مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در بیست و یکمین همایش دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، که با حضور جمعیتی نزدیک به دویست هزار نفر، اعم از زن و مرد در مصلای بزرگ اهل سنت زاهدان برگزار شد، با بیان این نکته که “اهل سنت ایران تشنه قدرت نیست، بلکه تشنه عزت و کرامت است” به بیان برخی مطالبات قانونی اهل سنت ایران پرداخت.

ایشان در این زمینه خاطرنشان کرد: ما در جمهوری اسلامی زندگی می کنیم که دارای فرق، ادیان، مذاهب و اقوام و گرایش‏های مختلفی است. اما همه آنها ایرانی هستند. ما با همه مسلمانان احساس برادری و اخوت می کنیم و نسبت به همه انسانهای دنیا حس خیرخواهی داریم. ما جامعه اهل سنت ایران با همه اقوام و فرق احساس همدردی می کنیم. اگر کشور دچار هر نوع نقصان و قحطی و حمله و تحریمی شود، شیعه و سنی هر دو متضرر می شود.
مولانا عبدالحمید گفت: مسیر جامعه اهل سنت، مسیر اخوت و برادری و مسیر تقریب است، و پیمودن مسیر تقریب را وظیفه خودمان می دانیم. اهل سنت در تمام صحنه ها حضور داشته و دارند. در جنگ هشت ساله برای حفظ استقلال و دفاع از ناموس خودشان فداکاری کردند، و انواع مشکلات و تحریم‏ها را تحمل کرده اند. لذا با توجه به موج بیداری که در جهان بوجود آمده است، انتظار ما آن است که به مطالبات و حقوق اهل سنت ایران توجه شود. همانطور که شیعه یک واقعیت است و نباید نادیده گرفته شود، اهل سنت در کشور نیز یک واقعیت است که هیچکس نمی تواند آنها را نادیده بگیرد. اهل سنت در جهان اکثریت مسلمانان را تشکیل می دهند و شیعه نیز بعد از اهل سنت یکی از فرقه های بزرگ جهان اسلام است. لذا انتظار ما از مسئولین این است که حرف اهل سنت را بشنوند و به خواسته های آنها توجه نمایند. ما معتقدیم که همه اقوامی که در ایران هستند باید به آنها رسیدگی شود. ملت ایران قبل از دیگر ملت‏ها انقلاب کردند و بنده معتقدم بهترین انقلاب آن است که به کرامت و حقوق انسانها توجه کند و همه اقوام و مذاهب و ادیان در آن به حقوقشان برسند.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: خواسته های جامعه اهل سنت فراتر از قانون نیست. باید قانون و عدالت و مساوات اجرا شود. با توجه به اینکه طبق بررسی های انجام گرفته حداقل 20% جمعیت ایران، یعنی جمعیتی نزدیک به 20 میلیون نفر، را اهل سنت تشکیل می دهند، لذا انتظار داریم که فرزندان اهل سنت در واگذاری مناصب در بخش‏های مختلف استخدام شوند. از اهل سنت در نیروهای مسلح استفاده شود و همان گونه که در رژیم گذشته در نیروهای مسلح حضور داشتند اکنون هم حضور داشته باشند تا در مواقع نیاز برای کشورشان جانفشانی کنند و فرصت خدمت را داشته باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: خواسته زن و مرد اهل سنت این است که در همه جای کشور، خصوصا در کلان شهرها، از آزادی کامل برخوردار باشند و بتوانند آزادانه به مذهب خود عمل کنند. این حق اسلامی و قانونی اهل سنت است که آزادانه فرزندان خود را تعلیم دهند و مسجد و مدرسه داشته باشند. یکی دیگر از خواسته های مهم اهل سنت، که تا زنده ایم آن را پیگیری خواهیم کرد، داشتن مساجد در تهران است. ما می خواهیم بدون هیچگونه خوف و هراسی، و بدون اینکه هیچ نهاد و ارگانی برای ما تنگنا ایجاد کند، بتوانیم عبادات خود را انجام دهیم، فرزندانمان را تعلیم دهیم و در هر جا بتوانیم مسجد بسازیم و نماز جمعه و جماعت برگزار نماییم، و این خواسته تک تک جامعه اهل سنت از مقام رهبری و از مسئولین جمهوری اسلامی است.

