مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های نماز جمعه زاهدان با اشاره به مسایل اخیر بلوچستان پاکستان و تاکید بر این نکته که قصد دخالت در مسایل داخلی آن کشور را ندارد گفت: پاکستان یک کشور بزرگ اسلامی و دارای تنوع قومی و مذهبی فراوانی است. وضعیت کشورهایی مانند پاکستان که دارای تنوع قومی و مذهبی و گوناگونی افکار و عقاید هستند، ایجاب می کند که برای رسیدن به وحدت و امنیت ملی و ایجاد همگرایی در جامعه، حقوق همه اقوام و مذاهب را به طور یکسان رعایت کنند. قوم، مذهب و زبانی را بر دیگری ترجیح ندهند. همانگونه که در صدر اسلام رسول گرامی صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین چنین عمل کردند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشت: حکومت پاکستان نیز باید حقوق همه اقوام از جمله بلوچهای پاکستان را که در یک منطقه بزرگ و مهم قرار دارند رعایت کند. اگر چه بلوچستان جزئی از کالبد پاکستان است اما از محرومیتهای فرهنگی و اقتصادی و نابرابری رنج می برد. محرومترین نقطه پاکستان که علیرغم برخورداری از معادن غنی و منابع طبیعی ارزشمند، فاقد زمینهای زراعی و امکانات کافی است، منطقه بلوچستان پاکستان است. سطح سواد و معیشت مردم این منطقه بسیار پائین است و دولتهای مرکزی پاکستان به این منطقه کمتر توجه کرده اند. صدای ناامنی و مشکلات از این منطقه به گوش می رسد. بسیاری از مردم به قتل می رسند و ترور می شوند و عده زیادی مفقود شده اند. در خبرها آمده است که مدتی است کویته پاکستان به یک منطقه امنیتی تبدیل شده است و زندگی برای مردم این شهر سخت شده است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما بر این باور هستیم که علاج این ناامنی ها ربودن و کشتن انسانها نیست. کشتن از جانب هر گروه، قوم و دولتی باشد، دشمنی به بار می آورد. ما برادرکشی را درست نمی دانیم بلکه معتقدیم که باید با گفتمان مسایل را حل کرد. حقوق همه اقوام و بویژه قوم بلوچ که با مشکلات عدیده ای مواجه هستند رعایت شود و خواسته های آنان تا آنجائیکه ممکن است برآورده شود. از راه سرکوب و کشتن این آتش خاموش نمی شود. ما برای تمامیت ارضی و امنیت پاکستان احترام قایل هستیم. ناامنی کشورهای همسایه ناامنی ماست و ما خود را در نگرانیها و مشکلات آنان سهیم می دانیم.
وی افزود : توصیه ما به همه کشورها و از جمله پاکستان آن است که اقلیتهای قومی و مذهبی را بطور یکسان و به عنوان شهروندان خود ببینند. به قدرت و امکانات سرکوب خود ننازند. برای دنیای دیگران آخرت خود را نابود نکنند. راه حل این مشکلات فقط در گفتمان و مذاکره، رعایت حقوق مردم و خیرخواهی و گذشت است.
مولانا عبدالحمید گفت: اسلام می گوید که همه را باید با یک دید نگریست. رسول گرامی اسلام در صحرای عرفات فرمودند: عرب بر عجم هیچگونه برتری ندارد.  ما آرزو می کنیم همه ملتها در سایه حکومتهایشان بدون دغدغه و با آرامش و امنیت و آزادی زندگی کنند. رحمت و بخشایش خداوند برای حاکمانی است که ملتهایشان در آرامش بخوابند و خود برای پاسداری از حقوق ملتشان بیدار باشند.
خدا را بر آن بنده بخشایش است        که خلق از وجودش در آسایش است

چاپ

3053 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 اردیبهشت, 1391


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©