نمیشدند. اگر شوروی سابق واقعیتها را میدید با فروپاشی مواجه نمیشد. اگر دولتهای منطقه و دولتهای مسلمان، نمیگویم اسلامی، حقایق و واقعیتها را میدیدند با قیام ملتها مواجه نمیشدند. اگر شاه ایران این واقعیت را می دید که ملت ایران یک ملت مسلمان است و نمی تواند بدون اسلام زندگی کند، و اگر حوزههای علمیه قم و علمای شیعه و سنی و امام راحل را می دید و به این واقعیتها توجه می کرد شاید با این انقلاب روبرو نمی شد که مجبور شود این مملکت را رها کند.
ایشان خاطرنشان کردند: درحال حاضر تمام حکومتهایی که از بین رفته و بسیاری از حاکمانشان در زندان هستند به این خاطر است که حقیقت ملت خودشان و واقعیتهای موجود را ندیدند؛ آنان هنگامی که با مشکلات و چالش روبهرو شدند، تکبر کردند و گفتند ما جلوی ملت میایستیم، نتیجه این شد که نتوانستند مقابل ملتها بایستند و خودشان به زندان رفتند، یا کشته شدند و یا فرار کردند. لذا دیدن واقعیتها برای ما حیاتی است.

گفتمان، مذاکره و تشکیل حکومتهای فراگیر راه حل مشکلات جهان اسلام است
امام جمعه اهل سنت زاهدان از “گفتمان، مذاکره و تشکیل حکومتهای فراگیر” به عنوان راه حلهای مشکلات جهان اسلام یاد کردند و اظهار داشتند: بعضی از سخنرانان کنفرانس وحدت در سخنان خودشان از جنگ صحبت کردند، ولی بنده اعتقاد را ندارم که جنگ راه حل باشد، بلکه به اعتقاد بنده گفتمان و مذاکره و تقسیم قدرت و تشکیل حکومتهای فراگیر و ملی و دریافتن یکدیگر راه حل است. اگر ما افراد معتدل را در بین گروههای تندرو پیدا کرده و با آنها پای میز مذاکره بنشینیم و از طریق آنها حرف خودمان را به تندروها برسانیم، نتیجهبخش خواهد بود.
ایشان نقش علمای شیعه و سنی را در ایجاد وحدت را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: اگر پای علما و نخبگان شیعه و سنی را به صحنه بکشیم بسیار موثر خواهد بود. ما می توانیم از طریق صلح و مذاکره و گفتمان و بها دادن به یکدیگر راه حلی به وجود بیاوریم و این مسایل را حل کنیم.
مولانا عبدالحمید روش مبارزه غرب با تروریزم را زیر سؤال بردند و گفتند: من به روش مبارزه آمریکا و اروپا با تروریزم اعتقادی ندارم و قطعا میدانم که این مبارزه پیروز نیست، زیرا اینها به جای مبارزه با علت، با معلول مبارزه میکنند. علت به وجود آمدن تروریزم در جهان نادیده گرفتن مسأله فلسطین و بها ندادن به ملتهاست؛ به اعتقاد بنده اگر امروز فلسطین آزاد شود و به استقلال برسد بالاترین مبارزه با تروریسم صورت گرفته است. تروریسم نتیجه خشم ملتهاست. البته بنده نیز تروریزم را محکوم می کنم و مخالف سرسخت خشونت و افراطگرایی هستم، اما باید توجه داشت که همه اینها معلول چه علتهایی هستند. متاسفانه امروزه با معلول مبارزه می شود و علت مورد توجه قرار نمی گیرد.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان تاکید کردند: توصیه بنده این است که شیعه و سنی در سطح دنیا یکدیگر را دریابند و همدیگر را در آغوش بگیرند. به یکدیگر بها دهند. به حقوق و آزادیهای یکدیگر احترام بگذارند. ملتهای اسلامی، اعم از فرق و گرایشهای مختلف اسلامی یکدیگر را دریابند تا إن شاءالله بتوانند مشکلات را حل کنند.

چاپ

1694 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 دی, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©