کسانی که به خلفای راشدین و صحابه توهین می کنند مورد تعقیب قرار گیرند

ریاست دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: توصیه خیرخواهانه ما، به عنوان یک شهروند ایرانی، به مسئولین امر آن است که جامعه اهل سنت برای نظام یک فرصت است و اگر می خواهید مسلمانان را متحد کنید تنها راه این است که قلب جامعه اهل سنت را به دست بیاورید و با اجرای عدالت و برابری و مساوات آنها را با خودتان همراه کنید. جامعه اهل سنت خواهان عزت و آبادانی ایران است و عزت و آبادانی ایران را عزت و آبادانی خودشان می دانند. ما شیعه را برادر خود می دانیم و به هیچ اهل سنتی اجازه نمی دهیم به مقدسات آنها اهانتی کند، و متقابلا انتظار ما این است که مقدسات اهل سنت، به ویژه صحابه و ازواج مطهرات، مورد بی احترامی و توهین قرار نگیرند، و کسانی که به خلفای راشدین و صحابه توهین می کنند مورد تعقیب قرار گیرند.

مولانا عبدالحمید در ادامه به ایجاد برخی محدودیتها در زمینه شرکت میهمانان در همایش فارغ التحصیلی اشاره کرد و گفت: ما ضمن اینکه از مسئولین در مورد ایجاد نظم و امنیت و همکاری آنها در این زمینه تشکر و قدردانی می کنیم، اما در عین حال از اینکه از حضور برخی از شخصیت‏های داخلی و خارجی در این همایش ممانعت بعمل آوردند، گلایه داریم. قبلا شخصیتهای برجسته جهان اسلام در این همایش حضور داشتند و اگر این جریان تا امروز ادامه پیدا می کرد، تمام جهان اسلام به اتحاد می رسیدند. اما متاسفانه بسیاری از میهمانان داخلی از شخصیتهای علمی و فرهنگی از استانهای خراسان، گلستان، کردستان، هرمزگان و دیگر استانها نتوانستند در این جلسه مشارکت داشته باشند.
ایشان ادامه داد: ما افسوس می خوریم که هنوز برخی از علما و مسئولین ما را نشناخته اند و از نیت خیرخواهانه ما مطلع نیستند. بنده خدا را شاهد می گیرم که ما بدخواه هیچکس نیستیم، بلکه خیرخواه شیعه و سنی و خیرخواه حاکم و رعیت و کل انسانها هستیم. اگر ما انتقادی می کنیم این انتقاد ما سازنده است و مخرّب نیست. گلایه ما این است که ای کاش در این جلسه شخصیتهای برجسته جهان اسلام حضور می داشتند، ما می خواستیم ملت عربستان و پاکستان و دنیا را با ملت ایران نزدیک کنیم. چنان که سفیر ایران در پاکستان و  آیت الله تسخیری به این نکته اعتراف کرده اند که مراسم فارغ التحصیلی زاهدان در جهت برنامه های تقریب کمک زیادی به آنها کرده است. این مراسم نمادی از وحدت و اخوت و برادری است. این مراسم به نفع عالم اسلام و به نفع کشور و استان است. ما به سوی برادری و اخوت و همگرایی دعوت می دهیم، و آنچه را که احساس وظیفه می کنیم تذکر می دهیم و انتقاد می کنیم. ما موافق انتقاد سازنده و مخالف تخریب و تهمت و افترا هستیم و الحمدلله تا کنون به هیچکس تهمت و افترا نزده ایم. لذا انتظار ما آن است که نگاهها وسیعتر شده و مسئولین نظام اهل سنت را بیشتر مورد تفقد قرار دهند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان تاکید کرد: جامعه اهل سنت به این نتیجه رسیده اند که زمانی به عزت و کرامت انسانی دست حاصل می کنند که از آنها در امور اداری، سازندگی، حفاظت و دفاع از کشور استفاده شود. جامعه اهل سنت تشنه قدرت و پست و مقام نیست، بلکه تشنه عزت و کرامت و احترام است، و برای رسیدن به این کرامت از راههای قانونی اقدام خواهیم کرد.

طنین “الله اکبر” در انقلاب‏های خاورمیانه، نویدبخش بازگشت عزت و کرامت امت اسلام است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود در این همایش عظیم و معنوی، گفت: امت اسلامی در عصر حاضر به چنان حالتی گرفتار است که باید به حال آن گریست. امتی که روزی متحد و منسجم بود، امروزه به سبب ارتکاب گناهان و معاصی و کوتاهی در مسئولیتهای خویش متفرق و تکه تکه شده و قدرت و صلابت خود را از دست داده است.
ایشان در ادامه به اوضاع امت اسلامی در عصر حاضر و انقلاب‏های خاورمیانه اشاره کرد و خاطرنشان نمود: الحمدلله مدتی است که شاهد موج بیداری اسلامی و انقلاب در خاورمیانه هستیم که این انقلابها بیانگر بازگشت امت اسلام به یک زندگی جدید و نوین است. طنین “الله اکبر” و لاإله إلا الله ” که از این انقلاب‏ها به گوش می رسد نویدبخش بازگشت عزت و کرامت امت اسلام و فروپاشی حکومتهای مستبد و خودکامه است. انقلابها یکی پس از دیگری به پیروزی می رسند و یقیناً کسانی که برای حفظ قدرت و حکومت خویش دست به ذبح کودکان و قتل عام زنان و سالخوردگان می زنند نیز روزی سقوط خواهند کرد و عذاب الله تعالی بر آنها نازل خواهد شد. روزی خواهد رسید که ما شاهد آزادی فلسطین، بیت المقدس و مسجدالاقصی باشیم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان “ضعف عمل به احکام اسلام” را از عوامل انحطاط مسلمانان و بروز بحران‏ها در بین امت اسلام دانست و افزود: اگر امت اسلام امروزه با مشکلات و تهدیداتی مواجه است، این مشکلات نتیجه کوتاهی در عمل به احکام اسلام و عدم استقامت بر  دین است، و تنها راه برون رفت از این بحرانها رجوع به رب العالمین و عمل به احکام الهی است. مسلمانان نباید فقط مسلمان ظاهری و اسمی باشند، بلکه باید تا آخرین لحظه مسلمان واقعی باقی بمانند، همانطور که حضرت ابراهیم و حضرت یعقوب- علیهما السلام- فرزندانشان را وصیت می کنند و می فرمایند: «ولاتموتن إلا و أنتم مسلمون»
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهار داشت: ملتها مترصد فرصتی برای انقلاب و قیام هستند. حکام مستبد در کشورهای اسلامی دو راه بیشتر ندارند؛ یا اینکه در صدد اصلاح و تغییر برآیند، یا اینکه منتظر انقلاب ملتها علیه خودشان باشند. امت اسلامی دیگر از شعارهای توخالی اروپا و آمریکا که با احساسات آنها بازی می کنند، خسته شده است. این امت به این نتیجه رسیده است که رسیدن به سعادت و خوشبختی در پیروی از شرق و غرب نیست، بلکه سعادت فقط در اسلام، قرآن و مسیر سیدالمرسلین- صلی الله علیه و سلم- است. لذا باید برای به ثمر نشستن این موج بیداری دعا کنیم.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود “دین” و “علم” را دو نعمت بزرگ و مایۀ افتخار ملتها دانست و خطاب به اهل سنت ایران گفت: مدارس و مراکز دینی را تقویت کنید. دین و علم دو نعمت بزرگ هستند که مایۀ افتخار ملتهاست. توصیه من به اهل سنت ایران که اکثرا در حاشیه کشور زندگی می کنند این است که به فراگیری علوم دینی و علوم دانشگاهی اهمیت بدهید تا آمار علما و تحصیل‏کردگان دانشگاهی ما زیاد شود. متاسفانه مرزنشینی و حاشیه نشینی اهل سنت ایران باعث دوری آنها از مراکز دینی و علمی شده است. لذا توصیه من به شما این است که برای تحصیل فرزندان خود و ترقی دینی و علمی آنها سرمایه گذاری کنید، زیرا بدون علم هیچ ملت و جامعه ای نمی تواند به عزت و سربلندی در دنیا دست حاصل نماید.
{phocadownload view=fileplay|id=16|playerwidth=328|playerheight=200|playerheightmp3=30}

{phocadownload view=file|id=16|text=دانلود فایل صوتی|target=s}

چاپ

3010 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 تیر, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©